43
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
μία προσπάθεια απόκτησης ενός πτυχίου βα-
σικής τουριστικής εκπαίδευσης.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα επαγ-
γελματικά λύκεια, μέσα από παλιά συγγράμ-
ματα και με ελάχιστη παροχή οπτικοακουστι-
κού υλικού, εισάγουν τους μαθητές στη βασι-
κή γνώση του αντικειμένου του τουρισμού, με
το μειονέκτημα πάντα των αλλεπάλληλων αλ-
λαγών στα προγράμματα σπουδών. Στον
ιδιωτικό τομέα πολλές σχολές προσφέρουν
εκπαίδευση σε σπουδαστές οι οποίοι έχουν
την οικονομική δυνατότητα για προπτυχιακές
ή και μεταπτυχιακές σπουδές, τόσο στο εσω-
τερικό όσο και στο εξωτερικό της χώρας.
*Σύμφωνα με την ΚΥΑ 16627/7-8-2008,
ΦΕΚ 1671/τ. Β’/18-8-2008, στους αποφοίτους
της ΑΣΤΕΚ-ΑΣΤΕΡ δίνεται δικαίωμα κατάτα-
ξης στο 6ο εξάμηνο σπουδών των τμημάτων
τουριστικών επιχειρήσεων των ΤΕΙ της χώ-
ρας, προκειμένου να αποκτήσουν και το πτυ-
χίο του ΤΕΙ, και έχουν έτσι πρόσβαση στα με-
ταπτυχιακά προγράμματα σπουδών των πα-
νεπιστημίων και των ΤΕΙ της ημεδαπής.
Παροχή απαιτούμενων γνώσεων για γρήγο-
ρη ένταξη των αποφοίτων στην αγορά ερ-
γασίας
Η ανάπτυξη του τουρισμού στην πατρίδα
μας μπορεί να συντελεστεί με πανεπιστημια-
κή μόρφωση των στελεχών που ασχολούνται
με αυτό το αντικείμενο. Η απίστευτη ποικιλο-
μορφία και σύνθεση που μπορεί να έχει το
ελληνικό τουριστικό προϊόν μπορεί να ανα-
δειχτεί όταν αποκτήσουμε ενιαία και υψηλού
επιπέδου εκπαίδευση, σε συνδυασμό με τη
συνεχή επιμόρφωση και τον κατάλληλο αντι-
κειμενικό έλεγχο σε κάθε επίπεδο.
Πολλά πανεπιστημιακά τμήματα της Ελλά-
δας είναι αναγνωρισμένα παγκοσμίως για τα
προγράμματά τους, αλλά όχι στις τουριστι-
κές σπουδές. Η εκπαίδευση στην πατρίδα
μας ξέρουμε ότι βασίζεται και στην οικονομι-
κή δυνατότητα του καθενός. Όταν κάποιος
θέλει να εμπλουτίσει τις γνώσεις του και μπο-
ρεί να διαθέσει χρήματα, γνωρίζουμε όλοι
ότι μπορεί να το πράξει. Όμως και εδώ έρ-
χεται ο παράγοντας της δημόσιας εκπαίδευ-
σης. Πρέπει να μπορεί ο κάθε σπουδαστής
να αποκτήσει σωστή και έγκαιρη γνώση.
Ευελπιστώντας, βέβαια, ότι η οικονομική
κρίση θα ξεπεραστεί σύντομα, γιατί αυτήν τη
στιγμή, με τον καταποντισμό που έχουν υπο-
στεί οι αμοιβές στην αγορά εργασίας, δεν
υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από το εργατικό
δυναμικό. Η υψηλού επιπέδου μόρφωση οδη-
γεί τους νέους στην αγορά εργασίας του
εξωτερικού για να έχουν καλύτερες αμοιβές.
Εικόνα απορρόφησης των αποφοίτων του-
ριστικών σχολών στην αγορά εργασίας
Οι τουριστικές επιχειρήσεις στη χώρα μας
αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα: γνωστά
και χιλιοειπωμένα. Οι ποιοτικές επιχειρήσεις
με όραμα, σχέδιο και προοπτική στελεχώνο-
νται με προσωπικό με άριστες γνώσεις, αλλά
οι καθοριστικοί παράγοντες πίεσης του ερ-
γαζομένου, της αμοιβής και του ωραρίου
οδηγούν αξιόλογα στελέχη σε παραίτηση ή
αποδοχή άλλων όρων εργασίας. Οι άρτια κα-
ταρτισμένοι πάντα έχουν την προτίμηση των
επιχειρήσεων, αλλά με διαφορετικούς όρους
εργασίας, συχνά υποτιμητικούς για τα προσό-
ντα τους. Οι απόφοιτοι των σχολών απορρο-
φούνται σε μεγάλο ποσοστό από την αγορά
εργασίας και πολλοί από αυτούς αναπτύσ-
σουν δικές τους μικρές τουριστικές επιχει-
ρήσεις με μέλλον.
