69
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ - ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Ο κ. Vago ανέφερε, επίσης, ότι πέρυσι ο
αριθμός των επιβατών κρουαζιέρων άγγιξε
τα 6 εκατομμύρια στην Ευρώπη, με το ένα
εκατομμύριο εξ αυτών να προέρχεται από
χώρες εκτός Ευρώπης, συμβάλλοντας έτσι
σημαντικά στην οικονομία της Γηραιάς Ηπεί-
ρου. Πρόσθεσε, δε, ότι το 2013 ο κλάδος της
κρουαζιέρας συνεισέφερε 40 δισ. ευρώ
στην ευρωπαϊκή οικονομία, εξασφαλίζοντας
340.000 θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με τον κ. Vago, τα άμεσα έσοδα
από τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλά-
δα ανέρχονται στα 570 εκατ. ευρώ, ενώ τα
έμμεσα έσοδα ανέρχονται σε 1,4 δισ. ευρώ,
εκ των οποίων το 1/3 εξασφαλίζει 11.000
άμεσες θέσεις εργασίας.
Ο κ. Γεώργιος Γράτσος, πρόεδρος του
Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, επανέλα-
βε τα κύρια ζητήματα που τορπιλίζουν την
τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας, προσθέ-
τοντας σε αυτά την έλλειψη απευθείας αε-
ροπορικών συνδέσεων με τις ΗΠΑ ως ένα
από τα κυριότερα εμπόδια.
Ο κ. Larry Pimentel, πρόεδρος και διευθύ-
νων σύμβουλος της Azamara Club Cruises,
μοιράστηκε κάποια ενδιαφέροντα συμπερά-
σματα και χρήσιμες πληροφορίες μελέτης
του Boston Consulting Group για τις σύγχρο-
νες τάσεις που χαρακτηρίζουν την έννοια
της πολυτέλειας στο χώρο της κρουαζιέρας
και πώς αυτές εκλαμβάνονται από τους οικο-
νομικά επιφανείς τουρίστες. Τόνισε ιδιαίτε-
ρα ότι η σταθερότητα μίας περιοχής αποτε-
λεί πρωταρχικό κριτήριο για να την επιλέ-
ξουν οι εταιρείες κρουαζιέρας, καθότι σε
διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορέσουν
να προωθήσουν την περιοχή στο εύπορο αγο-
ραστικό κοινό τους.
Η κα Edie Rodriguez, πρόεδρος και διευ-
θύνουσα σύμβουλος της Crystal Cruises,
υπογράμμισε τον καθοριστικό ρόλο του Δια-
δικτύου στον τρόπο επικοινωνίας και προβο-
λής σε παγκόσμια κλίμακα των ανταγωνιστι-
κών πλεονεκτημάτων αυτής της περιοχής
στο επιβατικό κοινό των μεγάλων αγορών
κρουαζιερόπλοιων, όπως είναι η Βόρεια
Αμερική, με οικονομικά αποδοτικό τρόπο.
Τόνισε ότι αποτελεί πρόβλημα για τις εται-
ρείες κρουαζιέρας να προωθήσουν μία συ-
γκεκριμένη περιοχή σαν την Ανατολική Με-
σόγειο, όταν το αγοραστικό τους κοινό δεν
γνωρίζει την περιοχή αυτή.
Η κα Edie Rodriguez είχε πολύ θετική ει-
κόνα για την Ελλάδα και σε ερώτηση που της
έγινε από τη Μαργαρίτα Μανούσου σχετικά
με την κακή δημοσιότητα που συχνά αφορά
τις εικόνες που κυκλοφορούν διεθνώς για
την Ελλάδα, είπε ότι έχει βρεθεί στην Αθήνα
σε περίοδο διαδηλώσεων και έχει δει ιδίοις
όμμασι ότι η εικόνα που προβάλλεται διαφέ-
ρει πολύ από την πραγματικότητα. Σημείωσε
ότι η διαμόρφωση εικόνας απαιτεί άμεση
αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Υπάρ-
χουν τρόποι να καταπολεμηθεί η αρνητική
προβολή, αν υιοθετηθεί σωστή στρατηγική
αντιμετώπισης. Η ίδια κρίνει ότι είναι απα-
ραίτητο να υπάρξει ολοκληρωμένη και επαγ-
γελματική αντιμετώπιση, διότι η επιλογή των
σταθμών της κρουαζιέρας εξαρτάται σε με-
γάλο βαθμό από την πρόθεση των επιβατών.
