R
eview
73
PC Master
Είναι γεγονός ότι στα τέλη του 2004
όλοι οι λάτρεις του CM μπερδευτήκαμε αρ-
κετά, με δύο αρκετά πανομοιότυπα παιχνί-
δια να κυκλοφορούν σχεδόν ταυτόχρονα,
προσφέροντας σχεδόν τα ίδια πράγματα
και εποφθαλμιώντας το ίδιο ακριβώς κομ-
μάτι της αγοράς. Τελικά η αγορά προσαρ-
μόστηκε αρκετά γρήγορα στα νέα δεδομέ-
να. Το «νέο» CM δεν ήταν κακό και μπορεί
να έδινε μία πρώτη αίσθηση οικειότητας
λόγω του γνωστού UI, όμως το Football
Manager, το οποίο κυκλοφόρησε η SEGA
αξιοποιώντας την SI Games, ξέφυγε αρκετά
μπροστά από νωρίς. Δεν είναι καθόλου τυ-
χαίο το ότι το Football Manager 2005 κατέ-
λαβε την 5η θέση στη λίστα των παιχνιδιών
με τις ταχύτερες πωλήσεις.
Το FM μπορεί να είχε νέα ονομασία και
ελαφρώς διαφοροποιημένο User Interface
σε σχέση με τα παλιά CM, όμως όλη η δο-
μή του παιχνιδιού και υποδομές που είχαμε
αγαπήσει όλοι ήταν εκεί, αυτούσιες. Επι-
πλέον, η SI έδειξε να είναι κάπως πιο «απε-
λευθερωμένη» σε σχέση με το πρόσφατο
παρελθόν και άρχισε να πειραματίζεται λί-
γο περισσότερο με νέα features.
ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΔΙΑ; ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ!
Η SI Games δεν έδειξε τάσεις αποφυγής
της μόδας της «ετήσιας ανακύκλωσης» των
ίδιων και των ίδιων τίτλων που ακολου-
θούν όλο και περισσότερες εταιρείες, υπο-
βοηθούμενη βέβαια και από την ίδια τη φύ-
ση του παιχνιδιού, καθώς ένα management
game είναι εξ ορισμού «καταδικασμένο» σε
διαρκή updates.
Από τη στιγμή που ο editor, που ακο-
λουθούσε την κάθε έκδοση του παιχνιδιού,
έδινε τη δυνατότητα στους φίλους του FM
να κυκλοφορούν τα δικά τους ανεπίσημα
updates με όλες τις μεταγραφές σε κάθε
μεταγραφική περίοδο, η SI αποφάσισε να
ακολουθήσει την προαναφερθείσα τακτική,
δημιουργώντας αρχικά αρκετές ανησυχίες
για την ορθότητα μίας τέτοιας κίνησης.
Βλέπετε το προηγούμενο πολλών εταιρει-
ών που έχουν υιοθετήσει τη συγκεκριμένη
πρακτική δεν είναι ιδιαίτερα καλό, οπότε
δικαιολογημένος ο όποιος σκεπτικισμός
υπήρξε αρχικά γι’ αυτή την κίνηση. Ευτυ-
χώς όμως η SI και η SEGA απέδειξαν ότι δεν
είναι ΕΑ (μεταξύ άλλων), ότι δεν «κάθο-
νται» επάνω στις δάφνες τους ανακυκλώ-
νοντας κάθε χρονιά το ίδιο προϊόν με ελά-
χιστες τροποποιήσεις, άντε και ένα νέο σε-
ναριάκι στην καλύτερη.
Κάθε καινούργια έκδοση του παιχνιδιού
που κυκλοφορούσε είχε να προσφέρει και
κάτι διαφορετικό. Και δεν μιλάμε για μία-
δύο μικροπροσθήκες αλλά σωρεία αλλα-
γών και νέων features σε κάθε καινούργια
υλοποίηση! Μπορεί ο πυρήνας του παιχνι-
διού να παρέμενε πάντοτε αναλλοίωτος,
αυτό άλλωστε είναι και το ζητούμενο για
τους fans του είδους, όμως δεκάδες νέα
features και βελτιώσεις σε ήδη υπάρχου-
σες λειτουργίες έκαναν την εμφάνισή τους
σε κάθε καινούργια υλοποίηση του FM. Και
ένα ακόμη τεράστιο πλεονέκτημα της SI
απέναντι στις υπόλοιπες εταιρείες που
«
ανακυκλώνουν» τίτλους είναι το γεγονός
ότι πέραν του ότι υπάρχουν δεκάδες προ-
σθήκες, αλλαγές και βελτιώσεις σε κάθε
νέα έκδοση, όλες αυτές υλοποιούνται με
τον πιο διακριτικό τρόπο, χωρίς να διατα-
ράσσουν τις υπάρχουσες ισορροπίες, χα-
λώντας την επιτυχημένη «συνταγή».
