70
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ρές των ΗΠΑ και της Κίνας και που εξανεμί-
ζουν τις ελληνικές ελπίδες για την παρουσία
υπερμεγεθών κρουαζιερόπλοιων στα ελληνι-
κά πελάγη.
Η Ελλάδα απέτυχε να επωφεληθεί από
την αλματώδη ανάπτυξη της αγοράς κρουα-
ζιέρας στην Ευρώπη, καθώς οι επενδύσεις
στις απαιτούμενες λιμενικές υποδομές για
τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων μειώ-
θηκαν κατά 80% στη διάρκεια της τελευταίας
δεκαετίας, σύμφωνα με τους ειδικούς που
συζητούν τις προοπτικές του Θαλάσσιου
Τουρισμού για την Ελλάδα και την Ανατολική
Μεσόγειο, στο πλαίσιο του 3ου Posidonia
Sea Tourism Forum που ολοκληρώθηκε στην
Αθήνα.
Ελάχιστα από τα 1.150 ελληνικά λιμάνια,
τα περισσότερα εκ των οποίων με υποτυπώ-
δεις υποδομές, διαθέτουν επαρκείς εγκατα-
στάσεις για να ελλιμενίσουν κρουαζιερό-
πλοια. Ακόμα σημαντικότερο, πολύ λίγα λιμά-
νια μπορούν να φιλοξενήσουν τα υπερμεγέ-
θη πλοία των 4.000 επιβατών, γεγονός ιδιαί-
τερα σημαντικό, καθότι από το 1996 οι εται-
ρείες κρουαζιέρας επενδύουν κυρίως σε
πλοία αυτής της χωρητικότητας.
Και τη στιγμή που το λιμάνι του Πειραιά
σχεδιάζει να προκηρύξει διαγωνισμό ύψους
136 εκατομμυρίων ευρώ με αντικείμενο την
κατασκευή κρηπιδότοιχων και θέσεων αγκυ-
ροβολίας για τη φιλοξενία τριών κρουαζιε-
ρόπλοιων νέας γενιάς, η χώρα έχει πολλά να
κάνει ακόμη για να αξιοποιήσει τα αδιαφιλο-
νίκητα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα και
να εδραιωθεί ως παγκόσμιος πόλος έλξης
κρουαζιερόπλοιων. «Τουρισμός σημαίνει Ελ-
λάδα και Ελλάδα σημαίνει τουρισμός» δήλω-
σε ο κ. Michel Nestour, αντιπρόεδρος – Ανά-
πτυξη Διεθνών Λιμένων και Προορισμών,
Carnival Corporation Plc, του μεγαλύτερου
ομίλου εταιρειών κρουαζιέρας παγκοσμίως.
«Η Ελλάδα δεν κατάφερε να αξιοποιήσει το
φυσικό κάλλος της και την ιδανική γεωγραφι-
κή της θέση διότι υστερεί σε βασικές υποδο-
μές, όχι μόνο σε κάποια λιμάνια, αλλά και σε
οδικές μεταφορές και σε αεροπορικές συν-
δέσεις με βασικές αγορές, υποδομές που εί-
ναι απαραίτητες για να προσελκύσει τα με-
γάλα κρουαζιερόπλοια» επισήμανε ο
κ. Nestour.
Με κατά μέσο όρο 1,7 καθημερινές πτή-
σεις ανάμεσα στο διεθνές αεροδρόμιο
Ελευθέριος Βενιζέλος και το JFK της Νέας
Υόρκης, τη μοναδική υφιστάμενη αεροπορι-
κή σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών, δεν είναι
να απορεί κανείς που οι παγκόσμιοι ηγέτες
της βιομηχανίας κρουαζιέρας, όπως η Royal
Caribbean Cruises, θεωρούν ότι η περιορι-
σμένη αεροπορική σύνδεση της Ελλάδας
αποτελεί εμπόδιο στην πλεύση νέων υπερμε-
γεθών πλοίων στην περιοχή μας. «Με το 50%
των πελατών μας να προέρχονται από την
αγορά των ΗΠΑ, αυτό αποτελεί μεγάλη πρό-
κληση για εμάς» δήλωσε ο κ. Adam Sharp, δι-
ευθυντής Λιμενικών και Επιβατικών Υπηρε-
σιών – ΕΜΕΑ, Royal Caribbean Cruises, ο
οποίος ανέφερε επίσης και τη γραφειοκρα-
τία και τις μεγάλες ουρές στις αφίξεις των
αεροδρομίων ως πρόσθετους ανασχετικούς
παράγοντες στην ανάδειξη της Ελλάδας ως
κυρίαρχο προορισμό για τα μεγάλα κρουα-
ζιερόπλοια.
