R
eview
γίνει με τις φωτοσκιάσεις μέσω του
ambient occlusion όχι απλώς καλύπτει
τις όποιες ατέλειες αλλά δημιουργεί ένα
πραγματικά φαντασμαγορικό αποτέλε-
σμα. Τα άλογα τα βρήκα κάπως χοντρο-
κομμένα, αλλά τι να κάνουμε, ούτε η
απεικόνισή τους στο Skyrim ήταν ιδιαίτε-
ρα επιτυχημένη.
Για τον ήχο ό,τι και να πω είναι λίγο.
Δεν θα επεκταθώ ιδιαίτερα, αλλά θα πε-
ριοριστώ σε μία δήλωση ιδιαίτερα βαρύ-
νουσας σημασίας για τα δικά μου δεδο-
μένα. Όσοι με γνωρίζουν ξέρουν ότι,
στη συντριπτική πλειονότητα των παιχνι-
διών, κλείνω εντελώς τη μουσική καθώς
μου αποσπά την προσοχή από τα τεκται-
νόμενα. Στο TESO όχι μόνο δεν την
έκλεισα, αλλά δυνάμωνα και την ένταση
μάλιστα, προκειμένου να απολαύσω τις
καλύτερες συμφωνικές και ορχηστρικές
συνθέσεις που έχω ακούσει ποτέ σε παι-
χνίδι! Από εκεί και πέρα, τα υπόλοιπα
παραμένουν όπως τα είχα αναφέρει και
στην παρουσίαση της beta. Μεγάλη ποι-
κιλία ηχητικών εφέ υψηλής ποιότητας
και αρκετά καλό (αν και περιττό, όπως
έχω αναφέρει και στο παρελθόν) voice-
acting.
Ο κόσμος μέσα στον οποίο κινείστε εί-
ναι εξίσου όμορφα δοσμένος, αν και δεν
θυμίζει πολύ ούτε Skyrim, ούτε Oblivion,
ούτε Morrowind. Αυτό δεν είναι απαραί-
τητα κακό, αν και καλό θα ήταν να υπήρ-
χαν κάποια γνώριμα σημεία αναφοράς,
καθώς είναι βέβαιο πως όλοι μας θα θέλα-
με να δούμε κάποια γνώριμη τοποθεσία
από τα προηγούμενα παιχνίδια της σει-
ράς. Για παράδειγμα, η Windhelm ή το
Riften θα μπορούσαν εύκολα να είναι πιο
κοντά, ως σχεδιασμός, στις αντίστοιχες
πόλεις του Skyrim παρά στο Freeport του
Everquest II όπως είναι τώρα.
Μία άλλη «ένσταση» που έχω είναι ότι
τα dungeons μοιάζουν αρκετά μεταξύ
τους, χωρίς βέβαια να παρατηρείται το
φαινόμενο που είχαμε δει στα Morrowind,
Oblivion και Skyrim, δηλαδή 4-5 διαφορε-
τικά designs τα οποία επαναλαμβάνονταν
ξανά και ξανά και ξανά. Σίγουρα υπάρχει
μεγαλύτερη ποικιλία στην περίπτωση του
TESO, όμως και πάλι υπάρχουν αρκετές
περιπτώσεις στις οποίες θα σας δημιουρ-
γηθεί η αίσθηση ότι έχετε ξαναβρεθεί σε
κάποια αντίστοιχη σπηλιά. Η αλήθεια είναι
ότι το συγκεκριμένο «φαινόμενο» δεν εί-
ναι σε καμία περίπτωση τόσο αισθητό όσο
ήταν στους προαναφερθέντες τίτλους,
όμως έπρεπε να βρω κάτι να γκρινιάξω!
Και ισχύει, έστω και αν είναι σε περιορι-
σμένο βαθμό.
Η μοναδική πραγματικά μεγάλη ένστα-
ση στον τεχνικό τομέα του παιχνιδιού εί-
ναι οι απαιτήσεις του. Διότι αν χρειαστεί
κάποιος να μειώσει τη λεπτομέρεια στο
low, το αποτέλεσμα είναι αρκετά απογοη-
τευτικό, μιλάμε για άλλο παιχνίδι. Βέβαια
το TESO δεν δημιουργήθηκε ούτε για
laptops ούτε για low-spec μηχανήματα
αλλά και πάλι, ίσως με καλύτερο
optimization να είχε σωθεί κάπως η κατά-
σταση.
ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΕ ΤΙ ΘΕΛΕΤΕ!
