42
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
AΦΙΕΡΩΜΑ
που θα στελεχώνουν τις επιχειρήσεις με
προοπτική.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των παρεχό-
μενων σπουδών στην ΑΣΤΕΡ σε σχέση με
την απορρόφηση αποφοίτων στην αγορά
εργασίας
Η απασχόληση σε πραγματικό αντικείμενο
–στα τμήματα του ξενοδοχείου– καθ’ όλη τη
διάρκεια της χρονιάς με ταυτόχρονη πρακτι-
κή εξάσκηση ήταν το πλεονέκτημα των σπου-
δαστών αυτών έναντι άλλων. Όλοι γνωρίζου-
με ότι η βιωματική άσκηση είναι αυτό που χα-
ράζεται στη μνήμη του σπουδαστή και αργό-
τερα στον επαγγελματικό του χώρο ξέρει
ποιο ακριβώς είναι το αντικείμενο της εργα-
σίας του.
Η θεωρητική εκπαίδευση της ΑΣΤΕΡ, που
συνδυαζόταν με την πρακτική εξάσκηση,
ενταγμένη στην καθημερινότητα του φοιτη-
τή, οδηγούσε στην επάρκεια γνώσεων και με
την προσθήκη της θερινής πρακτικής ήταν ο
καθοριστικός παράγοντας απόκτησης υψη-
λού επιπέδου εκμάθησης του τουριστικού
αντικειμένου. Η άμεση επαφή με τα τμήματα
υποστήριξης –κουζίνα, ορόφους– και με τα
τμήματα εκμετάλλευσης –εστιατόριο, υποδο-
χή, μπαρ– πρόσφεραν άρτια γνώση των χώ-
ρων ευθύνης, εργασίας, υλικών, καθηκόντων,
πίεσης: χρόνου-χώρου και ο μαθητευόμενος
είχε αποκτήσει εξοικείωση με πραγματικά
συμβάντα όταν θα οδηγούνταν στην αγορά
εργασίας.
Προτάσεις προς το Υπουργείο Παιδείας
Οι προτάσεις προς το υπουργείο μόνο σε
γενικές κατευθύνσεις μπορούν να γίνουν, λό-
γω του ότι ένας τόσο σπουδαίος τομέας
απαιτεί ομαδική και συνεργατική δουλειά σε
επίπεδο υπουργείου για τον καθορισμό ενιαί-
ας και μακροχρόνιας σχεδίασης των ανάλο-
γων σπουδών. Η συγγραφή σύγχρονων βι-
βλίων και συγγραμμάτων πριν από την αλλα-
γή των προγραμμάτων είναι βασικό. Στη χώ-
ρα μας παρατηρούμε τακτή αλλαγή ωρολό-
γιων προγραμμάτων πριν την αναζήτηση συγ-
γραμμάτων που να συμβαδίζουν με τα μαθή-
ματα και τις σύγχρονες τάσεις.
Η καθιέρωση μακροχρόνιας εθνικής πολι-
τικής του υπουργείου πρέπει να θεσμοθετη-
θεί. Η επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε ετήσια
βάση είναι επιβεβλημένη.
Η χρήση σύγχρονων μεθόδων και μέσων
εκμάθησης με την υποστήριξη του υπουργεί-
ου, καθώς και η αξιολόγηση σε τακτή βάση
τόσο των υποδομών και των υλικών όσο και
των εκπαιδευτικών είναι βασικοί άξονες
εναρμόνισης με τη νέα εποχή. Βέβαια, πρέ-
πει να γίνει αναφορά και στη μισθολογική και
θεσμική εξέλιξη των εργαζομένων, η οποία –
λόγω οικονομικής κρίσης– έχει παραγκωνι-
στεί. Έτσι αφαιρείται ένα βασικό κίνητρο
προσφοράς και αναγνώρισης υπηρεσιών
στον κλάδο.
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα
Η τουριστική εκπαίδευση είναι θεμελιώ-
δης αρχή για τη χώρα μας, λόγω υψηλού πο-
σοστού συμμετοχής εργατικού δυναμικού
στον αντίστοιχο κλάδο.
Μόνο η εκπαίδευση μπορεί να προσδώ-
σει τη δυνατότητα στον εργαζόμενο να πα-
ρουσιάσει το ελληνικό τουριστικό προϊόν
στη διεθνή αγορά και στη δεδομένη χρονική
στιγμή για να έχει την υψηλότερη δυνατή
απόδοση. Ο εργαζόμενος με σύγχρονη και
συνεχής επιμόρφωση επιτυγχάνει προσωπι-
κή και συλλογική αναβαθμισμένη παροχή
υπηρεσιών και προϊόντων σε μία αγορά που
έπαψε να είναι τοπική ή περιφερειακή και
περιλαμβάνει όλο τον κόσμο.
Σε μία εποχή όπου εμφανίζονται πρωτό-
γνωρα φαινόμενα υποβάθμισης παροχών, μι-
σθών και εκπαίδευσης, η τουριστική εκπαί-
δευση ακολουθεί τη ροή των γεγονότων και
απαξιώνεται. Βέβαια, σε άτομα που εξακο-
λουθούν να πιστεύουν ότι ο τουρισμός είναι ο
κλάδος που μπορεί να αναβαθμίσει τη χώρα,
η παροχή άρτιας εκπαίδευσης αποτελεί μο-
νόδρομο.
Το επίπεδο της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα
Η δημόσια εκπαίδευση στον τουρισμό έχει
υποστεί μεγάλο πλήγμα, λόγω περικοπών δα-
πανών, όπως όλοι γνωρίζουμε, επίπτωση της
δεδομένης οικονομικής κατάστασης της χώ-
ρας. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι τουρι-
στικές σπουδές εντάσσονται ως τμήμα σε
ΤΕΙ Διοίκησης Επιχειρήσεων. Οι σχολές
ανωτέρων σπουδών ΑΣΤΕΡ και ΑΣΤΕΚ
έχουν χάσει την παλαιά αίγλη τους, ο αριθ-
μός των σπουδαστών μειώνεται, δεν υπάρχει
ισοτιμία πτυχίου με κανέναν τίτλο σπουδών*,
έχει καταργηθεί η δωρεάν διαμονή και δια-
τροφή και η ζήτηση από τους υποψηφίους
δεν είναι σημαντική. Οι σχολές που λειτουρ-
γούν σε βασικό επίπεδο γνώσεων έρχοντια
αντιμέτωπες με την κατάργηση της σίτισης
και διαμονής και τα ΙΕΚ έχουν αναλάβει την
κατάρτιση σπουδαστών στον τόπο τους, σε