ση στην παγκόσμια αγορά αποτελούν αξεπέ-
ραστα συγκριτικά πλεονεκτήματα για τη ρα-
γδαία ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού.
Οι προβλέψεις των διεθνών οργανισμών
για την αλματώδη ανάπτυξη του Θαλάσσιου
Τουρισμού βρίσκουν την Ελλάδα στην πρώτη
γραμμή, έτοιμη να πρωταγωνιστήσει στη διε-
θνή αγορά.
Το 2015 φέρνει ήδη, σύμφωνα με εκπρο-
σώπους της τουριστικής βιομηχανίας, τα
πρώτα θετικά μηνύματα για την περιοχή της
Ανατολικής Μεσογείου.
Πολλά ελληνικά λιμάνια συγκαταλέγονται
μάλιστα στα δημοφιλέστερα της Ευρώπης
σε αριθμό επισκεπτών.
Περισσότερα από 40 δισ. ευρώ υπολογίζε-
ται η συμβολή της κρουαζιέρας στην ευρω-
παϊκή οικονομία.
Το Υπουργείο Τουρισμού επενδύει σε
όλες τις μορφές του Θαλάσσιου Τουρισμού,
στο σημαντικό τουριστικό προϊόν της κρουα-
ζιέρας, στο yachting, στα τουριστικά σκάφη
αναψυχής.
Σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουρ-
γεία και τους φορείς που σχετίζονται με τον
τομέα μπορούμε να επιτύχουμε σημαντικά
αποτελέσματα. Γι’ αυτό και είναι σε συνεχή
επαφή και διάλογο με όλους τους παράγο-
ντες του Θαλάσσιου Τουρισμού.
Κάλεσε όλους να συσπειρώσουν τις δυνά-
μεις τους για να εδραιώσουν τη χώρα στους
κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς πα-
γκοσμίως.
Ο τουρισμός ενώνει τους Έλληνες, ενώνει
τα κράτη και τους λαούς.
Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος ΣΕΕΝ
Οι ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες είναι ση-
μαντικός παράγοντας για την προστασία των
εθνικών μας συμφερόντων, την ανάπτυξη
των νησιών μας, τη δημιουργία κατάλληλων
συνθηκών διαβίωσης και αύξησης του πληθυ-
σμού και τέλος για την τουριστική μας ανά-
πτυξη και την οικονομία της χώρας μας.
Το μεταφορικό έργο στην Ελλάδα είναι
ιδιαίτερα υψηλό και ξεπερνάει τους 35 εκατ.
επιβάτες, αν λάβουμε υπόψη μας και τις
πορθμειακές γραμμές.
Στην Ευρώπη, η Ελλάδα και η Ιταλία με
ποσοστά 17% και 18% κατατάσσονται πρώ-
τες, με τη διαφορά να οφείλεται στους πε-
ρισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας που επι-
σκέπτονται την Ιταλία. Επίσης, είναι σημαντι-
κό να τονίσουμε ότι στην Ιταλία εξυπηρετού-
νται κυρίως δύο νησιά, ενώ στην Ελλάδα 120,
γεγονός που καθιστά το έργο της εξυπηρέτη-
σης εξαιρετικά δύσκολο και πολύπλοκο.
Η ελληνική ακτοπλοΐα παίζει ένα σαφώς
μεγαλύτερο ρόλο και είναι πιο σημαντική σε
σχέση με οποιοδήποτε άλλο κράτος της ΕΕ.
Ο συνολικός πληθυσμός των νησιών ανέρ-
χεται σε 1,3 εκατ. και αποτελεί το 12,3% του
πληθυσμού της χώρας. Δημιουργούν το 11,5%
του συνολικού ΑΕΠ (24 δισ.) και 540.000 θέ-
σεις εργασίας ή το 12,1% του συνόλου της
Ελλάδας.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ
Το εμπόριο, ο τουρισμός και οι κατασκευ-
ές εξαρτώνται άμεσα και σε μερικές περι-
πτώσεις αποκλειστικά από τις θαλάσσιες συ-
γκοινωνίες, οι οποίες βέβαια συμμετέχουν
και στην ανάπτυξη της γεωργίας και βέβαια
επηρεάζουν και τις υπηρεσίες.