Προτάσεις για τη βελτίωση της τουριστικής
εκπαίδευσης και επομένως ενίσχυση της
ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας
προϊόντος
Η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευ-
σης είναι η καλύτερη επένδυση για το μέλ-
λον του τουρισμού. Η ένταξη σωστής πρακτι-
κής εξάσκησης στα προγράμματα σπουδών,
η επιμόρφωση των στελεχών εκπαίδευσης,
ο αντικειμενικός έλεγχος/αξιολόγηση όλων
των δομών, εγκαταστάσεις-εξοπλισμός, αν-
θρώπινο δυναμικό-σπουδαστές και προ-
γράμματα σπουδών είναι γενικά άξονες
προοπτικής.
Η αστάθεια στην οικονομική και φορολο-
γική πολιτική ενισχύει το ήδη επιβαρυμένο
κλίμα για το μέλλον του κλάδου και οι πωλή-
σεις επιχειρήσεων ή το «λουκέτο» δημιουρ-
γούν ασφυκτικό κλίμα για όλους.
Χρειάζεται συνεργασία όλων των φορέων
με μακρόπνοο σχέδιο σταθερής οικονομικής
πολιτικής και δυναμικής προώθησης του ελ-
ληνικού τουριστικού προϊόντος, για να υπάρ-
ξει εμπιστοσύνη από τις διεθνείς αγορές.
Προβλεπόμενες ανάγκες σε εκπαιδευμένο
εργατικό δυναμικό στον τουριστικό τομέα
τα επόμενα χρόνια
Το άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό είναι η
επένδυση της επιχείρησης.
Στο μέλλον η ζήτησή του θα είναι αυξημέ-
νη, αλλά με τελείως διαφορετικά οικονομικά
κριτήρια, αστάθεια στο ωράριο και στο εργα-
σιακό μέλλον. Η μετανάστευση των σπουδαγ-
μένων νέων είναι γεγονός.
Η Ελλάδα έχει ανάγκη από προσωπικό με
προσόντα, αλλά πρέπει να θεσπιστούν και κί-
νητρα στο εσωτερικό της χώρας, όχι αποδό-
μηση αυτών, για να παραμείνουν οι νέοι στην
Ελλάδα.
Προτάσεις
Η ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας εί-
ναι ομολογουμένως μία πολύ μεγάλη υπόθε-
ση. Απαιτείται:
• Θέσπιση κινήτρων σε σωστή και ελεγχό-
μενη βάση ως προς την ανάπτυξη περιφε-
ρειακών περιοχών.
• Ποιοτικές ανταγωνιστικές επιχειρήσεις
με έδρα την Ελλάδα.
• Μικρές τουριστικές επιχειρήσεις με
όραμα για την ανάδειξη και παρουσίαση του
μοναδικού στον κόσμο ελληνικού τουριστικού
προϊόντος που θα δημιουργήσει πολλές στα-
θερές θέσεις εργασίας, θα ενισχύσει το
ΑΕΠ της χώρα, αλλά συγχρόνως θα επενδύει
στο περιβάλλον.
• Αναβάθμιση περιοχών με πολιτιστικά
στοιχεία και αρχαιολογικά μνημεία που είναι
διάσπαρτα και αναξιοποίητα σε όλη τη χώρα.
• Προώθηση ειδικών μορφών τουρισμού
με στρατηγικό σχεδιασμό για εισροή τουρι-
στών με υψηλό οικονομικό προϋπολογισμό.
• Προσεκτικά σχεδιασμένος έλεγχος των
επιχειρήσεων που αποδέχονται τουρισμό
all inclusive. Πολλές φορές η ποιότητα παρο-
χής υπηρεσιών είναι υποβαθμισμένη με συ-
νέπεια τη δυσφήμιση.
• Συντήρηση και ανάδειξη ολυμπιακών
έργων για εισροή μορφών αθλητικού τουρι-
σμού.
• Ανανέωση και εκσυγχρονισμός υποδο-
μών με προοπτική συνεχούς χρήσης σε
εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ια-
ματικές πηγές ή λιμάνια ή πανεπιστημιακά
πάρκα.
• Η επένδυση σε πολυσύνθετο τουριστι-
κό προϊόν, με ελληνική ποιοτική ταυτότητα,
προωθώντας το με κατάλληλα σχεδιασμέ-
νες μεθόδους διείσδυσης στην αγορά υψη-
λών προδιαγραφών, τηρώντας το χρυσό κα-
νόνα: «Ένας ευχαριστημένος πελάτης είναι
μοναδική διαφήμιση και μόνιμη πηγή εσό-
δων».