42
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ EN ΠΛΩ
τουρισμό εν γένει, μια που διανύουμε το δεύ-
τερο σκέλος της τουριστικής περιόδου και οι
μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί καταρτίζουν
τα σχέδια και τα προγράμματά τους και γίνε-
ται το pre-booking για το 2016.
Πάντως οι εκτιμήσεις είναι πως, εάν δεν
επιδεινωθεί η κατάσταση, την επόμενη θερι-
νή περίοδο θα βρισκόμαστε στην αρχή μιας
σταθερότητας, με διατήρηση της κίνησης
του 2015 και για το 2016 και με τάση ανάπτυ-
ξης, τα αποτελέσματα της οποίας θα φανούν
καλύτερα στη συνέχεια.
Ανεξαρτήτως των ανωτέρω, δεν πρέπει
να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι από το
2014 έχουν εμφανιστεί νέοι προορισμοί σε
μακρινές ηπείρους, όπως της Ασίας και της
Αυστραλίας, στις οποίες οι διαχειρίστριες
εταιρείες έχουν κατευθύνει αριθμό κρουα-
ζιερόπλοιων, τα οποία παραδοσιακά δραστη-
ριοποιούνται στη Μεσόγειο, έτσι ώστε να
βρίσκονται σήμερα στις μακρινές αυτές πε-
ριοχές.
Αναφερόμενοι στο θέμα των αναγκαίων
ρυθμίσεων, από πλευράς πολιτείας, όσον
αφορά τη λήψη μέτρων στήριξης της κρουα-
ζιέρας, είναι γνωστό ότι η Ένωση έχει θέσει
κατ’ επανάληψη την ανάγκη συγκρότησης
μίας Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής
Κρουαζιέρας για τη διευκόλυνση των διαδι-
κασιών εξετάσεως των εκάστοτε θεμάτων
της κρουαζιέρας. Στην επιτροπή θα υπάρ-
χουν εκπρόσωποι από κρατικούς φορείς –
υπουργεία, που συμβαίνει να έχουν αρμοδιό-
τητα, καθώς και εκπρόσωποι της Ενώσεως.
Στο όργανο αυτό θα έρχεται προς συζήτη-
ση από την Ένωση κάθε θέμα που δημιουρ-
γεί πρόβλημα στη λειτουργία όλων των διαδι-
κασιών, που αφορούν τη λειτουργία των
κρουαζιερόπλοιων, τη διακίνηση των μετα-
φερομένων με αυτά επιβατών-τουριστών, τα
πληρώματα, καθώς και τις διαχειρίστριες
εταιρείες.
Η κρουαζιέρα δίνει νέα ώθηση στην ευ-
ρωπαϊκή οικονομική ανάκαμψη
Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από τη CLIA
Ευρώπης αποκαλύπτουν ότι η οικονομική συ-
νεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην
Ευρώπη έφτασε στο νέο ρεκόρ των 40,2 δισ.
ευρώ το 2014, έως και 2,2% αύξηση από το
2013. Οι άμεσες δαπάνες που δημιουργού-
νται από την κρουαζιέρα ανέρχονται σε 16,6
δισ. ευρώ, από 16,2 δισ. ευρώ το 2013.
Το 2014 η κρουαζιέρα έχει δημιουργήσει
περίπου 10.000 νέες θέσεις εργασίας στην
Ευρώπη, με συνολικά 349.000 εργαζόμενους
στον κλάδο και στους σχετικούς μ’ αυτόν το-
μείς, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων
από 82.000 θέσεων να αντιστοιχούν αποκλει-
στικά στην κρουαζιέρα. Οι μισθοί και άλλα
οφέλη για τους Ευρωπαίους εργαζόμενους
έφτασαν τα 10,75 δισ. ευρώ.
Ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της
CLIA (Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας) Ευρώ-
πης, δήλωσε σχετικά: «Η συνεισφορά του
κλάδου της κρουαζιέρας στην οικονομική
ανάκαμψη της Ευρώπης είναι ζωτικής σημα-
σίας. Το 2014 η κρουαζιέρα απέφερε περί-
που 40 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή οικονομία
και δημιούργησε σχεδόν 350.000 ευρωπαϊ-
κές θέσεις εργασίας, από τις οποίες πάνω
από 80.000 ήταν στον κλάδο της κρουαζιέ-
ρας».
Προειδοποιώντας, όμως, προσθέτει:
«Παρ’ όλο που η μελλοντική ανάπτυξη είναι
εφικτή στην Ευρώπη, δεν είναι καθόλου εξα-
σφαλισμένη. Παρά το ρεκόρ που σημειώθη-
κε με 6,4 εκατομμύρια Ευρωπαίους κατοί-
κους να κάνουν κρατήσεις για κρουαζιέρες
το 2014 και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να ση-
μειώνουν ρεκόρ παραγγελιών για κατασκευή
νέων κρουαζιερόπλοιων, υπάρχουν κάποιες
ανησυχίες. Για παράδειγμα, ο αριθμός επιβί-
βασης στις κρουαζιέρες στα ευρωπαϊκά λι-
μάνια σημείωσε μείωση κατά 3,68%, φτάνο-
ντας τους 5,85 εκατομμύρια επιβάτες».
Και καταλήγει λέγοντας: «Αυτή η πτωτική
τάση που υπάρχει στην επιλογή της Ευρώ-
πης ως προορισμό είναι αποτέλεσμα των σο-
βαρών δυσκολιών που υπάρχουν για ανάπτυ-
ξη. Αν αγνοηθούν αυτά τα εμπόδια, υπάρχει
κίνδυνος να μείνουν ανεκμετάλλευτες οι
προοπτικές που προσφέρει η κρουαζιέρα
και να υπάρξει στασιμότητα, έναντι της οικο-
νομικής άνθησης για την οποία όλοι έχουμε
εργαστεί σκληρά. Η Ευρώπη πρέπει να αντι-
μετωπίσει τους κινδύνους αυτούς εφαρμόζο-
ντας περιβαλλοντική νομοθεσία με έναν αρ-
μονικό τρόπο, να απλοποιήσει τις διαδικα-
σίες θεώρησης visa, να επενδύσει στις πα-
ράκτιες περιοχές και να βελτιώσει τις λιμενι-
κές υποδομές».
Η Ευρώπη παραμένει το κέντρο της ναυ-
πήγησης κρουαζιερόπλοιων. Οι δαπάνες για
νέες κατασκευές και συντήρηση έχουν αυ-
ξηθεί για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ύστερα
από τρία χρόνια ύφεσης που έληξε το 2012.
Μέχρι το 2018 αναμένεται να γίνει παραγγε-
λία 29 νέων πλοίων, συνολικής αξίας περίπου
16 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα ευρωπαϊκά
ναυπηγεία, τα οποία έχουν χτίσει τα πιο μο-
ντέρνα και καινοτόμα κρουαζιερόπλοια, εί-
χαν αύξηση 12,8% στα έσοδά τους από νέες
κατασκευές και συντήρηση από το 2013. Το
2014 οι γραμμές κρουαζιέρας ξόδεψαν 4,55
δισ. ευρώ σε νέες κατασκευές και ανακαινί-
σεις στην Ευρώπη, η τρίτη ετήσια αύξηση.
Ο Κυριάκος Αναστασιάδης, διευθύνων
Ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, διευθύνων σύμβου-
λος της Celestyal Cruises.