δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην προϋπηρεσία
που έχει γίνει σε επώνυμα ξενοδοχεία στο
εξωτερικό. Μία άλλη διάσταση δίνει ο ίδιος
και για τη συμβολή της εκπαίδευσης στην
αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊ-
όντος: «Εάν η εκπαίδευση οργανώνεται με
γνώμονα τις ανάγκες της χώρας και των ελ-
ληνικών τουριστικών επιχειρήσεων και δεν
απέχει από τις ανάγκες πρακτικής εξάσκη-
σης του επαγγέλματος, τότε οι γνώσεις των
σπουδαστών μπορούν να συντελέσουν ουσια-
στικά στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊ-
όντος.» Όσον αφορά στις εγγραφές φέτος,
ο κ. Μιστριώτης διαπίστωσε ότι τα προγράμ-
ματα Bachelor σημείωσαν μία ανεπαίσθητη
μείωση συγκριτικά με την περίοδο 2008-2009.
Αυτή τη μείωση ο ίδιος αποδίδει στη σύγχυση
που επικρατεί σε νέους και στις οικογένειές
τους λόγω των διαδικασιών αναγνώρισης των
σχολών.
Οι αδυναμίες της τουριστικής
εκπαίδευσης
Ο κ. Μιστριώτης δηλώνει ότι: «Πάγια θέση
μου αποτελεί ότι η δημόσια εκπαίδευση έχει
να πάρει παραδείγματα από την ιδιωτική και
αντίστροφα. Θεωρώ ότι η σύγκλιση των δύο
χώρων θα δώσουν τα καλύτερα αποτελέσμα-
τα για όλους.»
Στη συνέχεια, ο κ. Μιστριώτης αναφέρθη-
κε στα δυνατά και στα αδύνατα σημεία της
ελληνικής τουριστικής εκπαίδευσης και κα-
τάρτισης. Πιστεύει ότι το υψηλό επίπεδο του
δυναμικού που στελεχώνει τις σχολές, σε
συνδυασμό με τα οργανογράμματα τα οποία
είναι προσαρμοσμένα στις πραγματικές ανά-
γκες μάθησης, είναι τα δυνατά σημεία της
ελληνικής τουριστικής εκπαίδευσης. Αντίθε-
τα, εντάσσει τις προβληματικές υποδομές,
σε εργαστηριακό κυρίως επίπεδο, στα αδύ-
νατα σημεία του κλάδου.
Ο κ. Μιστριώτης μάλιστα δίνει μία αισιόδο-
ξη προσέγγιση για το μέλλον του τουρισμού,
λέγοντας χαρακτηριστικά: «Πρέπει να βλέ-
πουμε 50 χρόνια μπροστά. Ο τουρισμός είναι
ο τελευταίος τομέας που θα πεθάνει στην
Ελλάδα. Γι’ αυτό το λόγο, για να υπάρχει μία
συνέχεια στην τουριστική πολιτική της Ελλά-
δας, κρίνεται απαραίτητη η θέσπιση μόνιμων
θέσεων στον τουρισμό στους κρατικούς φο-
ρείς, όπως ο ΕΟΤ, στην Ελλάδα αλλά και
στις Διευθύνσεις Εξωτερικού, στο Υπουργείο
κ.λπ.»
Εκπαίδευση και αγορά εργασίας
Μία ιδιαίτερα σημαντική δράση του New
York College είναι το Γραφείο Επαγγελματι-
κής Αποκατάστασης, που στοχεύει στην κα-
θοδήγηση φοιτητών και αποφοίτων ώστε να
επιλέξουν την καλύτερη δυνατή σταδιοδρο-
μία. Ο κ. Μιστριώτης αναφέρει ότι μεγάλες
ξενοδοχειακές αλυσίδες, όπως η Grecotel
και η Aldemar, ζητούν από το ΚΕΜΕ σπουδα-
στές για να κάνουν την πρακτική τους. Άλλω-
στε, στις μεγάλες μονάδες απασχολούνται
απόφοιτοι των τουριστικών προγραμμάτων
του κολεγίου.
