56
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΕΜΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
σπουδών της δημοσίας εκπαίδευσης χρή-
ζουν βελτίωσης και δεν ανταποκρίνονται
πλήρως στις ανάγκες της νέας τουριστικής
πραγματικότητας.
Τα εκπαιδευτικά αυτά προγράμματα στε-
ρούνται συγκερασμού της θεωρίας με την
πρακτική, όπου οι φοιτητές θα μπορούσαν να
αποκτήσουν μία σφαιρική άποψη του αντικει-
μένου και της σύγχρονης πραγματικότητας
στον ξενοδοχειακό και τουριστικό κλάδο.
Η εκπαίδευση «στελεχών πρώτης γραμ-
μής» απέτυχε στην κατάρτιση στελεχών σε
πραγματικό περιβάλλον σε ειδικότητες όπως
υπηρεσιών μαζικής εστίασης, διαχείριση
κρατήσεων, διαχείριση υποδοχής ρεσεψιόν,
εξυπηρέτηση πελατών στο χώρο φιλοξενίας
και διαχείρισης εκδηλώσεων, καθώς και σε
προγράμματα υψηλής μαγειρικής, τα οποία
αποτελούν ειδικότητες ζήτησης διεθνώς.
Η εκπαίδευση και κατάρτιση των ανώτε-
ρων και ανώτατων στελεχών είναι ανεπαρ-
κής και ελλιπής χωρίς λεπτομερή αναφορά
σε σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα που είναι
άρρηκτα συνυφασμένα με τον τουρισμό,
όπως το branding, ολικά συστήματα επικοι-
νωνίας, οργανωσιακή συμπεριφορά, hotel lo-
gistics, καθώς και τεχνικές λήψης αποφάσε-
ων.
Γενικά, το εκπαιδευτικό ελληνικό τουριστι-
κό portfolio δεν εστιάζεται λεπτομερώς και
επιμελώς σε γνωστικά αντικείμενα όπως
στρατηγικό management, στρατηγικό μάρκε-
τινγκ, data mining πληροφοριών για τη δια-
χείριση της ζήτησης, destination branding,
τεχνικές operations management, στρατηγι-
κών εφαρμογών «customer loyalty», δημόσιες
σχέσεις, καθώς και ειδικότητες νέων επικοι-
νωνιακών τεχνολογιών.
Επιπλέον, δεν εξετάζεται σοβαρά η ανά-
πτυξη αντικειμένων με πυρήνα το θεματικό
τουρισμό.
Τα παραπάνω αποτελούν βασικές ελλεί-
ψεις και αδυναμίες του εκπαιδευτικού συ-
στήματος στην Ελλάδα στον τομέα του τουρι-
σμού.
Απορρόφηση των αποφοίτων
τουριστικών σχολών από την τουριστική
βιομηχανία
Η απορρόφηση των αποφοίτων των τουρι-
στικών σχολών στην αγορά εργασίας είναι
εμφανής και ικανοποιητική, αλλά μόνο σε
εποχιακό επίπεδο.
Είναι απολύτως κατανοητό ότι η εποχιακή
απασχόληση δρα ως αντικίνητρο για τον κάθε
μελλοντικό εργαζόμενο του κλάδου, αλλά και
τον ίδιο τον επιχειρηματία που διστάζει να
επενδύσει στην περαιτέρω κατάρτιση των
εργαζομένων «πρώτης γραμμής» όσο και
στην εκπαίδευση των ανώτερων διοικητικών
του στελεχών.
Η εναλλαγή του κλάδου από τομέα εποχια-
κής απασχόλησης σε ετήσιας ολικής απασχό-
λησης είναι αποτέλεσμα πολλών παραγό-
ντων, όπως διαμόρφωση εθνικής τουριστικής
στρατηγικής, διάθεση των εμπλεκόμενων του
κλάδου να «επανατοποθετήσουν» τις ξενοδο-
χειακές τους επιχειρήσεις στρατηγικά στην
τουριστική αγορά και να εφαρμόσουν στρα-
τηγικές μάρκετινγκ και branding που θα επι-
φέρουν ένα μόνιμο «τουριστικό ρεύμα».
Γενικά, υπάρχει επαρκής απορρόφηση
των αποφοίτων των τουριστικών σχολών στην
αγορά εργασίας, η οποία εξαρτάται και από
μία σειρά άλλων παραγόντων, όπως η φήμη
της τουριστικής σχολής, η δραστηριότητα και
η κινητικότητα του δικτύου αποφοίτων της
σχολής, η αποτελεσματικότητα του Place-
ment office της σχολής, η σχέση του εργοδό-
τη με την τουριστική σχολή, η σχέση του στε-
λέχους των ανθρώπινων πόρων με τον υπο-
ψήφιο, η σχέση του νυν εργαζόμενου, απο-
φοίτου της σχολής με δυνητικό (υποψήφιο)
εργαζόμενο της ίδιας σχολής, η φύση της
εργασίας και η διάρκεια της απασχόλησης.
BCA COLLEGE IN
PARTNERSHIP WITH
PLYMOUTH UNIVERSITY
Κώστας Χανδρινός, Head of Hotel &
Tourism Management Dept
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα για τη χώρα μας
Ο κλάδος του Τουρισμού είναι ένας πολύ
δυναμικός χώρος. Σήμερα, με τη βοήθεια
της τεχνολογίας, αυτό που ονομάζουμε «Φι-
λοξενία», είτε αφορά ξενοδοχεία, εστιατό-
ρια, μεταφορές είτε on-line travel agents,
digital media, διαχείριση ελεύθερου χρόνου
κ.λπ., αποτελείται από μία αλυσίδα υπηρε-
σιών που διευρύνεται διαρκώς, χρειάζεται
λοιπόν μία διαφορετική προσέγγιση στην
ανάδειξη του κλάδου, του προορισμού μας,
των παρεχόμενων υπηρεσιών και της ποιότη-
τάς τους.
Εάν θέλουμε να έχουμε διάρκεια σαν προ-
ορισμός και να ενισχύσουμε την ανταγωνιστι-
κότητά μας, επιβάλλεται σε όλες τις βαθμί-
δες της τουριστικής εκπαίδευσης, είτε αυτή
είναι επαγγελματική κατάρτιση είτε πανεπι-
στημιακές σπουδές, τα αντίστοιχα αυτά προ-
γράμματα να είναι επαρκώς ενημερωμένα
και αναβαθμισμένα και να έχουν σαν πυξίδα
τις δυναμικές εξελίξεις και αλλαγές που γί-
νονται στο χώρο της τεχνολογίας και των
αγορών και πώς αυτές επηρεάζουν τον
επαγγελματικό τρόπο λειτουργίας μίας επι-
χείρησης/προορισμού και τις σημερινές και
μελλοντικές ανάγκες του επισκέπτη.
Οι μεγαλύτερες αδυναμίες του
εκπαιδευτικού συστήματος για την
τουριστική εκπαίδευση
Η παρεχόμενη τουριστική εκπαίδευση
στην Ελλάδα προέρχεται από δύο φορείς: τη