46
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΕΜΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
Ο
καθηγητής του Πανεπιστημίου
Πατρών Γεράσιμος Ζαχαρά-
τος, o οποίος είναι γ.γ. του
Υπουργείου Τουρισμού, μίλησε
με τη Μαργαρίτα Μανούσου
για τις αδυναμίες του εκπαι-
δευτικού συστήματος.
Oι μεγαλύτερες αδυναμίες του
εκπαιδευτικού συστήματος όσον αφορά
τις τουριστικές σχολές στην Ελλάδα
Ο κ. Γεράσιμος Ζαχαράτος μιλώντας επί
της ουσίας υπογραμμίζει ότι η έλλειψη μίας
ολοκληρωμένης και συνεκτικής τουριστικής
εκπαίδευσης και κατάρτισης αναδύεται σε
βασική αδυναμία. Όπως σημειώνει, παρατη-
ρούνται πολλές και σημαντικές διαφοροποιή-
σεις και ασάφειες ως προς τις βαθμίδες και
ιδιαιτέρα ως προς το περιεχόμενο σπουδών,
τόσο ανάμεσα στη δημόσια και στην ιδιωτική
τουριστική εκπαίδευση όσο και εντός αυτών.
Έντονος είναι ο κατακερματισμός της δη-
μόσιας τουριστικής εκπαίδευσης (Προπτυ-
χιακά και μεταπτυχιακά Τμήματα Τουρισμού
σε ΑΕΙ και ΤΕΙ και Σχολές Ξεναγών σε Πα-
νεπιστήμια – Υπουργείο Παιδείας, Ειδικότη-
τες ΔΙΕΚ Τουρισμού-Ίδρυμα Νεολαίας και
Διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς του
Υπουργείου Παιδείας, Ειδικότητες ΔΙΕΚ
Τουρισμού – πρώην Υπουργείο Τουρισμού
κ.λπ.), η οποία απαιτείται να εξορθολογιστεί
και να λειτουργήσει κάτω από μία ενιαία
αντίληψη και ένα κοινό εκπαιδευτικό πλαίσιο
αναφοράς, που παράλληλα θα επιτρέπει το
μεταξύ τους ανταγωνισμό ποιότητας.
Μεγάλο το ενδιαφέρον των υποψηφίων
για τις κρατικές τουριστικές σχολές
Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον Ελλήνων σπου-
δαστών για τις κρατικές τουριστικές σχολές.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία
της τριετίας 2013-2016 που έχουμε στη διά-
θεσή μας (Δ/ση εκπαίδευσης), διαπιστώνεται
μία συνεχής αύξηση της ζήτησης για φοίτη-
ση στις εκπαιδευτικές μονάδες.
Ειδικότερα, την εκπαιδευτική περίοδο
2013-2014, κατατέθηκαν 1.483 αιτήσεις για
την προκήρυξη 625 θέσεων για εισαγωγή νέ-
ων καταρτιζόμενων.
Την εκπαιδευτική περίοδο 2015-2016, προ-
κηρύχθηκαν 900 θέσεις για εισαγωγή νέων
καταρτιζόμενων στα ΙΕΚ στις εξής ειδικότη-
τες: α) Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων &
Επιχειρήσεων Φιλοξενίας, β) Τεχνικός Μα-
γειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας, γ) Τεχνικός
Αρτοποιίας-Ζαχαροπλαστικής.
Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων έλη-
ξε στις 25/9. Ο αριθμός των ήδη κατατεθει-
μένων αιτήσεων μέχρι σήμερα ανέρχεται
στις 1.100.
Ας σημειωθεί ότι το Υπουργείο Οικονο-
μίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού
(πρώην Υπουργείο Τουρισμού), μετά την κα-
τάργηση των ΕΠΑΣ, κατά την εκπαιδευτική
περίοδο 2015-2016, λειτουργεί 8 ΙΕΚ στα Εκ-
παιδευτήρια Αναβύσσου, Θεσσαλονίκης,
Κέρκυρας, Πελοποννήσου, Ρόδου, Κρήτης
(Κοκκίνι Χάνι), Αλεξανδρούπολης, και Γαλα-
ξιδίου με τις προαναφερθείσες ειδικότητες.
Για τις ΑΣΤΕ (Ρόδου και Κρήτης) δεν
υπάρχουν ακόμα στοιχεία, καθώς οι νέοι
σπουδαστές εισέρχονται μέσω των πανελλή-
νιων εξετάσεων. Για την εκπαιδευτική περίο-
δο 2014-2015, έχουν εισαχθεί 75 σπουδαστές
σε κάθε σχολή.
Αλλαγές που θα βοηθήσουν στη
δημιουργία ικανότερων στελεχών και
κατά συνέπεια καλύτερου
προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος
Ο κ. Ζαχαράτος πιστεύει ότι η τουριστική
εκπαίδευση έχει συμβάλει ουσιαστικά στη
δημιουργία μίας αγοράς εργασίας με ικανά
Στο πλαίσιο του ετήσιου αφιερώματος στην τουριστική παιδεία, το περιοδικό
«Τουριστική Αγορά» επικοινώνησε με τις σχολές που προσφέρουν τουριστικά τμήματα.
Ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις, σχόλια και προτάσεις κάνουν στη συνέχεια αρκετοί
εκπρόσωποι τουριστικών σχολών. Σημαντικές αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος
στον τομέα του Tουρισμού επισήμανε ο καθηγητής Γεράσιμος Ζαχαράτος.
Παιδεία: προϋπόθεση της
θετικής πορείας της χώρας
Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΠΑΙΤΕΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΜΕΝΑ
ΣΤΕΛΕΧΗ
O κ. Γεράσιμος Ζαχαράτος, καθηγητής του
Πανεπιστημίου Πατρών.