Σε ένα MMORPG τα γραφικά παίζουν
αρκετά σημαντικό ρόλο, ελέω εντυπωσια-
σμού και διαχωρισμού από τον ανταγωνι-
σμό κυρίως, αλλά σίγουρα πολύ σημαντι-
κότερο ρόλο παίζει το gameplay (όπως σε
όλα τα παιχνίδια κατά την προσωπική μου
άποψη). Πολλά έχουν ακουστεί εις βάρος
του TESO λόγω του ότι φαίνεται να έχει
δοθεί έμφαση στο single-player
gameplay, καθώς είναι δυνατό να φτάσε-
τε στο level cap χωρίς να είναι απαραίτη-
το να κάνετε group με άλλους παίκτες
ούτε μία φορά. Παρ’ όλο που εγώ έχω κα-
τορθώσει να φτάσω μέχρι το level 40,
μπορώ να επιβεβαιώσω ότι αυτό ισχύει.
Αντίστοιχη μομφή επίσης είχε ακουστεί
και για το Star Ward: The Old Republic, η
οποία επίσης ίσχυε.
Εγώ όμως δεν μπορώ να καταλάβω κάτι
και δυστυχώς κανείς απ’ όσους έχουν τις
προαναφερθείσες αντιρρήσεις δεν είναι
σε θέση να με διαφωτίσει. Όταν είχαν
πρωτοανακοινωθεί ως projects τόσο το
SWTOR όσο και το TESO, όλοι οι φίλοι των
συγκεκριμένων franchises αρχίσαμε να
κάνουμε όνειρα για «KOTOR 3» και για
«
Skyrim Online». Και στις δύο περιπτώσεις
οι εταιρείες έσπευσαν, ως όφειλαν, να
διαψεύσουν ότι θα κινηθούν αυστηρά σε
αυτά τα πλαίσια, χωρίς όμως να παρεκκλί-
νουν και τελείως. Όταν τελικά κυκλοφό-
ρησαν τα συγκεκριμένα παιχνίδια, άρχισε
η γκρίνια. Δεν είναι αρκετά MMOs, μπο-
ρείς να φτάσεις στο μέγιστο level χωρίς
να χρειαστεί να μπεις σε group ούτε μία
φορά και διάφορες άλλες τέτοιες ομορ-
φιές. Και η γκρίνια αυτή προερχόταν από
τους ίδιους που ζητούσαν κάτι σαν KOTOR
και κάτι σαν Skyrim, αλλά στο on-line. Και
όταν τελικά το πήραν (ή τέλος πάντων
κάτι αρκετά κοντά σε αυτό που ζητού-
σαν), δεν τους άρεσε γιατί δεν είναι αρ-
κετά MMO και γιατί το grouping δεν είναι
απαραίτητο. Θα αποφασίσετε τελικά τι θέ-
λετε, κύριοι;
Και στην τελική γιατί είναι κακό κάτι
τέτοιο; Το ότι μπορείς να προχωρήσεις
χωρίς grouping δεν σημαίνει ότι είσαι
υποχρεωμένος να προχωρήσεις έτσι, σώ-
νει και καλά. Αν θες group, φτιάξε ένα
και λιάνισε τα πάντα. Γιατί όμως εγώ, που
έχω στη διάθεσή μου μόνο ένα δίωρο
ημερησίως ν’ ασχοληθώ με το παιχνίδι,
να είμαι υποχρεωμένος να ξοδέψω το μι-
σό μου χρόνο ψάχνοντας να βρω ένα
γκρουπ της προκοπής; Όταν φτάσω στο
end-game content, ναι, το καταλαβαίνω,
το grouping είναι και πρέπει να είναι
απαραίτητο, γιατί όμως να είναι υποχρεω-
τικό και στο grinding; Όλα είναι καθαρά
θέμα επιλογής, γιατί δηλαδή να υποφέ-
ρουν όσοι προτιμούν το soloing ή όσοι
απλώς δεν έχουν διαθέσιμο το χρόνο για
κάτι παραπάνω;
Εγώ θα διαφοροποιηθώ ριζικά, όχι μόνο
μη θεωρώντας τη συγκεκριμένη πλευρά
του παιχνιδιού αρνητικό σημείο αλλά,
αντιθέτως, τοποθετώντας τη μεταξύ των
θετικών! Αυτό δεν σημαίνει ότι καταφέρο-
μαι εναντίον της «άλλης πλευράς του λό-
φου», αλλά καλό είναι να λαμβάνονται
υπ’ όψιν και οι πιο casual players στα
reviews.
QUESTS ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΓΟΥΣΤΑ
PC Master
72
Templar με heavy armor
και τόξο. Μόνο στο TESO
γίνονται αυτά.
Έχε χάρη που ήσουν πάμφθηνο, αλλιώς θα σε
είχα κάνει λουκάνικα, ψοφάλογο…