Με την αγορά των ΗΠΑ απομονωμένη σε
μεγάλο βαθμό από το ελληνικό θαλάσσιο του-
ριστικό προϊόν, η χώρα εναποθέτει τις ελπί-
δες της στην αναδυόμενη κινεζική αγορά, η
οποία, αυτήν τη στιγμή, έχει δυνατότητα τε-
ράστιας βελτίωσης, καθώς η χώρα μόλις και
μετά βίας προσελκύει 100.000 από τα 100
εκατομμύρια των Κινέζων που ταξιδεύουν
κάθε χρόνο στο εξωτερικό. Η έλλειψη απευ-
θείας αεροπορικών συνδέσεων μεταξύ των
δύο χωρών είναι ένα σημαντικό εμπόδιο που
πρέπει να αρθεί με τη δρομολόγηση άμεσων
πτήσεων μεταξύ των κύριων κινεζικών πόλε-
ων και των ελληνικών νησιών και άλλων του-
ριστικών προορισμών, δήλωσε ο κ. Zou
Xiaoli, πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της
Κίνας στην Ελλάδα, στην ομιλία που απηύθυ-
νε στους συνέδρους, στο πλαίσιο του κινεζο-
ελληνικού Σεμιναρίου Συνεργασίας στον
Τουρισμό και Προώθησης Επενδύσεων για
τους Κλάδους της Κρουαζιέρας και του
Yachting της Επαρχίας Hainan.
«Οι ταξιδιωτικές συνήθειες των Κινέζων
τουριστών αλλάζουν. Από την περιήγηση των
αξιοθέατων και τα ψώνια στρέφονται στην
αναψυχή και στις διακοπές. Το μόνο σίγουρο
είναι ότι ο Θαλάσσιος Τουρισμός θα κερδί-
σει την αγάπη των Κινέζων τουριστών» τόνι-
σε, προσθέτοντας ότι «το θέμα της έκδοσης
βίζας είναι ακόμη ένα εμπόδιο που πρέπει
να αρθεί».
«Τα αναρίθμητα ελληνικά νησιά, τα υπέρο-
χα πλούσια σε Ιστορία και πολιτισμό φυσικά
τοπία, η μοναδική γεωγραφική της θέση, το
ευχάριστο κλίμα, το νόστιμο φαγητό και οι
καλόκαρδοι άνθρωποί της είναι βέβαιο ότι
θα προσελκύουν όλο και περισσότερους Κι-
νέζους τουρίστες. Το Αιγαίο Πέλαγος, πιο
συγκεκριμένα, αποτελεί έναν σαγηνευτικό
και ρομαντικό προορισμό για τους Κινέζους»
πρόσθεσε.
Εντούτοις, σύμφωνα με τα λεγόμενα του
κ. Nestour, η προσέλκυση μεγαλύτερου αριθ-
μού Κινέζων τουριστών, προκειμένου να
απολαύσουν τη μαγεία του Αιγαίου και του Ιο-
νίου, προϋποθέτει σοβαρές επενδύσεις σε
τουριστικές υποδομές και την αντιμετώπιση
των λιμανιών ως στρατηγικών πόρων. Μόνο
έτσι θα επιτευχθεί το ζητούμενο, δηλαδή η
δημιουργία νέων βιώσιμων θέσεων απασχό-
ΕΚΘΕΣΕΙΣ - ΣΥΝΕΔΡΙΑ