72
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
FOCUS
παρατηρηθεί στην πολιτική σκηνή της Ελλά-
δας, καθώς και στην εκτεταμένη αστάθεια
στην ευρύτερη περιοχή, καθώς και την επι-
δείνωση των οικονομικών προοπτικών της
Ευρώπης. Αυτοί οι παράγοντες σημείωσε ότι
ήδη επηρεάζουν τη ροή και το ενδιαφέρον
για τουριστικές επενδύσεις στην Ελλάδα,
ενώ εξέφρασε και φόβους ότι εάν η πόλωση
συνεχιστεί, θα έχει αντίκτυπο και στον προ-
γραμματισμό των αεροπορικών θέσεων και
στις τουριστικές κρατήσεις της επόμενης
περιόδου. Απευθυνόμενος στον πρωθυπουρ-
γό και σημειώνοντας ότι γνωρίζει το πόσο πο-
λύ έχει στηρίξει τη μεγάλη προσπάθεια για
το success story του ελληνικού τουρισμού,
με τα θεαματικά αποτελέσματα που προανα-
φέρθηκαν, αυτή την κρίσιμη στιγμή για τη χώ-
ρα, πιστεύει ότι θα κάνει τα πάντα ώστε να
μη διαταραχθεί, να θωρακισθεί και να ενι-
σχυθεί ακόμη περισσότερο η θετική πορεία
του ελληνικού τουρισμού.
Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος ΣΕΕΝ
Ο κ. Σακέλλης, πρόεδρος του ΣΕΕΝ, το-
ποθετήθηκε στο πολύ σημαντικό ζήτημα για
τα νησιά και τις ακτοπλοϊκές μας συγκοινω-
νίες, καθώς και για τη σημασία τους στην
τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας.
Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, στην Ελ-
λάδα υπάρχουν 502 νησιά, από τα οποία τα
124
είναι κατοικημένα. Από αυτά τα 48 έχουν
μέχρι 100 κατοίκους, τα 28 από 101-1.000 κα-
τοίκους και τα 48, δηλαδή το 40%, με περισ-
σότερους από 1.000 κατοίκους.
Ο συνολικός πληθυσμός των νησιών είναι
1,3
εκατ. κάτοικοι. Το ΑΕΠ των νησιών είναι
24
δισ., δηλαδή το 11,5% της χώρας. Σε ό,τι
αφορά την απασχόληση, καλύπτουν το 12,2%
του εργατικού δυναμικού της χώρας.
Το 37,7% της απασχόλησης στα νησιά αφο-
ρά στον τουρισμό, συμπεριλαμβανομένων
και των μεταφορών και του εμπορίου, τα
οποία κυρίως εξαρτώνται και από τον τουρι-
σμό, από τον οποίο επίσης επηρεάζονται εμ-
μέσως και άλλοι σημαντικοί οικονομικοί κλά-
δοι, όπως οι κατασκευές, η γεωργία κ.λπ.
Στα περισσότερα νησιά, ο τουρισμός απο-
τελεί σχεδόν τη μοναδική παραγωγική πηγή
και τον κυριότερο παράγοντα σε ό,τι αφορά
την απασχόληση. Οι καλές ακτοπλοϊκές συ-
γκοινωνίες είναι η απαραίτητη προϋπόθεση
για την επιβίωση των νησιωτών μας και μονό-
δρομος για την ανάπτυξη των νησιών μας.
Τα ακτοπλοϊκά πλοία προσεγγίζουν σε 93
νησιωτικά λιμάνια, ενώ διεθνή αεροδρόμια
διαθέτουν μόνο 19 νησιά και 6 αεροδρόμια
κατάλληλα για πτήσεις εσωτερικού μόνο.
Κατά συνέπεια, μόνο τα 19 νησιά, τα οποία
διαθέτουν διεθνή αεροδρόμια, μπορούν να
δεχτούν εξωτερικό τουρισμό εκτός από
ακτοπλοϊκά και αεροπορικά, ενώ τα υπόλοι-
πα 105 εξυπηρετούνται μόνο ακτοπλοϊκώς.
Από το γεγονός αυτό και μόνο, γίνεται αντι-
ληπτή η τεράστια σημασία των ακτοπλοϊκών
συνδέσεων, καθώς χωρίς καλές, αδιάλειπτες
και έξυπνες ακτοπλοϊκές συνδέσεις, η πλειο-
νότητα των νησιών μας δεν είναι σε θέση να
υποδεχτεί τουρίστες και να αξιοποιηθεί του-
ριστικά.
