Τουριστική Αγορά τ. 265 - page 48

48
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΕΜΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
DEREE – Αμερικανικό
Κολλέγιο Ελλάδος
Δρ. Γεώργιος Παπαγεωργίου, υπεύθυνος
Ακαδημαϊκού Τμήματος
Όπως σημειώνει ο κ. Παπαγεωργίου, η ση-
μασία της τουριστικής εκπαίδευσης απαντά
στη μεγάλη πρόκληση μετατροπής του επι-
σκέπτη σε πρεσβευτή του προορισμού και
πιστό πελάτη του ξενοδοχείου.
Ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται σε ένα
πολύ ενδιαφέρον σταυροδρόμι, αν αναλογι-
στεί κανείς από τη μία τις ιδιαίτερα δύσκο-
λες και μάλλον δυσοίωνες οικονομικές και
κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν και
από την άλλη τις ίσως απρόσμενες επιτυχίες
του τουριστικού κλάδου από άποψη αριθμών.
Με όποια κριτήρια κι αν μετρήσει κανείς την
επιτυχία, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ακόμα
και στις ευμενέστερες περιόδους, η προ-
σέλκυση τουριστών τόσο από τις μεμονωμέ-
νες επιχειρήσεις όσο και από έναν προορι-
σμό γενικότερα, αποτελεί μόνο ένα μικρό
βήμα προς ένα θετικό αποτέλεσμα της του-
ριστικής δραστηριότητας. Πολύ μεγαλύτερη
και ουσιαστικότερη πρόκληση αποτελεί το να
ικανοποιηθεί ο επισκέπτης σε τέτοιο βαθμό,
που να μετατραπεί σε πιστό πελάτη και πρε-
σβευτή της επιχείρησης προς άλλους δυνητι-
κούς πελάτες – όπως επίσης και να μετα-
τραπεί (μεταφορικά) από πελάτη του ξένου
τουριστικού οργανισμού σε πελάτη της επι-
χείρησης και του προορισμού, δηλαδή στο
μέλλον να επιλέγει και να προωθεί συνειδη-
τά τις επιχειρήσεις από τις οποίες έμεινε ευ-
χαριστημένος. Αν συνυπολογίσουμε τη φύση
της τουριστικής ζήτησης με την έννοια ότι
ευχαριστημένος πελάτης δεν σημαίνει απα-
ραιτήτως και πιστός πελάτης, γιατί πολύ συ-
χνά η εναλλαγή εμπειριών και η επιλογή νέ-
ων προορισμών είναι υψηλότερες προτεραι-
ότητες, γίνεται προφανές ότι η ποιότητα της
εμπειρίας που προσφέρει κάθε προορισμός
και κάθε επιχείρηση είναι καθοριστικής ση-
μασίας. Και η ποιότητα είναι άρρηκτα συνδε-
δεμένη με την εκπαίδευση και την κατάρτιση
του προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες: όχι
μόνο στις θέσεις που έρχονται σε άμεση
επαφή με τον πελάτη, αλλά ίσως πολύ περισ-
σότερο στις επιτελικές θέσεις που εστιά-
ζουν στο στρατηγικό σχεδιασμό, τη χρηματο-
οικονομική διοίκηση, την επικοινωνιακή πολι-
τική, τις καινοτόμες λειτουργίες και φυσικά
την ανάπτυξη του προσωπικού. Με τον τουρι-
σμό να θεωρείται, και όχι άδικα, ένα από τα
κυριότερα οχήματα για την έξοδο της Ελλά-
δας από την οικονομική κρίση, γίνεται ξεκά-
θαρο ότι η σωστή τουριστική εκπαίδευση δια-
δραματίζει κεντρικότατο ρόλο.
