Τουριστική Αγορά τ. 270 - page 40

40
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
AΦΙΕΡΩΜΑ
δοχειακό όσο και τον κλάδο των τουριστικών
γραφείων
• Προγράμματα Διοίκησης Τουρισμού,
που αφορούν τη διαμόρφωση σχεδίων τουρι-
στικής ανάπτυξης χώρας ή τόπου
Προγράμματα σπουδών
Το περιεχόμενο των σπουδών για την κα-
τεύθυνση Διοίκηση Ξενοδοχειακών Επιχειρή-
σεων είναι διεθνώς ξεκαθαρισμένο, δεδομέ-
νου ότι τα προγράμματα αυτά έχουν ιστορία
και σαφείς επαγγελματικούς στόχους. Τα
προγράμματα αυτά προσφέρουν γνώσεις και
δεξιότητες σε μία ευρύτατη γκάμα πεδίων,
όπως διοίκηση, μάρκετινγκ, διαχείριση αν-
θρωπίνων πόρων, κρατήσεις, διοίκηση τομέα
δωματίων, διοίκηση επισιτιστικών τμημάτων
(λειτουργία εστιατορίων, μπαρ, παραγωγή
φαγητών, διαχείριση αποθεμάτων κ.λπ.),
εσωτερικοί έλεγχοι, συνέδρια, δραστηριότη-
τες ψυχαγωγίας, προγραμματισμός, πωλή-
σεις, διαδικτυακή φήμη, δημιουργία νέων
υπηρεσιών και προϊόντων για την προσέλκυ-
ση νέων αγορών κ.ά. Οι προσφερόμενες
γνώσεις πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα σε
έναν απόφοιτο τριτοβάθμιας ξενοδοχειακής
σχολής να είναι αποτελεσματικός στην εργα-
σία του, το οποίο σημαίνει να διοικεί ένα ξε-
νοδοχείο ή ένα τμήμα του, αποφέροντας τα
μέγιστα ποιοτικά και οικονομικά αποτελέσμα-
τα. Οι ξενοδοχειακές σχολές καλύπτουν τις
τέχνες που οφείλουν να εφαρμόζουν σε
υψηλό ποιοτικά επίπεδο τα ξενοδοχεία,
όπως η εστιατορική τέχνη, η μιξολογία, η οι-
νολογία, οι διαδικτυακές πωλήσεις, το λογι-
σμικό διαχείρισης δωματίων κ.ά. και για το
λόγο αυτόν λειτουργούν ένα σύνολο από ερ-
γαστήρια.
Το περιεχόμενο των σπουδών για την κα-
τεύθυνση Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσε-
ων συμπεριλαμβάνει γνώσεις και δεξιότητες
που αφορούν την αποτελεσματική λειτουρ-
γία των τουριστικών γραφείων.
Το περιεχόμενο των σπουδών για το πεδίο
Διοίκησης Τουρισμού αφορά εντελώς διαφο-
ρετικά γνωστικά πεδία από τα δύο προανα-
φερόμενα προγράμματα, διότι εστιάζουν σε
θέματα Τουριστικού Σχεδιασμού και Διοίκη-
σης Τουριστικών Προορισμών. Τα διδασκό-
μενα μαθήματα αφορούν κυρίως την περι-
γραφή του τουριστικού φαινομένου, την ιστο-
ρική ανάπτυξη του τουρισμού, την ανάπτυξη
και τα κίνητρα του τουρισμού, τις στατιστι-
κές μετρήσεις, τους επιμέρους τομείς του
τουρισμού, το μάρκετινγκ του τουρισμού, τον
προγραμματισμό τουριστικής ανάπτυξης, την
οργάνωση, τη δομή και την οικονομική παρα-
κολούθηση του τουριστικού φαινομένου.
Η σημασία των προγραμμάτων σπουδών
έγκειται στην αξιοποίησή τους σε πλάτος και
βάθος. Το πλάτος αφορά την αξιοποίηση του
χρόνου σπουδών, ο οποίος είναι δεδομένος
με μαθήματα αξίας. Όταν το πρόγραμμα
σπουδών περιέχει μαθήματα χαμηλής χρησι-
μότητας, ο φοιτητής ξοδεύει το χρόνο σπου-
δών για να μάθει πράγματα που δεν θα του
είναι χρήσιμα στο μέλλον. Τότε ο απόφοιτος
αυτός δεν είναι αποτελεσματικός και η αγο-
ρά ή θα τον αποβάλει ή θα τον υποβαθμίσει.
Αντίθετα, ένα πρόγραμμα σπουδών με μαθή-
ματα υψηλής σημασίας ενδυναμώνει τους
αποφοίτους με γνώσεις που μπορούν να φέ-
ρουν θετικά αποτελέσματα. Το βάθος αφορά
το χρόνο σπουδών που αφιερώνεται σε κάθε
μάθημα και την ευστοχία των γνώσεων που
προσφέρει.
Βέβαια, οι γνώσεις και οι ικανότητες των
εκπαιδευτικών, όπως και οι ικανότητες και το
ενδιαφέρον των φοιτητών, επηρεάζουν ση-
μαντικά την ποιότητα του εκπαιδευτικού έρ-
γου. Θεωρείται επιτυχία η αποφοίτηση ατό-
μων που μπορούν άμεσα να καλύψουν αποτε-
λεσματικά στελεχιακές θέσεις εργασίας
στον κλάδο, γι’ αυτό και τα πανεπιστήμια
–κυρίως στο εξωτερικό– δίνουν ιδιαίτερη ση-
μασία στο δείκτη απορροφησιμότητας των
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΛΟΥΜΗΣ
Μεταπτυχιακές σπουδές στον κλάδο προ-
σφέρουν πλείστα όσα ΤΕΙ της χώρας, ορισμέ-
να πανεπιστήμια και ορισμένα κολέγια.
Προτάσεις
Όσον αφορά αυτούς που ενδιαφέρονται για
τουριστικές σπουδές, προτείνω να εξετάσουν
με προσοχή το όφελος που μπορεί να τους
προσφέρει ένας κύκλος σπουδών και να το
συγκρίνουν με το κόστος (χρήμα, κόπο, μετα-
κίνηση κ.λπ.) που απαιτείται.
Όσον αφορά την πολιτεία και τα αρμόδια
υπουργεία, καλό θα ήταν να απασχολούν για
την τουριστική εκπαίδευση, ως συμβούλους,
επιστήμονες με σημαντική επαγγελματική
εμπειρία στον κλάδο, σε συνδυασμό με διδα-
κτική πείρα και σημαντικό επιστημονικό έργο.
Επίσης, ο σχεδιασμός της τουριστικής εκπαί-
δευσης δείχνει απαραίτητη προϋπόθεση για
να μπορεί η χώρα μας να διεκδικεί μία αξιο-
πρεπή θέση στην παγκόσμια τουριστική κατά-
ταξη στο μέλλον.
Για τη διαμόρφωση ενός σχεδίου τουριστικής
εκπαίδευσης, πρέπει να εκτιμηθούν οι ανά-
γκες της αγοράς και στη συνέχεια να σχεδια-
στεί ο αριθμός σχολών ανά βαθμίδα και ειδι-
κότητα που θα μπορούσε να καλύψει αυτές
τις ανάγκες.
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48
Powered by FlippingBook