19
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Φροντίζοντας τα συμφέροντα των…
γειτόνων
Από τα τέλη του περασμένου Δεκεμ-
βρίου υπερψηφίστηκε ένας καινούργιος
νόμος με βάση τον οποίο απαγορεύεται
–ουσιαστικά– στα ξένα επαγγελματικά
σκάφη να επιβιβάζουν και να αποβιβά-
ζουν ταξιδιώτες-τουρίστες στη χώρα μας
και δη στα λιμάνια των αναρίθμητων
νησιών μας! Ο νόμος προβλέπει μία στά-
ση, διερχόμενα και μόνο. Απαγορεύει,
δηλαδή, την έλευση των θαλαμηγών
σκαφών που αφήνουν σημαντικά έσοδα
στη χώρα μας!
Βέβαια, θα πρέπει να τονιστεί πως και
το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς
ήταν εξίσου στρεβλό, καθώς επέτρεπε
μεν την επιβίβαση σε κάποιο λιμάνι της
Ελλάδας, ωστόσο η αποβίβαση έπρεπε
να λαμβάνει χώρα στο εξωτερικό. Και το
αντίστροφο! Οπότε, σε επίπεδο παρα-
λογισμού δεν πήγαμε ιδιαίτερα μακριά.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη πρωτοτυπία
επέτρεψε να «κτιστεί» και αναπτυχθεί συ-
νάμα η μέχρι πρότινος «παρθένα» αγορά
του yachting της… Αλβανίας!
Χαμένα έσοδα εκατομμυρίων ευρώ!
Εξυπακούεται πως γύρω από την
αγορά των θαλαμηγών σκαφών επωφε-
λούνται και προσπορίζονται έσοδα ουκ
ολίγες επαγγελματικές κατηγορίες και
καθετοποιημένες αγορές, που εκτεί-
νονται από ναυπηγεία, μηχανικούς,
μαρίνες, ξενοδοχεία και ξεναγούς μέχρι
τροφοδοσίες, μουσεία, επιχειρήσεις
διατροφής-ψυχαγωγίας, πρακτορεία,
δύτες, αρκούντως δαπανηρές VIP υπη-
ρεσίες κ.ο.κ.
Εάν αναρωτιέστε πόσα ξένα επαγγελ-
ματικά σκάφη ναυλώθηκαν από υψηλού
εισοδήματος τουρίστες και έβαλαν ρότα
για τις ελληνικές θάλασσες το 2017, η
απάντηση είναι κάτι παραπάνω από
400. Μιλάμε δε, για σκάφη το μέγεθος
των οποίων (σε επίπεδο μήκους) ξεκινά
από τα 50 μέτρα και φτάνει μέχρι τα 150
μέτρα! Όπως αντιλαμβάνεστε, πρόκειται
για αυτόνομα κινούμενες πλωτές μονά-
δες, με σημαντικές απαιτήσεις σε επίπε-
δο στελέχωσης, καυσίμων, προμηθειών,
συντήρησης, ελλιμενισμού κ.ά., δίχως
καν να προστεθούν ως παράγοντες
γέννησης εσόδων διά μέσω της ικανο-
ποίησης συγκεκριμένων αναγκών των
επιβατών που τα έχουν ναυλώσει.
Έχει υπολογιστεί πως για ένα μέσο
σκάφος μήκους 50 μέτρων, που θα
ναυλωθεί για 15 ημέρες, τα ναύλα θα
ανέλθουν σε 500.000 ευρώ. Υπογραμμί-
ζεται πως υπάρχουν σαφώς μεγαλύτερα
σκάφη, κάτι που… μεταφράζεται σε πολ-
λαπλάσια ναύλα. Ένας πρόχειρος υπο-
λογισμός του ΦΠΑ που θα μπορούσε να
προσποριστεί το ελληνικό κράτος, είναι
δηλωτικό του παραλογισμού που επιχει-
ρείται να επικρατήσει μέσω της εφαρμο-
γής της καινούργιας νομοθεσίας. Γιατί,
δεν θα πρέπει να διαφεύγει από τον νου,
πως το ΦΠΑ καταβάλλεται στο λιμάνι
απόπλου. Άρα, εάν υπάρξει μεταβολή
στη λογική που διαπνέει το άρθρο της
σχετικής νομοθεσίας, τα κρατικά ταμεία
κάθε άλλο παρά χαμένα θα βρεθούν…
Μια πτυχή που δεν μπορεί να αγνοηθεί
ελαφρά τη καρδία έχει να κάνει και με το
timing της σχετικής νομοθεσίας, καθώς
στην ευρύτερη αγορά του θαλάσσιου
τουρισμού είναι γνωστό πως εντός του
Ιανουαρίου είθισται να υπογράφεται η
συντριπτική πλειοψηφία των ναυλοσυμ-
φώνων, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων
ευρώ, για το επερχόμενο καλοκαίρι. Με
ένα θολό τοπίο –οποία έκπληξη– να
επικρατεί στα εντός των συνόρων πράγ-
ματα επί του συγκεκριμένου θέματος,
πόσες πιθανότητες έχει η χώρα μας να
βγει ωφελημένη στον εν λόγω τομέα; Όχι
πολλές, ενδεχομένως και μηδαμινές…
Όλα για την προστασία ενός υπο-ποσο-
στού μιας αγοράς!
Το άρθρο της συγκεκριμένης νομοθε-
σίας μπορεί να αποσκοπεί στην προστα-
σία του εγχώριου επαγγελματικού σκά-
φους, εντούτοις στρεβλώνει τον αντα-
γωνισμό, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την
“
Έχει υπολογιστεί
πως για ένα μέσο
σκάφος μήκους 50
μέτρων, που θα ναυλωθεί
για 15 ημέρες, τα ναύλα
θα ανέλθουν σε 500.000
ευρώ. Υπογραμμίζεται
πως υπάρχουν σαφώς
μεγαλύτερα σκάφη, κάτι
που… μεταφράζεται σε
πολλαπλάσια ναύλα.
”