Ακριβώς το ίδιο ισχύει και για το FM2014.
Οι αλλαγές και οι βελτιώσεις που έχουν γί-
νει επάνω στο FM2013 έχουν υλοποιηθεί
με τέτοιο τρόπο ώστε με την πρώτη ματιά
να είναι σχεδόν αόρατες. Μοναδική εξαίρε-
ση ίσως αποτελεί το 3D Match Engine (δη-
λαδή η μηχανή τρισδιάστατης απεικόνισης
του αγώνα), όπου το σημαντικό optimiza-
tion που έχει υποστεί και την έχει κάνει
πολύ «ομαλότερη» και εμφανέστατα ταχύ-
τερη, ακόμη και σε μηχανήματα αρκετά χα-
μηλών προδιαγραφών, είναι πασιφανές
από τον πρώτο κιόλας αγώνα. Η κίνηση
των παικτών στο χώρο έχει γίνει πολύ πιο
ομαλή, οι αντιδράσεις τους στα τεκταινό-
μενα πιο ρεαλιστικές, η ΑΙ πιο «οξυδερκής»,
ενώ ο φωτισμός του γηπέδου έχει εμπλου-
τιστεί σημαντικά, όντας πλέον αρκετά πιο
ρεαλιστικός και σίγουρα εμφανώς πιο
εντυπωσιακός.
ENA MANAGER
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ EYE CANDY!
Ο τεχνικός εντυπωσιασμός του παίκτη
ουδέποτε υπήρξε αυτοσκοπός, ούτε καν
δευτερεύων στόχος, της σειράς Football
Manager. Σίγουρα είναι ευπρόσδεκτες οι
βελτιώσεις στον τεχνικό τομέα καθώς υπο-
βοηθούν (και μόνο) τη συνολική εμπειρία,
όμως η «ψυχή» ενός παιχνιδιού manager
ήταν ανέκαθεν η Τακτική. Και εδώ οι αλλα-
γές, αν και μάλλον αόρατες «δια γυμνού
οφθαλμού», είναι θεμελιώδεις. Ολόκληρη
η λειτουργία του προσδιορισμού Τακτικής
έχει, στην ουσία, επανασχεδιαστεί πλήρως.
Έχει βελτιωθεί σημαντικά ο τρόπος με
τον οποίο ο παίκτης δημιουργεί νέες τακτι-
κές και συστήματα, ενώ η εφαρμογή του
εκάστοτε συστήματος (υπαρκτού ή cus-
tom) δίνει πλέον μεγαλύτερη βάση στους
διαφορετικούς ρόλους των παικτών και στη
στρατηγική της ομάδας εντός του αγωνι-
στικού χώρου. Επιπλέον, έχει βελτιωθεί
σημαντικά η επιλογή και ανάθεση διακρι-
τών ρόλων σε κάθε θέση, ενώ έχουν προ-
στεθεί και αρκετοί νέοι ρόλοι και οδηγίες.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη SI, έχει
βελτιωθεί σημαντικά η ΑΙ των αντίπαλων
προπονητών, ούτως ώστε να είναι σε θέση
Χρησιμοποιώντας σωστά τις Γρήγορες Οδη-
γίες, μπορείτε να αλλάξετε τη ροή οποιουδή-
ποτε αγώνα.
Η επιλογή του συστήματος το οποίο θα χρησι-
μοποιήσετε είναι η βάση επάνω στην οποία θα
χτίσετε την ομάδα σας.
Η ομιλία σας στα αποδυτήρια μπορεί να αναπτερώσει ή να καταρρακώσει το ηθικό των παικτών σας.
Κάθε καινούργια έκδοση
του παιχνιδιού που
κυκλοφορούσε είχε να
προσφέρει και κάτι
διαφορετικό.