50
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΕΜΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
Απορρόφηση των αποφοίτων
τουριστικών σχολών από την τουριστική
βιομηχανία
Η συνολική αύξηση της τουριστικής κίνησης
συνεχίζει να δημιουργεί ευκαιρίες και θέσεις
εργασίας για τους αποφοίτους τουριστικών
σχολών. Παρά τις πιέσεις που δημιουργεί η οι-
κονομική κρίση τόσο στις επιχειρήσεις όσο και
στους εργαζόμενους και παρά την εποχικότη-
τα που χαρακτηρίζει την τουριστική απασχόλη-
ση, η απορρόφηση είναι πολύ μεγάλη. Κρίνο-
ντας από την περίπτωση του προγράμματος
Διεθνούς Τουριστικής και Ξενοδοχειακής Διοί-
κησης του DEREE, το οποίο εστιάζει ιδιαίτερα
σε εξειδικευμένες γνώσεις τουριστικής αλλά
και ευρύτερης διοίκησης, που δίνουν εφόδια
στους σπουδαστές όχι μόνο για ένα καλύτερο
πρώτο βήμα στη σταδιοδρομία τους αλλά και
για ταχύτερη ανέλιξη, το ποσοστό απορρόφη-
σης είναι σχεδόν 100%. Ιδιαίτερη συμβολή σε
αυτό έχει η συστηματική διασύνδεση των
σπουδαστών με την πραγματικότητα της αγο-
ράς μέσα από τις δύο υποχρεωτικές περιό-
δους πρακτικής άσκησης που αποτελούν μέ-
ρος του προγράμματος σπουδών. Οι ασκούμε-
νοι απορροφώνται από κορυφαίες επιχειρή-
σεις του κλάδου, αλλά είναι ιδιαίτερα σημαντι-
κό ότι οι επιχειρήσεις προσφέρουν δουλειά
στους ίδιους σπουδαστές την επόμενη σαιζόν
πέρα από τα πλαίσια της πρακτικής άσκησης,
ενώ σχεδόν όλοι οι τελειόφοιτοι βρίσκουν μόνι-
μη δουλειά στον κλάδο, ακόμα και πριν αποφοι-
τήσουν.
Προτάσεις προς την πολιτεία, ώστε η
Ελλάδα, που έχει ένα τουριστικό προϊόν
ιδιαίτερα ανεπτυγμένο, να γίνει κέντρο
τουριστικών σπουδών προσελκύοντας
σπουδαστές από όλο τον κόσμο
Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, απα-
ραίτητη προϋπόθεση για μία τέτοια εξέλιξη
είναι αρχικά η προσφορά σχετικών προγραμ-
μάτων στην αγγλική γλώσσα. Όντως, οι σχο-
λές στις οποίες όλη η διδασκαλία και αξιολό-
γηση των σπουδαστών γίνεται στα αγγλικά
καταφέρνουν εδώ και χρόνια να προσελκύ-
ουν σπουδαστές από το εξωτερικό. Φυσικά,
δεν φτάνει μόνο η γλώσσα διδασκαλίας, αλλά
πρέπει να υπάρχουν οι υποδομές για προ-
σφορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών ισάξιων
τουλάχιστον με αυτές που παρέχονται σε πα-
νεπιστήμια του εξωτερικού. Αυτό περιλαμβά-
νει τόσο ακαδημαϊκές όσο και άλλες υποστη-
ρικτικές υπηρεσίες και είναι κάτι που τουλά-
χιστον στο DEREE αποτελεί προτεραιότητα
και αντικείμενο συνεχούς προσπάθειας και
επένδυσης με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Παρ’ όλο που η χώρα μας λόγω της τουριστι-
κής της ιστορίας και δραστηριότητας αποτε-
λεί ένα εξαιρετικό ζωντανό εργαστήριο με-
λέτης του τουρισμού, η ευκαιρία που αυτό
αντιπροσωπεύει δεν αξιοποιείται πλήρως
από την πολιτεία.