Τα περισσότερα νησιά, μεταξύ των οποίων
και νησιά με ιδιαίτερα μεγάλη τουριστική κί-
νηση, όπως η Πάρος και η Νάξος, εξυπηρε-
τούνται από άλλα περιφερειακά αεροδρόμια
και οι τουρίστες μεταφέρονται στα νησιά με
τα ακτοπλοϊκά πλοία. Επίσης, είναι μεγάλος
ο αριθμός των τουριστών που ταξιδεύουν
από νησί σε νησί. Το σύνολο των αλλοδαπών
τουριστών των νησιών που θα χρησιμοποιή-
σουν ακτοπλοϊκά ή άλλα μικρότερα πλοία για
τις μετακινήσεις τους αναμένεται να φτάσει
τα 2.500.000 άτομα.
Στα παραπάνω στοιχεία, πρέπει να προ-
στεθούν και οι Έλληνες παραθεριστές που
επιλέγουν ελληνικά νησιά για τις διακοπές
τους, οι οποίοι το 2014 υπολογίζεται ότι θα
ξεπεράσουν τα 2.000.000 άτομα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το 90% των εμπο-
ρευμάτων και οικοδομικών υλικών, καθώς
επίσης και το 100% των αναγκών τροφοδο-
σίας, καλύπτεται από την ακτοπλοΐα. Στα νη-
σιά διακινούνται ετησίως 620.000 φορτηγά
αυτοκίνητα και μεταφέρουν από την ηπειρω-
τική Ελλάδα 7.800.000 τόνους εμπορευμά-
των υλικών και τροφίμων, τα οποία είναι απα-
ραίτητα για την υποδοχή και τη φιλοξενία του
συνόλου των τουριστών των νησιών.
Η συνολική κίνηση της ακτοπλοΐας το 2014
θα φτάσει τους 13.000.000 επιβάτες, δηλαδή
6.500.000
άτομα ανά διαδρομή, εκ των οποί-
ων το 60%, δηλαδή 4.000.000 άτομα, διακι-
νούνται για αναψυχή. Σ’ αυτούς πρέπει να
προσθέσουμε 500.000 που θα διακινηθούν με
τις τοπικές γραμμές, δηλαδή συνολικά θα
διακινηθούν για αναψυχή διά θαλάσσης
4.500.000
άτομα.
Λαμβανομένης υπόψη της μεγάλης σημα-
σίας και συμμετοχής των θαλάσσιων μεταφο-
ρών στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας,
υπογράμμισε ο κ. Σακέλλης, είναι μεγάλο
λάθος η μη ένταξη της ακτοπλοΐας ως παρά-
γοντας τουριστικής ανάπτυξης και αναγκαία
συνθήκη στη διαμόρφωση τουριστικής στρα-
τηγικής για τη νησιωτική Ελλάδα.
Εδώ και χρόνια, ο ΣΕΕΝ ζητά σε όλους
τους τόνους την ένταξη και της ακτοπλοΐας
στα θετικά μέτρα που λαμβάνονται για τον
τουρισμό, όπως την εφαρμογή χαμηλών συ-
ντελεστών ΦΠΑ αντί αυτών που ισχύουν σή-
μερα που είναι οι υψηλότεροι στην Ευρώπη
και φτάνουν το 23%.
Η ακτοπλοΐα επιβαρύνεται επίσης με υπο-
χρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας ως αποτέλε-
σμα της μεγάλης εποχικότητας (το 40% των
επιβατών διακινείται σε διάστημα 8 μηνών
και το 60% την περίοδο Ιουνίου-Σεπτεμβρί-
ου) και λόγω άλλων υποχρεώσεων που επι-
βάλλονται για καθαρά πολιτικούς και συντε-
χνιακούς λόγους.
Οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές και οι
υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας οι οποίες
δεν αποζημιώνονται έχουν ως αποτέλεσμα
την αύξηση των τιμών, οι οποίες επηρεάζουν
αρνητικά την κίνηση προς τα νησιά μας.
Γενικότερα, η ακτοπλοΐα λειτουργεί μέσα
Η
υπουργός Τουρισμού κα Κεφαλογιάννη
χαρακτήρισε τον τουρισμό σαν μεγάλη
εθνική υπόθεση. Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες
αποτελούν δύο φορές μεγάλο εθνικό θέμα,
γιατί, εκτός από τη συμβολή τους στην τουρι-
στική ανάπτυξη, εγγυώνται την κάλυψη των
αναγκών των κατοίκων και τη δημιουργία κλί-
ματος ασφάλειας που συμβάλλει στην αύξηση
του πληθυσμού, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα
με τον καλύτερο τρόπο και τα εθνικά μας συμ-
φέροντα.