73
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
τελεσµατικού δηµόσιου µηχανισµού είσπρα-
ξης φόρων είναι αδύνατον να ελεγχθεί η κα-
θηµερινή πληρότητα του 1 εκατ. δωµατίων
των 50 χιλιάδων καταλυµάτων της χώρας.
Αυτό θα οδηγήσει σε ασυµµετρίες στην
εφαρµογή του νόµου, συµπαρασύροντας
προς τα κάτω τα έσοδα του ΦΠΑ διαµονής.
Κατά δεύτερον, ενδέχεται να οδηγήσει σε
µαζικές δηλώσεις υποβάθµισης καταλυµά-
των σε χαµηλότερες κατηγορίες ή και κατά-
θεση των σηµάτων λειτουργίας και µετάβα-
ση στις χωρίς περιορισµό, πλέον, ελεύθε-
ρες µισθώσεις, που δεν έχουν ΦΠΑ.
»Γιατί καμία τουριστική επιχείρηση δεν
έχει πλέον το περιθώριο να απορροφήσει,
ούτε κατά διάνοια, ένα πρόσθετο τέτοιο κό-
στος. Και πόσοι Έλληνες θα έχουν τη δυνα-
τότητα να το πληρώσουν και πόσοι ξένοι, οι
οποίοι µόλις αντιληφθούν το πόσο αδικαιολό-
γητα ακριβή σε σχέση µε τον ανταγωνισµό γί-
νεται πλέον η Ελλάδα, θα την προσπεράσουν
και θα επιλέξουν κάποιον άλλο προορισμό;».
«Για αυτό» συνέχισε ο κ. Ανδρεάδης «ζη-
τάµε, κύριε πρωθυπουργέ, τόσο καιρό να
κλείσει η αξιολόγηση. ∆ιότι όσο καθυστερεί
να ολοκληρωθεί, εκ των πραγµάτων, οδηγεί-
ται η κυβέρνηση στην επιβολή σπασµωδικών,
επιπρόσθετων µέτρων».
Για µία χώρα που βρίσκεται σε κρίση, σε
δεινή δηµοσιονοµική θέση και σε βαθιά
ύφεση επτά συναπτά χρόνια, τι ορίζει το
κοινό συµφέρον;
Ότι όταν έχεις ένα τέτοιο πλεονέκτηµα
στα χέρια σου, όπως ο τουρισµός –ως πολι-
τεία, ως κυβέρνηση, ως Τοπική Αυτοδιοίκη-
ση, ως ιδιωτικός τοµέας, ως εργαζόµενος,
ως απλός πολίτης–, το διαφυλάσσεις ως «κό-
ρη οφθαλµού». Το ενισχύεις και το υποστηρί-
ζεις µε όλα τα διαθέσιµα εφόδια και µέσα.
Εµείς όµως τι κάνουµε; Κινδυνεύουµε να χά-
σουµε µία µοναδική θετική γεωπολιτική συ-
γκυρία και ευκαιρία που βέβαια δεν θα κρα-
τήσει για πάντα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 4ο τρίµηνο του
2015 ο δείκτης κύκλου εργασιών στον τοµέα
παροχής υπηρεσιών καταλύµατος και εστία-
σης της ΕΛΣΤΑΤ παρουσίασε µείωση της
τάξης του 8%. Το αντίστοιχο τρίµηνο του
2014 ήταν +11% και του 2013 +37%. Η µείω-
ση αποδίδεται κατά κύριο λόγο στη σηµαντι-
κή αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, σε
συνδυασμό με την έξαρση του προσφυγικού
προβλήματος και τα capital controls.
Όµως, για ποιες επενδύσεις να µιλήσου-
µε, όταν αθροίζοντας όλα τα παραπάνω δεν
βγαίνουν τα νούμερα; Για παράδειγμα, µία
ενδεικτική επένδυση 10 εκατοµµυρίων ευ-
ρώ, που αφορά την αγορά γης και τη δηµι-
ουργία ενός ξενοδοχείου πέντε αστέρων 100
δωµατίων, το οποίο κατά τη λειτουργία του
θα πραγµατοποιεί ετήσιο κύκλο εργασιών 3
εκατ. ευρώ, υπό τις πιο καλές προϋποθέσεις
θα έχει λειτουργικά µικτά κέρδη προ φόρων,
τόκων και αποσβέσεων 1 εκατ. ευρώ.
Αν λοιπόν υπολογίσουµε τον επιπλέον
ΦΠΑ που µπήκε, αυτόµατα αυτό «µεταφρά-
ζεται» σε καταβολή επιπλέον 180.000 ευρώ.
