CITY UNITY COLLEGE
Γιάννης Σουβατζής PhD, Dean, Associate Professor in Brand Mar-
keting, PhD Brand Marketing and Corporate Identity
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην
Ελλάδα
Σύμφωνα με τον κ. Σουβατζή, στην παρούσα χρονική στιγμή, όπου
η χώρα δοκιμάζεται από την οικονομική κρίση, η τουριστική βιομηχα-
νία αποτελεί το μοναδικό τομέα ανάπτυξης. Ο τουρισμός στην Ελλά-
δα πρέπει να αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε η χώρα να δημιουρ-
γήσει ένα πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Οι διάφορες εκτιμήσεις των ειδημόνων του κλάδου θεωρούν ότι οι
τουριστικές υπηρεσίες που παρέχονται στην Ελλάδα αξιολογούνται
ως μετρίως ικανοποιητικές, πλην ορισμένων περιπτώσεων με τις ξε-
νοδοχειακές υποδομές να υπολείπονται των ανταγωνιστών.
Η έλλειψη κατάρτισης του στελεχιακού δυναμικού του κλάδου εί-
ναι εμφανής.
Η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται σαν «second-
tier» εκπαιδευτικό αντικείμενο, δηλαδή δεύτερης κατηγορίας – που
αγνοεί την εκπαίδευση και την εξειδίκευση του στελεχιακού δυναμικού
του κλάδου.
Δυστυχώς, ακόμα και οι μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις στερού-
νται καταρτισμένου προσωπικού πρώτης γραμμής και ακόμα καταρτι-
σμένων διοικητικών στελεχών.
Η πλειάδα των τουριστικών επιχειρήσεων απασχολεί ανειδίκευ-
τους εργαζόμενους πρώτης γραμμής που επιλέγονται εποχιακά με
τη μέθοδο του «μπουλουκιού».
Η απουσία ανώτερων στελεχών με γνώσεις και εμπειρία manage-
ment/marketing είναι εμφανής.
Είναι γεγονός ότι η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα χρήζει
ανασυγκρότησης και σημαντικής βελτίωσης. Ως εκ τούτου, η ανάπτυ-
ξη του τουριστικού τομέα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εκπαί-
δευση και κατάρτιση του στελεχιακού δυναμικού του κλάδου που μπο-
ρεί να βελτιωθεί με την εκπόνηση και εφαρμογή κατάλληλων εκπαι-
δευτικών προγραμμάτων.
Πώς μπορεί όμως να βελτιωθεί ολικά η τουριστική βιομηχανία της
Ελλάδας;
Η απάντηση εντοπίζεται στη δημιουργία ενός καινοτόμου εκπαι-
δευτικού μοντέλου που να εστιάζεται στην επιμόρφωση του στελεχια-
κού δυναμικού του κλάδου.
Για να αναπτυχθεί ο τουρισμός στην Ελλάδα, η εκπαίδευση θα πρέ-
πει να εστιαστεί σε τρεις κατευθύνσεις:
• στην επιμόρφωση των εργαζόμενων πρώτης γραμμής του τομέα
Φιλοξενίας και Τουρισμού,
• στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των μεσαίων, ανώτερων και ανώτα-
των στελεχών και
• στη διττή προσπάθεια δημιουργίας κουλτούρας αλλά και γνώσε-
ων, όχι μόνο για τους μικροεπιχειρηματίες, αλλά και για το προσωπικό
του κλάδου που ασχολούνται με συναφείς υπηρεσίες φιλοξενίας και
τουρισμού, όπως ο τομέας της μαζικής εστίασης.
Οι μεγαλύτερες αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος
Όπως σημειώνει ο κ. Σουβατζής, τα υπάρχοντα προγράμματα