Η δική τους εικόνα αντικειμενικά διαμορφώ-
νεται από τα διεθνή ΜΜΕ.
Ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, πρόεδρος του
ΣΕΤΕ, υπογράμμισε τη σπουδαία σημασία
του τουρισμού για την ελληνική οικονομία:
«Το 2014 η συμβολή του τουρισμού στις τοπι-
κές επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα ανήλθε
σε 14 δισ. ευρώ, ωστόσο μία πιθανή έξοδος
της χώρας από το ευρώ θα σήμαινε το τέλος
του ελληνικού τουρισμού. Για το λόγο αυτόν,
ζητούμε από τον πρωθυπουργό να βρει μία
λύση εντός της Ευρωζώνης. Από τη μεριά
μας, δεσμευόμαστε να στηρίξουμε την ελλη-
νική κυβέρνηση με την προϋπόθεση ότι ο συ-
ντελεστής ΦΠΑ για τις τουριστικές υπηρε-
σίες θα οριστεί στο 8%-10%, ούτως ώστε να
μπορούμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί.
Θα δεχόμασταν μία αύξηση του ΦΠΑ μερι-
κών μονάδων, αλλά είμαστε αντίθετοι σε
οποιαδήποτε αύξηση άνω των δέκα μονά-
δων, καθώς κάτι τέτοιο θα είχε σοβαρό αντί-
κτυπο στον τουριστικό τομέα και στις ευκαι-
ρίες απασχόλησης. Αναλογιστείτε μόνο ότι οι
ελληνικές μαρίνες έχουν ΦΠΑ 23%, τη στιγ-
μή που οι τουρκικές μαρίνες έχουν μηδενικό
ΦΠΑ!
»Για το 2015 υπολογίζουμε ότι θα δεχτού-
με 25 εκατομμύρια επισκέψεις (παρά την
πρόσφατη πτώση), αλλά βέβαια αυτός ο
αριθμός εξαρτάται από την επίτευξη συμφω-
νίας με τους πιστωτές μας εντός της Ευρω-
ζώνης. Ευελπιστούμε ότι, έως το 2021, θα
έχουμε αγγίξει τα 19 δισ. ευρώ σε έσοδα
από τουριστικές υπηρεσίες, ωστόσο κάτι τέ-
τοιο απαιτεί ετήσιες επενδύσεις ύψους 3,3
δισ. που θα συμβάλλουν στην αύξηση της
ετήσιας συμβολής του τουρισμού στο ΑΕΠ
9% επιπλέον».
Στη συνεδρία που ακολούθησε, οι ομιλη-
τές συζήτησαν μία σειρά ζητημάτων που
άπτονται τόσο των επιπτώσεων της οικονομι-
κής ύφεσης και των πολιτικών εξελίξεων
στις αγορές κρουαζιέρας της Ευρώπης όσο
και στις προκλήσεις που δημιουργούνται από
τις ελλείψεις στις υποδομές για τα υπερμε-
γέθη κρουαζιερόπλοια.
Η δεύτερη μέρα των συνεδριάσεων επικε-
ντρώθηκε ιδιαίτερα στην έλλειψη λιμενικών
υποδομών για την ανάπτυξη του τουρισμού
κρουαζιέρας στην Ελλάδα, γεγονός που δρα
ως τροχοπέδη σε συνδυασμό με τις περιορι-
σμένες αεροπορικές συνδέσεις με τις αγο-