Επίσης, αν συνυπολογίσουµε ότι ο συγκεκρι-
µένος επιχειρηµατίας από τα 10 εκατ. ευρώ
επένδυσης δανείστηκε τα 5 εκατ. ευρώ, βά-
ζοντας άλλα 5 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια, ση-
µαίνει ότι τα χρήµατα που δανείστηκε τα πή-
ρε µε ένα επιτόκιο τουλάχιστον 3 µε 4 µονά-
δες υψηλότερο από το αντίστοιχο επιτόκιο
που αναλογεί για µία ίδια επένδυση στην
Ισπανία. Άρα, στα 5 εκατ. ευρώ, πρέπει ο
επενδυτής στην Ελλάδα να υπολογίσει επι-
πλέον 200.000 ευρώ παραπάνω λόγω επιτοκί-
ου. Σύνολο, δηλαδή, 380.000 ευρώ. Εάν επι-
βληθεί και τέλος διανυκτέρευσης, πρέπει να
προσθέσουµε και άλλα 120.000 ευρώ.
Αυτό σηµαίνει ότι στη δεκαετία απόσβε-
σης της επένδυσης, η πρόσθετη δαπάνη ισο-
δυναµεί µε 4 έως 5 εκατ. ευρώ. Τι αθροίζει
όλο αυτό; Ότι ο επενδυτής στην Ελλάδα, σε
σύγκριση µε τον αντίστοιχο στην Ισπανία, ξε-
κινά µε µείον 4 έως 5 εκατ. ευρώ, για µία
επένδυση 10 εκατ. ευρώ, σε µία χώρα πολύ
ασταθέστερη και µε σηµαντικά χαµηλότερο
επίπεδο δημόσιων υποδομών. Προσθέστε σε
αυτό και όλα τα άλλα εµπόδια που υπάρχουν
στις τουριστικές επενδύσεις, που σχετίζο-
νται µε θέµατα πολεοδοµίας, αρχαιολογίας
και περιβαλλοντικών εγκρίσεων.
Αλέξης Τσίπρας
Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την τοποθέτη-
σή του στην ανοιχτή Γ.Σ. του ΣΕΤΕ λέγοντας
ότι ο κλάδος του Τουρισµού αποτέλεσε πηγή
αισιοδοξίας για τις αντοχές της ελληνικής οι-
κονοµίας στα δύσκολα χρόνια της κρίσης και
θα είναι πάλι η αιχµή του δόρατος στη νέα
αναπτυξιακή προοπτική που ανοίγεται για τη
χώρα µας.
Ο τουρισµός συνιστά το 10% του ΑΕΠ, ενώ
οι παραγωγικές του διασυνδέσεις διαχέουν
οικονοµικό δυναµισµό σε άλλους, κυρίως ελ-
ληνικούς, κλάδους που φτάνει στο 25% του
ΑΕΠ – στηρίζοντας ταυτόχρονα την απασχό-
ληση σε τουλάχιστον 200 κατηγορίες επαγ-
γελµάτων.
Τη χρονιά που πέρασε, η τουριστική δρα-
στηριότητα στην Ελλάδα άγγιξε νέα ρεκόρ.
Οι αφίξεις πέρυσι ξεπέρασαν τα 26 εκατοµ-
µύρια. Και στοχεύουµε, όπως είπε, σε ακόµα
µεγαλύτερα ρεκόρ, σε ακόµη περισσότε-
ρους επισκέπτες στη χώρα µας. Στον τοµέα
της οικονοµίας, µε το πέρας της πρώτης και
δυσκολότερης αξιολόγησης και τις αποφά-
σεις για την ελάφρυνση του χρέους, η αβε-
βαιότητα µπορεί πλέον να δώσει τη θέση της
στη σταθερότητα. Η Ελλάδα πλέον µπαίνει
σε µία νέα εποχή. Μία εποχή ανάπτυξης και
αισιοδοξίας. Ο άλλος τοµέας, µε µεγάλη ση-
µασία για τον τουρισµό, είναι αυτός της
ασφάλειας. ∆ιότι η Ελλάδα απέδειξε ότι µπο-
ρεί να υποδεχτεί 30 εκατοµµύρια επισκέ-
πτες, αλλά ταυτόχρονα να προσφέρει κατα-
φύγιο και σε χιλιάδες κατατρεγµένους.
Αποδεικνύοντας έτσι ότι η ελληνική φιλο-
ξενία δεν είναι ένα στερεότυπο τουριστικής
προώθησης που αναζητά εξαργύρωση, αλλά
ένα διαχρονικό στοιχείο της ελληνικής ταυτό-
τητας που ανάγεται στον Ξένιο ∆ία και συ-
µπληρώθηκε µε το ουσιώδες µήνυµα της χρι-
στιανικής αγάπης και της σεµνής προσφο-
ράς προς το συνάνθρωπο.
Οι εικόνες από τη Λέσβο –κατά την επί-
σκεψη του πάπα και του πατριάρχη– κατέ-
γραψαν ανεξίτηλα αυτή την πραγµατικότητα
στη συνείδηση της παγκόσµιας κοινότητας.
Και έδωσαν λάµψη στη διεθνή εικόνα της χώ-
ρας και υποστήριξη στην προσπάθεια που
κάνει να ατενίσει µε αισιοδοξία το µέλλον
της. Και κλείνοντας την αναφορά µου στο