R
eview
83
PC Master
ΜΑ… ΕΙΝΑΙ RELEASE ΑΥΤΟ;
Όσοι από εσάς τυχόν παρακολουθήσατε
την πορεία του παιχνιδιού θα ξέρετε πως
τον περασμένο Ιούνιο (πάνω κάτω) διατέθη-
κε δωρεάν η alpha έκδοση του ArmA 3 σε
κάθε ενδιαφερόμενο. Την ίδια στιγμή ανα-
κοινώθηκαν τα πακέτα προπαραγγελίας του
παιχνιδιού, εν είδει προσφορών. Κάπου εκεί
έπαθα το πρώτο σοκ, καθώς για να αποκτή-
σει κάποιος ενδιαφερόμενος πρόσβαση
στην beta έκδοση του παιχνιδιού, ήταν υπο-
χρεωμένος να προχωρήσει σε προπαραγγε-
λία πρώτα. Για να το κάνω λίγο πιο λιανά,
όποιος δεν έκανε pre-order το παιχνίδι
απλώς δεν μπορούσε να «κατεβάσει» τη be-
ta έκδοσή του. Δηλαδή αν κάποιος δεν δε-
σμευόταν προκαταβολικά ότι θα αγοράσει
το παιχνίδι, δίνοντας πιθανότατα τα στοιχεία
της πιστωτικής του κάρτας στην εταιρεία,
δεν είχε δικαίωμα να κατεβάσει την beta!
Με δύο λόγια έπρεπε να δεσμευτούμε ότι
θα πληρώσουμε όταν έρθει η ώρα, προκει-
μένου να πάρουμε στα χέρια μας μία δοκι-
μαστική, ανέτοιμη, γεμάτη bugs και με κακό
optimization, έκδοση ενός ατελούς παιχνι-
διού! Κύριοι της Bohemia Interactive, είσα-
στε καθόλου σοβαροί; Κατορθώσατε να
γκρεμίσετε, κυριολεκτικά εν μία νυκτί, την
εξαιρετική εικόνα που είχα σχηματίσει στο
μυαλό μου για την εταιρεία σας τα δεκατρία
προηγούμενα χρόνια!
Και όλα αυτά γιατί; Για τα νούμερα των
pre-orders; Γιατί θέμα χρηματοδότησης
του ArmA 3 δεν υπάρχει περίπτωση να
υφίστατο διότι, πέραν των εξαιρετικών πω-
λήσεων ολόκληρης της σειράς, «τσιμπήσα-
τε» και 11 ζεστά εκατομμυριάκια από τον
Αμερικανικό Στρατό για το VBS2. Ή μήπως
είχατε κι εσείς μία EA πάνω από το κεφάλι
σας να σας πιέζει και να σας επιβάλει πρα-
κτικές τέτοιου τύπου; Μόνοι σας κάνετε το
development, μόνοι σας και το publishing,
οπότε…
Δυστυχώς όμως η μοίρα μού επεφύλασ-
σε ακόμη μεγαλύτερο σοκ περίπου δύο
μήνες αργότερα, όταν ήρθε η αποφράδα,
όπως αποδείχτηκε, ημέρα της επίσημης κυ-
κλοφορίας του ArmA 3. Διότι η BI αποφάσι-
σε, για κάποιον μυστήριο λόγο, να ακολου-
θήσει μία πραγματικά επαίσχυντη πρακτική,
προηγούμενο της οποίας δεν θυμάμαι να
έχει προϋπάρξει στο χώρο. Η Bohemia In-
teractive λοιπόν αποφάσισε να κυκλοφο-
ρήσει επίσημα το παιχνίδι… χωρίς να υπάρ-
χει καθόλου single-player campaign! Ακό-
μη και αυτήν τη στιγμή που γράφω αυτές
τις λέξεις και τις βλέπω αποτυπωμένες
στην οθόνη του υπολογιστή μου, πραγμα-
τικά δυσκολεύομαι να πιστέψω το θράσος
μίας εταιρείας την οποία πραγματικά θαύ-
μαζα για ό,τι έχει καταφέρει, στηριζόμενη
αποκλειστικά στις δικές της δυνάμεις και
μόνο, και η οποία στο παρελθόν δεν είχε
δώσει το παραμικρό δείγμα της «στυγνής
λογιστικής» που χαρακτηρίζει άλλες εται-
ρείες του χώρου!
