την ακρίβεια, ο Τριπάθι ήταν νεκρός πριν από τα γεγονότα της Βο-
στόνης, για λόγους που διερευνώνται, αλλά δεν φαίνονται να σχε-
τίζονται με την τρομοκρατική επίθεση.
δηΜοφιλIα ΕναντIον ΕγΚυρOτητασ:
σηΜΕιΩσατΕ 1
Το διαδικτυακό κοινό και οι citizen
journalists απέτυχαν οικτρά στη Βο-
στόνη, καθώς απέδειξαν περίτρανα
αυτό που όλοι οφείλουν να συνειδη-
τοποιήσουν σχετικά με τη ροή της
πληροφορίας στο Ίντερνετ: μία είδη-
ση δεν διαδίδεται επειδή είναι έγκυ-
ρη, αλλά επειδή είναι δημοφιλής. Η
εξάπλωσή της είναι αστραπιαία και
από ένα σημείο και μετά οι απόπειρες
επιβεβαίωσής της υποβαθμίζονται σε
μία διαδικασία ανακύκλωσης/ανατρο-
φοδότησης: «Εφόσον το παίζουν τό-
σοι, θα είναι αλήθεια», «Για να δω τι
λέει και ο τάδε… το παίζει κι αυτός,
άρα αλήθεια θα είναι, θα το αναπαραγά-
γω» κ.λπ. Αυτός ο τρόπος λειτουργίας συχνά πυκνά συμπαρασύρει
πλέον και τα συμβατικά ΜΜΕ, τα οποία φοβούνται μη μείνουν πί-
σω από τον ανταγωνισμό, ξοδεύοντας χρόνο για τη διασταύρωση
της είδησης. Ας θυμηθούμε κατά καιρούς πόσους έχουν «θάψει»
πριν της ώρας τους τα ΜΜΕ (πρόσφατο περιστατικό στην Ελλάδα η
περίπτωση του σκηνοθέτη Λευτέρη Βογιατζή, ο οποίος πέθανε…
δεύτερη και κανονική φορά λίγες ημέρες μετά τον viral «θάνατό»
του στα χέρια πολλών διαδικτυακών μέσων, καθώς και τον «πρώτο
θάνατο» του Μουαμάρ Καντάφι, που παρέσυρε πολλά διεθνή μέ-
σα).
Επίσης, αυτό που για κάποιο λόγο πολλοί φαίνονται πρόθυμοι
να αγνοήσουν όσον αφορά στη ροή της πληροφορίας στο Διαδί-
κτυο είναι η ύπαρξη σκοτεινών σκοπών και συμφερόντων. Ειδικά
στην Ελλάδα, όπου μεγάλη μερίδα της κοινής
γνώμης θεωρεί τα ΜΜΕ φερέφωνα σκοτεινών
συμφερόντων, διαπλοκής και μέσα προπαγάν-
δας, για κάποιο λόγο επιλέγει να μη μεταφέρει
αυτή την καχυποψία και στα blogs ή τους διά-
φορους αυτόκλητους «ανεξάρτητους» φορείς
ενημέρωσης. Οι φήμες από κάπου ξεκινούν και
ειδικά όταν είναι ψευδείς, από πίσω από την εκ-
κίνησή τους είναι προφανές ότι υπάρχει κάποιος
λόγος: εν μέσω του ταραχώδους πολιτικού σκη-
νικού της χώρας μας τα τελευταία χρόνια, θυμη-
θείτε περιπτώσεις φωτογραφιών που έχουν αναπαραχθεί εν είδει
καταγγελίας, μόνο και μόνο για να αποδειχτεί αργότερα ότι αποτε-
λούσαν αποτελέσματα επεξεργασίας με Photoshop ή βίντεο, φω-
τογραφίες και δηλώσεις που στήθηκαν και διοχετεύθηκαν στη δη-
μόσια σφαίρα του Ίντερνετ όχι μέσω επίσημων οδών, αλλά μέσω
των άκρων της εκάστοτε πλευράς (καμίας εξαιρουμένης) σε μπλο-
γκόσφαιρα, Twitter, Facebook, YouTube κ.ο.κ. Όλα αυτά δεν προ-
κύπτουν ούτε μόνα τους ούτε από
«
συλλογικότητες»: κάποιοι τα φτιά-
χνουν, για κάποιους συγκεκριμένους
λόγους και στη συνέχεια τα διοχετεύ-
ουν στο Ίντερνετ.
Επίσης, ξεφεύγοντας από τα όρια της
χώρας μας, να υπενθυμίσουμε και περι-
στατικά κακόβουλης δραστηριότητας
χάκερ με σκοπό την παραπληροφόρη-
ση: όσο και αν οι υποστηρικτές των
Anonymous και του Wikileaks επιθυ-
μούν να τα βλέπουν ως «σταυροφό-
ρους» (ανεξαρτήτως του αν στην πραγ-
ματικότητα είναι ή όχι), άτομα με αντί-
στοιχες δυνατότητες μπορούν να ενερ-
γήσουν αντίστοιχα και για δικούς τους
σκοπούς. Αξίζει να αναφερθεί το περιστατικό του πρόσφατου χα-
καρίσματος του λογαριασμού του Associated Press στο Twitter,
μέσω του οποίου ανακοινώθηκαν εκρήξεις στο Λευκό Οίκο και
τραυματισμός του προέδρου Ομπάμα, προκαλώντας αναταραχή,
με επιπτώσεις στις διεθνείς χρηματαγορές (που γενικότερα επηρε-
άζονται από οποιαδήποτε φημολογία και ράδιο-αρβύλα κυκλοφο-
ρήσει, κάτι που εγείρει ερωτηματικά σχετικά με την προέλευσή
τους από τη στιγμή που… παίζουν φράγκα). Αντίστοιχα περιστατι-
κά έχουν σημειωθεί κατά καιρούς και σε άλλους οργανισμούς
ΜΜΕ, όπως το BBC (εξαιρετικά δραστήριος σε τέτοιες ενέργειες
παρουσιάζεται ο αποκαλούμενος «Συριακός Ηλεκτρονικός Στρα-
τός»), ενώ κάποιες φορές από πίσω βρίσκονται και μεμονωμένα
άτομα, όπως ο Τομάσο ντε Μπενεντέτι, δημοσιογράφος-φαρσέρ,
PC Master
52
Σουνίλ Τριπάθι: Ο φοιτητής που (λανθασμέ-
να) καταδείχτηκε ως υπεύθυνος για την επί-
θεση στη Βοστόνη από τα social media.
Οι προοπτικές που ανοίγονται για τη δημοσιογραφία χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία
είναι απεριόριστες. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ποια θα είναι η εξέ-
λιξή της.
Το νέο, «διαδικτυακό-
social mediaκό» μοντέλο
ενημέρωσης φαίνεται
να συγκινεί πολλούς,
οι οποίοι εμφανίζονται
να ποντάρουν στο
crowdsourcing.