Συγκριτικό επίπεδο σπουδών και
αποκτούμενων γνώσεων/ικανοτήτων
αποφοίτων κρατικών, ιδιωτικών και
ξένων τουριστικών πανεπιστημίων στην
Ελλάδα
Όπως έχει ήδη αναφέρει ο κ. Παπαγεωρ-
γίου, το επίπεδο κατάρτισης που προσφέρε-
ται από τα διάφορα ελληνικά ιδρύματα και
προγράμματα ποικίλλει με βάση τα ποιοτικής
φύσεως κριτήρια. Έχοντας ο ίδιος προσωπι-
κή πείρα από τουριστικές σπουδές και δου-
λειά στην τουριστική εκπαίδευση τόσο στην
Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, είναι σε θέ-
ση να συγκρίνει το αποτέλεσμα του κάθε συ-
στήματος. Κατά τη γνώμη του, η ιδιωτική εκ-
παίδευση που συνδυάζει διεθνή παιδαγωγικά
και εκπαιδευτικά πρότυπα με γνώση της το-
πικής αγοράς και των αναγκών της βιομηχα-
νίας λειτουργεί πολύ πιο αποτελεσματικά.
Επιπρόσθετα, οι διεθνείς ακαδημαϊκές συ-
νεργασίες που κατά κύριο λόγο συνάπτουν
τα ιδιωτικά ιδρύματα κάποιου αναγνωρισμέ-
νου κύρους (και δεν αναφέρονται μόνο στην
επικύρωση τίτλων σπουδών από πανεπιστή-
μια της αλλοδαπής) δημιουργούν ουσιαστι-
κές ευκαιρίες σταδιοδρομίας και εμπλουτι-
σμού του περιεχομένου αλλά και της γενικό-
τερης φιλοσοφίας σπουδών. Ένα από τα κυ-
ριότερα εφόδια επαγγελματικής επιτυχίας
είναι η ανάπτυξη των χαρακτηριστικών εκεί-
νων που συμβάλλουν στο να διαμορφώσουν
ώριμους και ολοκληρωμένους επαγγελμα-
τίες, κάτι το οποίο καλλιεργείται κυρίως μέ-
σα από το ήθος ενός ιδρύματος και όχι μόνο
από το περιεχόμενο σπουδών.
Προτάσεις προς την πολιτεία για τα
βήματα στην τουριστική εκπαίδευση
Ο κ. Παπαγεωργίου προσδιορίζει ότι οι
στόχοι πρέπει να είναι ποιότητα και αποτε-
λεσματικότητα. Η ποιότητα της τουριστικής
υπηρεσίας ξεκινάει κατά κύριο λόγο από
την άρτια εκπαίδευση αλλά και την ανάπτυ-
ξη επαγγελματικής συνείδησης, κριτικού
πνεύματος, επιχειρηματικής ευφυΐας, επι-
κοινωνιακής ικανότητας, διεθνών φιλοδο-
ξιών. Η αποτελεσματικότητα αντίστοιχα ση-
μαίνει τον προσανατολισμό της γνώσης και
των δεξιοτήτων και ικανοτήτων του κάθε
(μελλοντικού) επαγγελματία προς την
έμπρακτη χρήση και εφαρμογή τους. Το κύ-
ριο μέλημα θα έπρεπε να είναι η στρατηγική
προσέγγιση της τουριστικής εκπαίδευσης
ως μέρους της γενικότερης τουριστικής πο-
λιτικής, με κεντρικούς άξονες τη διασφάλι-
ση ακαδημαϊκής ποιότητας πάνω σε αυστη-
ρά διεθνή εκπαιδευτικά πρότυπα και τη συ-
νεχή ενδυνάμωση του περιεχομένου σπου-
δών, αλλά και του συνόλου των υποστηρικτι-
κών υπηρεσιών, ειδικά αν ο στόχος είναι η
προσέλκυση σπουδαστών από άλλες χώρες.
Η επίτευξη των παραπάνω είναι απαραίτητη
για τη διασφάλιση ενός σταθερά υψηλού αλ-
λά και διαρκώς βελτιούμενου επιπέδου
ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας
προϊόντος. Η θετική πορεία του τουρισμού
δημιουργεί μία πρωτόγνωρη δυναμική για
τον κλάδο, δημιουργεί όμως και την επιτακτι-
κή ανάγκη αξιοποίησης νέων ευκαιριών που
δεν πρέπει να χαθούν.