ενίσχυση των καλών πρακτικών,
αλλά και να αποθαρρύνονται τυ-
χόν κακές συμπεριφορές πριν
φτάσουν εκτός ελέγχου και προ-
ξενήσουν ζημιά.
•
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό
να διευκολύνεται η παροχή πλη-
ροφοριών στους επισκέπτες και
να υπάρχει επαρκής ποσότητα
φυλλαδίων και άλλου προωθητι-
κού υλικού. Η απάντηση «έχει τε-
λειώσει» δίνει συχνά την εντύπω-
ση κακού σχεδιασμού και ανε-
πάρκειας.
•
Η μόνη περίπτωση να κάθε-
ται το προσωπικό όταν συζητά εί-
ναι όταν κάθεται με πελάτη σε
ειδικό τραπεζάκι διαπραγμάτευ-
σης. Όρθιος πελάτης και καθι-
στός εκθέτης θεωρείται στάση
αγένειας και χαρακτηρίζει αδιά-
φορο τον εκθέτη.
•
Θα πρέπει να έχει καθορι-
στεί κώδικας ένδυσης, υπόδησης
και γενικής εμφάνισης για το
προσωπικό του περιπτέρου (μαλ-
λιά, μακιγιάζ, αξεσουάρ, νύχια,
μέντες για ευχάριστη αναπνοή,
ποτέ τσίχλα κ.λπ.), ώστε να αντα-
νακλούν ευπρεπή εικόνα ως
πρέσβεις της εταιρείας. Καθη-
μερινά θα χαιρετούν εκατοντά-
δες και ίσως χιλιάδες επισκέ-
πτες.
•
Love your feet (Robert
Davidson). Όλοι να φορούν άνε-
τα παπούτσια. Θα υπάρχει πολλή
ορθοστασία. O ενοχλητικός πό-
νος στα πόδια από την ορθοστα-
σία είναι ο χειρότερος σύμβου-
λος για επαγγελματική και φιλική
συμπεριφορά. Τα άνετα παπού-
τσια συντελούν στην καλή μας
διάθεση και μας δίνουν τη δυνα-
τότητα να είμαστε πιο ξεκούρα-
στοι περισσότερες ώρες.
•
Οι κονκάρδες, τα σήματα ή
οι στάμπες με επαγγελματική
ονομασία θα πρέπει να έχουν
επαγγελματική εμφάνιση και
ωραία αισθητική.
Μέσα και έξω από το περί-
πτερο: Οι εκπρόσωποι της επι-
χείρησης θα πρέπει να βγαίνουν
ως το διάδρομο. Να εκθέτουν
και τους εαυτούς τους. Κανένας
κανονισμός δεν επιβάλλει να
κλείνονται μέσα στο περίπτερο,
το περίπτερο δεν πρέπει να μέ-
νει άδειο, αλλά εφόσον είναι κο-
ντά και μπορούν να το παρακο-
λουθούν ασφαλώς, πρέπει να κυ-
κλοφορούν εκεί κοντά. Είναι βέ-
βαια πολύ σημαντικό να μην
αγνοούν και να μην αδιαφορούν
για τους επισκέπτες που πλησιά-
ζουν στο περίπτερο.
ΚΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΠΤΕ-
ΡΟ: Είναι πολύ σημαντικό όταν
καλούμε πελάτες ενεργούς ή
δυνητικούς στο περίπτερο για να
τους προσφέρουμε έναν καφέ
να είμαστε φιλόξενοι. Είναι καλό
να προσφέρονται κεράσματα
στο περίπτερο: καφές, ποτό (τσι-
κουδιά, τσίπουρο ή κάτι άλλο) και
μικροί μεζέδες, ιδιαίτερα αν
προσφέρονται και στο «ξενοδο-
χείο σας» ή στον προορισμό του
ξενοδοχείου. Όση ώρα τα απο-
λαμβάνουν οι επισκέπτες, θα μι-
λούν με τους ανθρώπους της επι-
χείρησης.
•
Το κέρασμα είναι έξυπνο
και ανεβάζει το επίπεδο της
πρόσκλησης ακόμα περισσότερο
όταν γίνεται εκτός του χώρου
της έκθεσης, κυρίως για τους
σημαντικούς πελάτες.
•
Πρέπει να υπάρχει πρόβλε-
ψη για «ενυδάτωση». Ενυδάτωση
τόσο των εκθετών όσο και των
επισκεπτών. Όσοι μιλούν χρειά-
ζονται νερό, γιατί στεγνώνει η
γλώσσα. Να υπάρχει νερό διαθέ-
σιμο για το προσωπικό και τους
επισκέπτες. Το νερό αποτελεί
πολλές φορές πόλο έλξης. Συ-
χνά εταιρείες που εμφιαλώνουν
νερό ενδιαφέρονται για την προ-
βολή τους σε εκθέσεις και μπο-
ρεί να το διαθέσουν στο πλαίσιο
συνδυαστικής προβολής στην έκ-
θεση. Δίνεται έτσι η δυνατότητα
θετικής εικόνας χωρίς κάποιο
επιπλέον κόστος.
ΔΙΚΤΥΩΣΗ: Η δικτύωση είναι
ένας βασικός λόγος συμμετοχής
σε μία έκθεση. Από τη δικτύωση
ο εκθέτης θα μάθει πολλά πράγ-
ματα που δεν ανακοινώνονται και
που δεν μπορούν να διαβαστούν
σε κανένα έντυπο. Λεπτομέρει-
ες για τις ώρες αιχμής, για τις πι-
θανές ιδιοτροπίες του διοργανω-
τή που θα πρέπει να προσε-
χτούν. Η αξιοποίηση των «αργών»
περιόδων της ημέρας είναι ο
ιδανικός τρόπος για τη δικτύωση
με άλλους εκθέτες.
•
Ποτέ δεν πρέπει να κλείνει
το περίπτερο της επιχείρησης
νωρίς. Θα πρέπει να παραμένει
ανοιχτό ως το κλείσιμο. Αυτό δεί-
χνει επαγγελματισμό και σεβα-
σμό σε όλους, ακόμα και στους
τελευταίους, καθυστερημένους
επισκέπτες. Άλλωστε, πολλές
επαγγελματικές συμφωνίες
έχουν πραγματοποιηθεί στο τέ-
λος της ημέρας.
ΠΡΟΒΟΛΗ: Το προϊόν ή η
υπηρεσία πρέπει να είναι εμφα-
νής και κατανοητή. Όχι αίνιγμα.
Η λύση ή οι λύσεις που προτείνο-
νται επίσης πρέπει να είναι ξε-
κάθαρες.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΚ-
ΘΕΣΗ – ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Χρειάζο-
νται κάποιες προωθητικές ενέρ-
γειες πριν την έκθεση. Ιδιαίτερα
σημαντική και απαραίτητη είναι
η παρουσία του εκθέτη στο δι-
κτυακό τόπο της έκθεσης (site).
Οι σύγχρονες εκθέσεις διαθέ-
τουν δικτυακό τόπο στον οποίο
είναι δυνατή και η διαφημιστική
προβολή των εκθετών. Οι επι-
σκέπτες, ιδιαίτερα οι «ενημερω-
53
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
OΔΗΓΟΣ ΤΟΥ ΕΚΘΕΤΗ