Μετά δηλαδή την ντροπή της υποχρεω-
τικής προπαραγγελίας για την πρόσβαση
στη beta, ήρθε το πραγματικό όνειδος της
εξαργύρωσης της προπαραγγελίας, λόγω
release, για πρόσβαση σε… τι; Σε ένα, στην
ουσία ατελές ακόμη, παιχνίδι το οποίο
προσφέρει πλήρες το multiplayer σκέλος
και δεν διαθέτει καν single-player cam-
paign; Δηλαδή ούτε καν Release Candidate
έκδοση, στην ουσία δεν ήταν τίποτε άλλο
από ένα beta stage ακόμη!
Εντάξει, υπάρχει το, σχετικά δόκιμο, επι-
χείρημα ότι τα ArmA ουσιαστικά δεν βασί-
στηκαν ποτέ στο single-player στοιχείο
τους, ότι το μεγάλο τους ατού ήταν ανέκα-
θεν το εξαιρετικά πλούσιο multiplayer
τους. Θα μπορούσα να συμφωνήσω με το
συγκεκριμένο επιχείρημα αν τα προηγού-
μενα ArmA δεν είχαν τόσο καλογραμμένο
campaign (παρά τα όποια προβλήματα
μπορεί να εμφανίστηκαν στην τελική υλο-
ποίησή τους), το οποίο βοηθούσε τα μάλα
τον παίκτη να εξοικειωθεί με τον, αρκετά
περίπλοκο, χειρισμό και τον τεράστιο κό-
σμο του παιχνιδιού, προτού «βουτήξει στα
βαθιά» του multiplayer. Όταν, λοιπόν,
απουσιάζει ένα τόσο σημαντικό κομμάτι
από μία παραγωγή, πώς θα μπορούσε αυτή
να χαρακτηριστεί ολοκληρωμένη και όχι
ημιτελής; Κατ’ επέκταση, πώς θα μπορού-
σε να μη θεωρηθεί επαίσχυντη η χρέωση
πλήρους τιμής αγοράς για κάτι ημιτελές;
Έχει καταργηθεί πλήρως η έννοια του σε-
βασμού στον πελάτη στο χώρο; Και μετά
φωνάζουμε ότι η «πειρατεία» λυμαίνεται το
gaming…
RANT MODE OFF
Αφού τα είπα και ξεθύμανα, όπως είχα
τονίσει στο Casting Shadows του προηγού-
μενου τεύχους ότι θα κάνω, ήρθε η ώρα να
ασχοληθώ με αυτό καθεαυτό το παιχνίδι.
Παρεμπιπτόντως, ο λόγος που δεν έγινε το
συγκεκριμένο review νωρίτερα είναι αυτή
ακριβώς η έλλειψη single-player campaign.
Γι’ αυτό λοιπόν περίμενα να έρθει η τελευ-
ταία ημέρα του Οκτωβρίου και η προσθήκη
του πρώτου επεισοδίου (ούτε καν ολόκλη-
ρου δηλαδή) του single-player campaign,
προτού ασχοληθώ σοβαρά με τη δυσάρε-
στη έκπληξη της χρονιάς.
Ξεπερνώντας τις αλγεινότατες εντυπώ-
σεις που μου προκάλεσε το marketing φιά-
σκο με την κυκλοφορία του ArmA 3, αυτό
που φαίνεται ξεκάθαρα από την πρώτη κιό-
λας στιγμή είναι ότι η BI έχει κάνει, για μία
ακόμη φορά, εξαιρετική δουλειά. Η alpha
έκδοση είχε αρκετά προβλήματα στο, αρ-
κετά παλιό είναι η αλήθεια, σύστημά μου.
Εκτός από frame-loss και Crashes To Desk-
top, είχα βρεθεί αντιμέτωπος ακόμη και με
Όταν κοιτάς
από ψηλά, μοιά-
ζει ο κόσμος
ζωγραφιά.
Το καμπέρωμα δεν είναι μοναχική υπόθεση
στο ArmA 3.
Σκάφη τα έκαναν τα λεφτά οι Έλληνες;
Τα ArmA ανέκαθεν
μετέφεραν έναν «αέρα»
ρεαλισμού και
εξομοίωσης που δεν
υπονοείτο καν στα
υπόλοιπα shooters
της αγοράς.