41
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
2. Τα capital controls έφεραν σημαντικές
ανωμαλίες στη διαχείριση της κρουαζιέρας,
αλλά και στις συναλλαγές των επιβατών,
πλην όμως δεν είχαμε ακυρώσεις αφίξεων
και αποφεύχθησαν τα χειρότερα. Υπήρξαν
οικονομικές επιπτώσεις, δεδομένου ότι τα
πλοία ήταν αδύνατο να προβούν σε προμή-
θειες (κυρίως) στην Ελλάδα και να εκτελε-
στούν διατραπεζικές συναλλαγές για τις
ανάγκες των πληρωμάτων, με αποτέλεσμα
να καταλήξουν να εκτελούνται όλα αυτά στη
γείτονα Τουρκία και να υπάρξει απώλεια
εσόδων για τη χώρα μας. Παρόμοια περίπτω-
ση υπήρξε και η απώλεια εσόδων από τους
επιβάτες, που ήταν πολύ δύσκολο να διακινη-
θούν στην αγορά. Ο απολογισμός στο τέλος
του χρόνου θα δείξει τα τελικά οικονομικά
αποτελέσματα.
3. Το πρόβλημα με τους μετανάστες είναι
το πιο σοβαρό θέμα για τον Τουρισμό στα νη-
σιά του Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνη-
σα, με αποτέλεσμα να υπάρξουν κάποιες αλ-
λαγές στα προγράμματα δρομολογίων. Αυτό
φαίνεται και από τα πρόσφατα αποτελέσμα-
τα αφίξεων με απώλειες σε Ρόδο, Κω, Μυτι-
λήνη, Σάμο, Σύμη κ.λπ.
4. Η Μύκονος και η Σαντορίνη είχαν αλμα-
τώδη αύξηση.
5. Το Λαύριο, λόγω της σοβαρής χρήσης
από τη Celestyal Cruises ως λιμένας εκκίνη-
σης κρουαζιέρας (home porting), είχε μεγά-
λη επισκεψιμότητα. Το λιμάνι αυτό παρου-
σιάζει πλεονεκτήματα γιατί βρίσκεται πλη-
σιέστερα στο αεροδρόμιο, ενώ οι αποστά-
σεις προς τα νησιά του Αιγαίου είναι σημαντι-
κά μικρότερες, με αποτέλεσμα να μειώνο-
νται τα έξοδα διαχείρισης.
6. Η Καλαμάτα είχε σημαντική αύξηση,
μάλλον όμως ως εναλλακτική λύση για το Γύ-
θειο, καθώς η προβλήτα Γυθείου ήταν υπό
ανακατασκευή για πολύ μεγάλο χρονικό διά-
στημα.
7. Η Μήλος, τα Χανιά, η Λήμνος και το
Ναύπλιο έδειξαν ικανοποιητική αύξηση το
2015, θεωρούμενοι ως νέοι προορισμοί από
τους tour operators, μαζί με άλλους όπως η
Ύδρα (14 calls), η Ίος κ.λπ., που δεν συμπε-
ριλαμβάνονται στους κύριους λιμένες.
Επίσης, η τελευταία ανάλυση του order
book για τα κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως
αποδεικνύει τη μεγάλη εξέλιξη στον κλάδο,
καθώς έχουν παραγγελθεί και κατασκευάζο-
νται σήμερα 43 πλοία συνολικά, συντελώντας
έτσι στην αύξηση του capacity κατά 134.000
lower berths στις αρχές του 2021. Κλείνο-
ντας, ο κ. Κόντες σημειώνει ότι με βάση αυ-
τά τα στοιχεία, θα πρέπει να οδηγηθούμε σε
ανάλογη ανάπτυξη λιμενικών υποδομών στα
μεγαλύτερα λιμάνια κρουαζιέρας που προ-
σεγγίζουν τα πλοία αυτά.
Αναφέρει ότι μετά το τέλος του 2015 θα
υπάρξει ακριβέστερη σύνοψη συμπερασμά-
των και θα γίνουν προτάσεις για την περαιτέ-
ρω ανάπτυξη του κλάδου, ενώ επισημαίνει
τον προβληματισμό για τη μετατόπιση ισχυ-
ρού tonnage κρουαζιερόπλοιων σε άλλους
προορισμούς και κυρίως προς Σιγκαπούρη,
Εμιράτα, Ασία, Κίνα και Αυστραλία.
Επισκέψεις λιμένων κρουαζιέρας από
κλιμάκια της Ένωσης Εφοπλιστών
Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων
Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ)
Σύρος: Στη Σύρο έγινε σύσκεψη με τον
αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γεώργιο
Λεονταρίτη, το δήμαρχο, Γεώργιο Μαραγκό,
και τους εκπροσώπους των Αρχών Διοίκησης
και διαχείρισης του λιμένος, στην οποία
παρευρέθηκαν οι πρόεδροι Εμπορικού
Επιμελητηρίου και Εμπορικού Συλλόγου και
άλλοι φορείς επιχειρηματικής δραστηριό-
τητας.
Σκοπός ήταν η εξέταση θεμάτων που
αφορούν τις λιμενικές υποδομές και διευκο-
λύνσεις για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας,
λαμβανομένων υπόψη της υπάρχουσας υπο-
δομής από πλευράς ευκολιών (κρηπιδωμά-
των), της ναυπηγοεπισκευαστικής βάσης του
Νεωρίου, της δυνατότητας πετρέλευσης και
υδροδότησης των πλοίων, των ευκολιών όσον
αφορά την παραλαβή αποβλήτων, καθώς και
υγρών καταλοίπων (reception facilities).
Συγκεκριμένα συζητήθηκαν:
•
Η επιμήκυνση της προβλήτας για εξυπη-
ρέτηση κρουαζιερόπλοιων μήκους 260 και
πλέον μέτρων.
•
Η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης κατά μή-
κος της προβλήτας κρουαζιέρας.
•
Η αξιοποίηση του παραδοσιακού πέτρινου
κτηρίου, έμπροσθεν της προβλήτας κρουα-
ζιέρας, ως σύγχρονου passengers terminal.
•
Η ολοκλήρωση της καταγραφής όλων των
σημείων ενδιαφέροντος του νησιού και η έκ-
δοση οδηγού για διανομή στους επισκέπτες
και στις διαχειρίστριες εταιρείες της κρουα-
ζιέρας.
•
Η τοποθέτηση σύγχρονων καθοδηγητικών
πινακίδων και ενδείξεων.
•
Η εξέταση από τους αρμόδιους, υπό την
καθοδήγηση του προέδρου του Λιμενικού
Ταμείου, σημείων κατάλληλων για αγκυροβο-
λία των μεγάλων διαστάσεων κρουαζιερό-
πλοιων, που δεν θα μπορούν να εισέλθουν
στο λιμάνι.
Ναύπλιο: Στο λιμάνι του Ναυπλίου
εξετάστηκαν, μαζί με τις αρμόδιες τοπικές
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ EN ΠΛΩ