20
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
επιλεκτικότητα και τον διαχωρισμό με
βάση αμφίβολα κριτήρια φαβοριτισμού.
Όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς,
τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη που
είναι σε θέση αυτήν τη στιγμή να συγκρι-
θούν και να ανταγωνιστούν τα ξένα, δεν
ξεπερνούν τα 30! Θα πρέπει δε, να επιση-
μανθεί πως ναυλώνονται και ταξιδεύουν
σε ολόκληρη την Ευρώπη δίχως κάποια
δέσμευση ή εμπόδιο, ενώ ένα αντίστοιχο
ευρωπαϊκό δεν μπορεί να πραγματο-
ποιήσει την αντίστροφη πορεία. Επι-
προσθέτως, το ελληνικό σκάφος μπορεί
να ναυλωθεί και να πληρώσει τον ΦΠΑ
του ναύλου του εκεί, το ξένο όχι! Κατά
το παρελθόν υπήρχε το φαινόμενο του
καμποτάζ, με την καινούργια νομοθεσία,
όμως, αναδύεται αυτό του εμπάργκο
και της απαγόρευσης. Άρα, η επιλογή
που δίνεται στα άνευ ελληνικής σημαίας
επαγγελματικά σκάφη αναψυχής είναι
μονόδρομος: Αποκλειστικά η διέλευση
από τις ελληνικές θάλασσες! Αλήθεια,
όμως, γιατί κάποιος να ενστερνιστεί ή
ακόμη και να ακολουθήσει τη συγκεκρι-
μένη (στρεβλή) λογική, όταν μπορεί να
απολαύσει το προνόμιο της ελεύθερης
επιβίβασης και αποβίβασης οπουδήπο-
τε το επιθυμεί, λ.χ. σε γειτονικές χώρες
όπως είναι η Τουρκία, η Κύπρος, η Κρο-
ατία, η Μάλτα, η Αλβανία, η Ιταλία κ.ο.κ.;
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην
Τουριστική Αγορά στέλεχος του κλάδου
του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας:
«Ξέρετε, έχω γίνει αποδέκτης επιτιμητικών
όσο και υποτιμητικών σχολίων εκ μέρους
επαγγελματιών συναδέλφων μου από
αρκετές χώρες της Ευρώπης με τους οποί-
ους και συνεργάζομαι στο συγκεκριμένο
αντικείμενο, καθώς με ρωτούν διαρκώς:
“Διαβάζουμε και πληροφορούμαστε πως η
Ελλάδα είναι ανοικτή και επιθυμεί ασμένως
να υποδεχτεί επενδύσεις και ξένα κεφά-
λαια. Τα δικά μας, άραγε, δεν είναι απο-
δεκτά; Προφανώς είστε ιδιαίτερα… large
και αποφασίζετε να “κλωτσήσετε” μερικά
εκατομμύρια ευρώ σε σταθερή βάση, χα-
ρίζοντάς τα ουσιαστικά τους ανταγωνιστές
σας οι οποίοι έχουν ανοικτές αγκάλες…».
Η πλήρης αντίκρουση
με την κοινοτική νομοθεσία!
Εκτός, όμως, από το οικονομικό σκέ-
λος της υπόθεσης, υπάρχει και το αντί-
στοιχο νομικό και δη σε επίπεδο Ευρω-
παϊκής Ένωσης, το οποίο είναι εξαιρετικά
αμφίβολο (απίθανο, θα τολμούσαμε να
αναφέρουμε) να μπορεί να υποσκελιστεί
από την εσωτερική, ελληνική νομοθεσία.
Συγκεκριμένα, στην υπ’ αριθμόν 3577/92
κοινοτική νομοθεσία, και δη στο άρθρο
9, αναφέρεται ρητώς πως καθιερώνεται
η ελευθερία της παροχής υπηρεσιών
στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών
εντός των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, ενώ επισημαίνεται πως πριν την
υιοθέτηση ή εφαρμογή νέας νομοθεσί-
ας, κανονισμών, ρυθμιστικών πλαισίων ή
ακόμη και επιμέρους διοικητικών διατά-
ξεων επί του ισχύοντος κανονισμού, τα
κράτη-μέλη οφείλουν να συμβουλευτούν
και να λάβουν τη σχετική έγκριση της
Κομισιόν.
Οπότε, το ερώτημα εάν προσφύγει
οιοσδήποτε θεωρήσει τον εαυτό του ως
θιγόμενο στα αρμόδια Κοινοτικά Όρ-
γανα, τι θα συμβεί, λαμβάνει ρητορική
μορφή…
Ζητείται τροπολογία που θα επιτρέψει
τον υγιή ανταγωνισμό
Όπως επισημαίνεται από την πλευρά
στελεχών που σχετίζονται επαγγελματι-
κώς με την αγορά των ιδιωτικών σκαφών
αναψυχής:
«Έπειτα από στοχευμένες
παρεμβάσεις και επαφές της Ένωσης Αντι-
προσώπων Ιδιωτικών Σκαφών Αναψυχής
προς υψηλά ιστάμενους κυβερνητικούς
φορείς των Υπουργείων Ναυτιλίας και
Τουρισμού, υπάρχει η αίσθηση πως έχουν
αντιληφθεί τη στρεβλότητα που προκύπτει
από τη νομοθεσία και η αλήθεια είναι πως
αναμένουμε να υπάρξει η κατάθεση μιας
τροπολογίας η οποία θα ξεκαθαρίσει και
θα ορθολογικοποιήσει την κατάσταση
στην αγορά. Από την πλευρά μας, λοιπόν,
έχουμε προτείνει και αναμένουμε να ψηφι-
στεί μια τροπολογία επί του συγκεκριμένου
νόμου, με βάση την οποία θα επιτρέπεται
στα ξένα επαγγελματικά σκάφη να εκδί-
δουν μια ελληνική επαγγελματική άδεια
ώστε να είναι σε θέση να καταβάλουν ΦΠΑ
στη χώρα μας.
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από το
σύνολο των stakeholders της αγοράς του
θαλάσσιου τουρισμού πως δεν ζητούμε
κάποιου είδους ευνοϊκή μεταχείριση, αλλά
–απλά– να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός!
Εξάλλου, χώρος για όλους υπάρχει, ενώ οι
άμεσα εμπλεκόμενοι μπορεί να συμβάλ-
λουν καταλυτικά στη διεύρυνση της αγο-
ράς. Κάτι, που θα λειτουργήσει επ’ ωφελεία
της χώρας μας πρωτίστως…».
•
“
Από τα τέλη του
περασμένου
Δεκεμβρίου υπερψηφί-
στηκε ένας καινούργιος
νόμος με βάση τον
οποίο απαγορεύεται
–ουσιαστικά– στα ξένα
επαγγελματικά σκάφη
να επιβιβάζουν και να
αποβιβάζουν ταξιδιώ-
τες-τουρίστες στη χώρα
μας και δη στα λιμάνια
των αναρίθμητων
νησιών μας!
”
ΡΕΠΟΡΤΑΖ