Το σύνολο δηλαδή της οικονομικής ζωής
των νησιών μας και της απασχόλησης έχουν
μεγάλο βαθμό εξάρτησης από τις ακτοπλοϊ-
κές συγκοινωνίες.
Το 65% των επιβατών, δηλαδή περίπου 8,7
εκατ. επιβάτες Έλληνες και αλλοδαποί, ταξί-
δεψε το 2014 για τουρισμό. Από αυτούς τα
5,2 εκατ. είναι Έλληνες και τα 3,4 εκατ. αλ-
λοδαποί.
Είναι επίσης σημαντικό να τονίσουμε την
έλλειψη αεροδρομίων στα 94 από τα 120 νη-
σιά, δηλαδή το 78% των νησιών εξυπηρετεί-
ται μόνο από τη θάλασσα.
Εκτός από τη μεταφορά τουριστών από
την ηπειρωτική Ελλάδα προς τα νησιά, οι
ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες είναι το μονα-
δικό μέσο σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους
και προσφέρει τη δυνατότητα στους τουρί-
στες για μετακινήσεις από νησί σε νησί (is-
land hopping), δίνοντάς μας ένα μεγάλο συ-
γκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλους
τουριστικούς προορισμούς.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ακτο-
πλοϊκά πλοία μεταφέρουν περίπου 8 εκατ.
τόνους εμπορευμάτων, υλικών και ειδών δια-
τροφής, τα οποία, πλην των άλλων, καλύ-
πτουν όλες τις ανάγκες για τη φιλοξενία των
τουριστών, είτε αυτοί φτάνουν στα νησιά με
αεροπλάνο είτε με πλοίο.
Τα θερινά δρομολόγια εκτελούνται την πε-
ρίοδο Μαρτίου-Οκτωβρίου, συνεπώς είναι
εύκολα δυνατή η κάλυψη των συγκοινωνια-
κών αναγκών σε περίπτωση αύξησης της
τουριστικής περιόδου, ακόμα και εάν αυτή
αφορά τη χειμερινή περίοδο, κατά τη διάρ-
κεια της οποίας τα δρομολόγια των συμβατι-
κών πλοίων παραμένουν σχεδόν τα ίδια με
αυτά της θερινής περιόδου.
Συνδυάζοντας την επίδραση από τη ζήτη-
ση για ακτοπλοϊκές μεταφορές με τις κατα-
λυτικές επιδράσεις (όπως αναφέρεται σε
σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ το 2014), η συνολι-
κή προσφορά της ακτοπλοΐας εκτιμάται σε
όρους ΑΕΠ σε
€
11,8 δισ. ή στο 6,5% του συ-
νολικού ΑΕΠ της χώρας, ενώ σε όρους απα-
σχόλησης ανέρχεται σε 260 χιλιάδες θέσεις
εργασίας, δηλαδή περίπου το 50% της απα-
σχόλησης των νησιών ή το 7,2% της συνολι-
κής απασχόλησης.
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, συνε-
πής στα μεγάλα γεγονότα κρουαζιέρας, συμ-
μετείχε με περίπτερο στο 3nd Posidonia Sea
Tourism Forum 2015, που διοργανώθηκε στο
Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθη-
νών, στις 25-27 Μαΐου 2015.
Το φόρουμ, στο οποίο συμμετείχαν περί-
που 800 εκπρόσωποι εταιρειών που δραστη-
ριοποιούνται στο Θαλάσσιο Τουρισμό, επαγ-
γελματικών ενώσεων, προορισμών, λιμανιών
και μαρίνων, στοχεύει να προσφέρει ευκαι-
ρίες για δικτύωση αλλά και ενημέρωση των
εμπλεκομένων για τις εξελίξεις στους κλά-
δους της κρουαζιέρας και του yachting στην
Ελλάδα.
Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν
στις συνεδρίες για την κρουαζιέρα ήταν η
ανάπτυξη της βιομηχανίας και των στρατηγι-
κών συνεργασιών στην Ανατολική Μεσόγειο,
η ευρωπαϊκή ανάπτυξη της αγοράς κρουα-
ζιέρας, ο σχεδιασμός δρομολόγιων, η ανά-
πτυξη νέων προορισμών, η καινοτομία στο
72
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΣΥΝΕΔΡΙΑ - ΕΚΘΕΣΕΙΣ