DEREE – The American
College of Greece
αΝτΩΝηΣ κλειδαΣ,
καθηγητής
H σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα
Με τα δεδομένα της παρούσας κρίσης, η
επένδυση στην τουριστική εκπαίδευση και η
ποιοτική αναβάθμισή της είναι επιτακτική
ανάγκη, αν λάβουμε υπόψη ότι η ελληνική
κοινωνία έχει εναποθέσει τις ελπίδες για
ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στην
ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου. Ο τουρι-
σμός και η φιλοξενία είναι υπηρεσίες και ο
ρόλος του ανθρώπινου παράγοντα στην πα-
ροχή αυτών των υπηρεσιών είναι πρωταγωνι-
στικός. Η αναβάθμιση του τουριστικού προϊό-
ντος δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ανα-
βάθμιση του ανθρώπινου παράγοντα και το
τελευταίο μπορεί να το επιτύχει μόνο με μία
ποιοτική και αναβαθμισμένη τουριστική εκ-
παίδευση.
Σπουδές και αγορά εργασίας
Η τουριστική εκπαίδευση παραδοσιακά
–και σε σχέση με άλλους κλάδους σπουδών–
έχει πολύ στενή σχέση με την αγορά εργα-
σίας. Η πρακτική εξάσκηση είναι αναπόσπα-
στο μέρος όλων σχεδόν των εκπαιδευτικών
προγραμμάτων στο χώρο του τουρισμού (και
στην Ελλάδα) και έτσι η επαγγελματική απο-
κατάσταση των αποφοίτων είναι λίγο έως πο-
λύ δεδομένη. Πιο σημαντικό όμως ερώτημα
είναι εάν η τουριστική εκπαίδευση στην
Ελλάδα παράγει αποφοίτους που μπορούν να
ανταγωνιστούν στην αγορά εργασίας αποφοί-
τους «καλών» σχολών του εξωτερικού. Και
εδώ η απάντηση είναι «μεμονωμένα ίσως ναι,
γενικά μάλλον όχι».
Αναγνώριση της ιδιωτικής τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης
Ας αρχίσουμε από τα πολύ βασικά. Κατ’
αρχάς, πρέπει να υπάρξει αναγνώριση της
ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην
Ελλάδα, χωρίς αφορισμούς για την ιδιωτική
παιδεία και με βάση αξιοκρατικά κριτήρια
που θα διασφαλίσουν την ποιότητα των εκ-
παιδευτικών προγραμμάτων που προσφέρο-
νται από ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η
ιδιωτική τουριστική εκπαίδευση ήρθε να κα-
λύψει ένα κενό που άφησε η δημόσια εκ-
παίδευση και κατά συνέπεια είναι απαραί-
τητη για την υποστήριξη και την ανάπτυξη
του τουριστικού κλάδου. Ίσως το μόνο που
να πρέπει να κάνει το κράτος, είναι να κοι-
τάξει τι γίνεται σε άλλα ανεπτυγμένα κράτη
στο χώρο της τουριστικής εκπαίδευσης και
να πράξει τα αυτονόητα.
Οι ανάγκες σε εκπαιδευμένο δυναμικό
Σύμφωνα με τον κ. Κλειδά από το DEREE
– The American College of Greece, το μεγα-
λύτερο έλλειμμα της τουριστικής εκπαίδευ-
σης στην Ελλάδα είναι η απουσία ενός πανε-
πιστημιακού επιπέδου προγράμματος στο
χώρο του τουρισμού.
H αγορά χρειάζεται στελέχη, αλλά και επι-
χειρηματίες, που να έχουν βαθιά γνώση και
κατανόηση του τουρισμού ως παγκόσμιου
κοινωνικού φαινομένου και ως οικονομικής
δραστηριότητας, καθώς και να έχουν τις
απαραίτητες γνώσεις, τεχνικές και πρακτι-
κές διοίκησης επιχειρήσεων, ώστε να προ-
σφέρουν ανταγωνιστικές υπηρεσίες και
προϊόντα που να έχουν προστιθέμενη αξία
για τον επισκέπτη.
Αυτός είναι ο στόχος του προγράμματος
BSc Ηons in International Tourism and Hos-
pitality Management του DEREE – The
American College of Greece. Κύρια έμφαση
του προγράμματος είναι η τουριστική επι-
χειρηματικότητα, αφού γνωρίζουμε ότι ο
κορμός της τουριστικής βιομηχανίας, στην
Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, είναι οι μικρομε-
σαίες επιχειρήσεις. Στόχος του προγράμ-
ματος είναι να εκπαιδευτεί μία νέα γενιά
53
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