Page 45 - PC Master τ. 296

45
PC Master
θνητών» του server, αλλά και ανθρώπους του άλλου άκρου, οι οποίοι
θα τρέξουν να βοηθήσουν τα πιο άπειρα άτομα τελείως αλτρουιστι-
κά. Ξερόλες που έχουν λιώσει τα πληκτρολόγια στο global chat. Πο-
ζεράδες που δεν μπορούν να λειτουργήσουν εκτός του συνηθισμέ-
νου group τους, οι οποίοι μπορεί να χωθούν σε ένα Pick-up-group με
«
αρχηγικό» αέρα, αλλά καταλήγουν να τρώνε τα μούτρα τους, πιθα-
νώς χαντακώνοντας και όλη την ομάδα. Grinders με ιώβεια επιμονή,
τους οποίους μπορείς να δεις να φαρμάρουν επί μέρες μία συγκεκρι-
μένη περιοχή. Ο εικονικός κόσμος είναι μία μικρογραφία του πραγμα-
τικού και ειδικά η συμπεριφορά ατόμων που περνάνε αμέτρητες
ώρες εντός του τείνει να αντανακλά την πραγματική τους προσωπι-
κότητα, άρα το πλήθος των κατηγοριών των hardcore παικτών είναι
μεγάλο. Ισχύει βέβαια και το αντίστρο-
φο, καθώς οι ζυμώσεις εντός της on-
line κοινότητας μπορούν να διαμορ-
φώσουν σε κάποιο βαθμό τον real-life
χαρακτήρα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΑ
Η τελευταία και μικρότερη
ενότητα έχει να κάνει με τα κυ-
ρίαρχα οικονομικά μοντέλα των
MMORPG, ιδωμένα μέσα από ένα
ψυχολογικό πρίσμα. Υπάρχουν
κατά βάση 3 οδοί μεταξύ των
οποίων πρέπει να επιλέξει
μία εταιρεία που κυκλο-
φορεί ένα νέο
MMORPG: Η υποχρεωτι-
κή συνδρομή, η αγορά
του παιχνιδιού άπαξ και
η δωρεάν διάθεση, η
οποία συνήθως συνοδεύε-
ται από ένα in-game store.
Οι συνδυασμοί μεταξύ των
τριών αυτών επιλογών είναι πολλοί
και όλο και περισσότεροι τίτλοι επι-
λέγουν κάτι ενδιάμεσο. Δεν θα
ασχοληθώ εκτενώς με τα χαρακτηριστικά του καθενός μοντέλου, αλ-
λά μόνο με το πώς τα επεξεργάζονται στο μυαλό τους οι χρήστες.
Το μοντέλο της μηνιαίας συνδρομής είναι σαφώς το αρχαιότερο
και μεγάλωσε μία γενιά παλιότερων παικτών. Απαιτεί από τον κατα-
ναλωτή ένα συγκεκριμένο αντίτιμο, προς παροχή του δικαιώματος να
παίξει. Σε πολλούς χτυπάει πλέον άσχημα, καθώς υπάρχουν τόσα
free-to-play παιχνίδια ως εναλλακτική. Το να είσαι δεσμευμένος να
πληρώνεις κάθε μήνα για να μπεις στο παιχνίδι είναι άλλη μία υπο-
χρέωση πάνω από το κεφάλι σου, όπως και να το κάνουμε. Από την
άλλη, όμως, δημιουργεί μία πιο επίσημη σχέση εταιρείας-πελάτη, με
την οποία ο παίκτης νιώθει πως έχει έναν λόγο παραπάνω όσον αφο-
ρά στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ξέρεις πως μπορείς
να πατήσεις πάνω στο «χαρτί» της πληρωμής για να απαιτήσεις εξυ-
πηρέτηση, αυξάνοντας την αυτοπεποίθησή σε αυτές τις συναλλαγές,
ενώ το αίσθημα της ασφάλειας που αναπτύσσεται μπορεί να είναι
πλασματικό, αλλά υπάρχον παρ’ όλα αυτά. «Εφόσον οι χρήστες πλη-
ρώνουν, το παιχνίδι θα είναι ποιοτικό» σκέφτεται ο πελάτης.
Η free-to-play επιλογή είναι δημοφιλέστατη και όχι αδικαιολόγη-
τα. «Παίξε δωρεάν» σού λέει η εταιρεία και ποιος μπορεί να αντιστα-
θεί; Η αλήθεια είναι πως αν θέλεις να ασχοληθείς σοβαρά με τα πε-
ρισσότερα f2p, θα πρέπει να κάνεις κάποιες αγορές από το in-game
store, οι οποίες εντέλει μπορεί να ξεπερνάνε το κόστος της συν-
δρομής, αλλά το θετικό είναι πως εσύ επιλέγεις το πότε και πόσα
θα πληρώσεις. Η προφανής οικονομική ελευθερία (έστω και η ψευ-
δαίσθησή της) είναι καταλυτική για το μέσο χρήστη και συνάδει με
το κραταιό ψυχολογικό μοντέλο της ελεύθερης αγοράς.
Μία ιδιαίτερα ελκυστική χρυσή τομή είναι τα MMOs που απαιτούν
μόνο την αγορά του τίτλου και από εκεί και πέρα σου προσφέρουν
απεριόριστη πρόσβαση. Συνδυάζουν στο μυαλό του υποψήφιου
αγοραστή τα θετικά και των δύο κατηγοριών. Τροφοδοτώ τον
εαυτό μου ως πελάτη με κύρος και αναβαθμίζω στα μάτια
μου την αντιληπτή ποιότητα του παιχνιδιού, λόγω του πο-
σού που δίνω, αλλά παράλληλα αποφεύγω το βραχνά της
οικονομικής δέσμευσης. Όλα είναι στο μάτι του παρατη-
ρητή άλλωστε.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τα MMORPGs είναι ένα φαινόμενο που μεσουρα-
νεί εδώ και 10 τουλάχιστον χρόνια. Η εισχώρησή
τους στη ζωή και στον ψυχισμό μίας σεβαστής με-
ρίδας gamers είναι προφανής και αναγνωρίσιμη
εκτός των ορίων της gaming κοινότητας. Όταν
έχουμε φτάσει στο σημείο επιστήμονες να κάνουν
διατριβές και μελέτες πάνω σε αυτά, το συναγόμενο
συμπέρασμα είναι πως μιλάμε για ένα σημείο των και-
ρών. Σε αυτές τις σελίδες προσπάθησα να αγγίξω το θέ-
μα μέσω μίας συγκεκριμένης οπτικής, αλλά οι δυνατότη-
τες για μελέτη είναι πολυάριθμες. Το ζητούμενο είναι να
υπάρχει όρεξη για συγκερασμό του κοινωνικού gaming με
την ερευνητική ματιά.
PC
Log-in, ξανά και ξανά.
Όλο και περισσότερα παιχνίδια ενσωματώνουν εργαλεία για αναζήτηση
group με το μυαλό στον casual παίκτη.
Στα raids κρίνεται πάνω απ’ όλα η ικανότητα και ο συγχρονισμός.