Page 56 - PC Master τ. 294

Wizards για το d20, δίνοντας την ευκαιρία σε πολυάριθμους δημι-
ουργούς να χρησιμοποιήσουν τους κανόνες για τα θεμέλια του δι-
κού τους κόσμου (ας μην ξεχνάμε πως εξαιτίας αυτού του γεγονό-
τος είχαμε ένα Game of Thrones RPG, καινούργιο Ravenloft, ακόμη
και ένα fan-made Planescape setting με πολύ βάθος – μεταξύ άλ-
λων). Πέρα από όλα αυτά, η Wizards έδειξε και το δρόμο για παρό-
μοια σχεδίαση παιχνιδιών, λαβή από την οποία πήρε το αντίπαλο
δέος (τηρουμένων των αναλογιών) World of Darkness της White
Wolf για την 3η εκδοχή του.
Η 3η έκδοση τα πήγε πάρα πολύ καλά και το 2003 αναβαθμίστη-
κε σε 3.5 (δυστυχώς βάζοντάς μας να αγοράσουμε τα βιβλία ξανά).
Τα Forgotten Realms μεσουράνησαν ως campaign setting, ενώ πε-
τάχτηκαν σε αχρηστία πολλοί από τους παλιότερους κόσμους. Εί-
δαμε όμως την αναλαμπή του Greyhawk ως βάση των community-
based games (μέσω της RPGA), ενώ το καινούργιο Eberron απέ-
κτησε αρκετό κοινό. Τα expansions που κυ-
κλοφόρησαν ήταν αρκετά, πολλά εκ των οποίων ανεπίσημα, από
τρίτες εταιρείες. Η απλούστευση των κανόνων, από το θέμα της
μάχης μέχρι το (καλώς εννοούμενο) τσουβάλιασμα των saving
throws μηχανισμών (η δεύτερη έκδοση το είχε παρακάνει στην
πολυπλοκότητα, έχοντας ξεχωριστό save ακόμη και για
petrification!), την ομαλοποίηση του multiclassing και το universal
σύστημα των spell levels μόνο θετικά μπορεί να εκληφθεί. Σίγουρα
μία ρηξικέλευθη στιγμή στην ιστορία των RPGs.
2008-2014:
DECLINE AND RISE
Το 2008, η Wizards έβγαλε στην αγορά την 4η έκδοση του D&D,
η οποία χώλαινε σε αρκετά σημεία. Ωθούμενη από την επιτυχία των
MMORPG, προσπάθησε να προσαρμόσει την tabletop RPG ναυαρχί-
δα της σε πολλά από τα στεγανά που εγκαθιδρύθηκαν μέσω των
on-line παιχνιδιών. Cooldowns εντός της μάχης, extraordinary
abilities για όλα τα classes, κάποιες πιο φαντεζί races. Μεγάλες αλ-
λαγές στο βασικό campaign setting των Forgotten Realms (πετσό-
κοψαν το μισό πάνθεον, προχώρησαν βιαστικά τη χρονολόγηση κα-
τά 100 χρόνια, ο ίδιος ο δημιουργός Ed Greenwood αποχώρησε για
κάποιο διάστημα). Η αποκλήρωση των έντυπων εκδόσεων έλαβε
χώρα, με τα ιστορικά περιοδικά «Dungeon» και «Dragon» να μεταλ-
λάσσονται σε ψηφιακή συνδρομητική μορφή, η οποία κρατάει μέχρι
τώρα. Συνολικά μία απογοήτευση για τους παλιότερους φίλους της
σειράς, στο πλαίσιο της δίνης των παγκόσμιων εξελίξεων οι οποίες
ξεπερνούν το gaming είδος.
Η Wizards, όμως, εντός της Hasbro, κατάφερε να σταθεί στα πόδια
της (και αυτό το χρωστάει κυρίως στο Magic the Gathering, κακά τα
ψέματα), να μάθει από τα λάθη της και να επανακάμψει. Το
Pathfinder της Paizo (το οποίο είναι ουσιαστικά μία βελτιωμένη εκδο-
χή της 3.5 edition σε ένα setting αχταρμά – καθόλου άσχημο βέβαια)
μπορεί να είναι πλέον το νούμερο ένα παιχνίδι ρόλων, αλλά το D&D
Next είναι προ των πυλών, ως η 5η έκδοση του ιστορικότερου RPG,
συνδυαζόμενο με τα 40 χρόνια από τη δημιουργία του. Από αυτά
που έχω δει μέσω του περσινού playtest, προσπαθεί
να κάνει μία επιστροφή στις ρίζες
του role-playing, εγκαταλείποντας
τους νεωτερισμούς της 4ης έκδο-
PC Master
56
Αρχαίο AD&D character sheet...
...
εν συγκρίσει με αυτό της 3rd edition.
Ένα από τα αριστουργήματα του μάστορα Larry Elmore.
Ζάρια,
η καρδιά
ενός RPG.