Το επίπεδο της τουριστικής
εκπαίδευσης και κατάρτισης σήμερα
Ο κ. Παπαγεωργίου χαρακτηρίζει πολύ θε-
τικό το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια δια-
φαίνεται μία πολύ σημαντική αύξηση ενδια-
φέροντος προς τις τουριστικές και ξενοδο-
χειακές σπουδές. Το επίπεδο ποιότητας φυ-
σικά καθορίζεται από πολλούς παράγοντες,
όπως η κατάρτιση του ακαδημαϊκού προσω-
πικού σε θέματα τόσο περιεχομένου σπου-
δών όσο και διασφάλισης ποιότητας στην εκ-
παίδευση, η διάθεση και δυνατότητα μίας
σχολής να επενδύσει σε υποδομές, ηλεκτρο-
νικές βιβλιοθήκες, σύγχρονα εργαστήρια
κ.λπ., η αξιοπιστία ενός εκπαιδευτικού οργα-
νισμού που θα επιτρέπει τη δημιουργία διε-
θνών ακαδημαϊκών συνεργασιών προς όφε-
λος των σπουδαστών, η παροχή συμβουλευτι-
κών υπηρεσιών και ευκαιριών σταδιοδρομίας
και η ευελιξία ως προς την ανανέωση και
βελτιστοποίηση του περιεχομένου σπουδών,
ώστε να εξασφαλίζεται τόσο η συνεχής σύν-
δεση με τις ανάγκες της τουριστικής βιομη-
χανίας όσο και η καλλιέργεια επιχειρηματι-
κού πνεύματος, συλλογικής συνείδησης και
κοινωνικής υπευθυνότητας – στοιχείων που
δυστυχώς συχνά παραμελούνται. Αρκετές
από τις σχολές που προσφέρουν προγράμ-
ματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στον του-
ρισμό και στη φιλοξενία δουλεύουν ευσυνεί-
δητα και παρέχουν εξαιρετικές γνώσεις και
ευκαιρίες στους σπουδαστές και αποφοί-
τους τους. Το κατά πόσο τα παραπάνω στοι-
χεία αποτελούν ουσιαστικές προτεραιότητες
ή απλώς αφηρημένες έννοιες έχει να κάνει
καθαρά με τον προσανατολισμό και τη φιλο-
σοφία του κάθε ιδρύματος. Το πρόγραμμα
Διεθνούς Τουριστικής και Ξενοδοχειακής Δι-
οίκησης του DEREE έχει επιδείξει αλματώ-
δη ποσοτική και ποιοτική ανάπτυξη από την
αρχή της λειτουργίας του και αυτό είναι άμε-
ση συνάρτηση όλων των παραπάνω παραγό-
ντων. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι η πρό-
σφατη συμφωνία συνεργασίας με τη Σχολή
Ξενοδοχειακής Διοίκησης (School of Hotel
Administration) του Πανεπιστημίου Cornell
για ανταλλαγές αριστούχων σπουδαστών με-
ταξύ των δύο ιδρυμάτων και η αυξανόμενη
ζήτηση τόσο των σπουδαστών όσο και των
αποφοίτων από τουριστικές επιχειρήσεις.
Έλλειμμα στη συστηματική προσέγγιση
ανάπτυξης των τουριστικών σπουδών
Μία μεγάλη αδυναμία είναι το γεγονός ότι
αν και η δημόσια τουριστική εκπαίδευση βελ-
τιώνεται συνεχώς σε σχέση με παλιότερες
εποχές, τόσο από πλευράς ακαδημαϊκού
προσωπικού όσο και υποδομών, όπως σημει-
ώνει ο κ. Παπαγεωργίου, δεν έχει δημιουρ-
γηθεί ακόμα μία συστηματική και μακροχρό-
νια προσέγγιση ως προς την ανάπτυξη των
τουριστικών σπουδών στην Ελλάδα. Αυτό θα
περιλάμβανε πολλά από τα στοιχεία που
έχουν ήδη αναφερθεί, όπως η παρακολούθη-
ση τάσεων τόσο στη βιομηχανία όσο και στη
διεθνή τουριστική εκπαίδευση και η δυνατό-
τητα συχνού εμπλουτισμού του περιεχομένου
σπουδών, αλλά στη βάση μίας συγκεκριμέ-
νης στρατηγικής και βέβαια με κάποια πρό-
τυπα διασφάλισης ακαδημαϊκής ποιότητας.
Έτσι φαίνεται ότι η ιδιωτική τουριστική εκ-
παίδευση έρχεται να αντιμετωπίσει υπάρ-
χουσες αδυναμίες με έναν τρόπο πολύ πιο
στοχευμένο και αποτελεσματικό και αυτό
διαφαίνεται εν μέρει από την προτίμηση που
δείχνει η τουριστική βιομηχανία προς ασκού-
μενους και αποφοίτους προγραμμάτων ιδιω-
τικών σχολών.
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...104
Powered by FlippingBook