Τουριστική Αγορά τ. 276 - page 51

51
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
νότητας στην μελέτη τους επισημαίνουν
πως ενώ το SES θα έπρεπε να περιορίσει
τις καθυστερήσεις, αυτές έχουν αυξηθεί
κατά τα τελευταία χρόνια και ειδικά από
το 2013 και μετά. Μάλιστα, ο στόχος του
να υπάρχει χρονική καθυστέρηση 30
δευτερολέπτων ανά πτήση, φυσικά και
ουδέποτε έγινε πραγματικότητα.
Ένα ακόμη σημείο που παρέμεινε στα
χαρτιά ήταν η δημιουργία των λειτουρ-
γικών τμημάτων του εναέριου χώρου.
Πρόκειται για εννέα περιοχές που με τη
σειρά τους «διαιρούν» τον εναέριο χώρο
με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις
των πτήσεων ανεξαρτήτως κρατικών συ-
νόρων. Αξίζει να σημειωθεί πως η προ-
αναφερθείσα ιδέα προτάθηκε από την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2012, ωστόσο
ουδέποτε υλοποιήθηκε.
Ο εκσυγχρονισμός του SES μπορεί
να…ευεργετήσει την Ευρώπη
με €245 δισ. μέχρι το 2035!
Μπορεί στην πράξη το SES να πα-
ραμένει μια εξαιρετικά περίπλοκη πε-
ρίπτωση, η οποία έχει εμπλακεί στα…
αδηφάγα γρανάζια της γραφειοκρατίας,
την ίδια στιγμή ωστόσο μεμονωμένες
χώρες κινούνται σε πλαίσια σαφώς πιο
προωθημένα όσο και σύγχρονα.
Με βάση πρόσφατες μελέτες και εκτι-
μήσεις της ΙΑΤΑ, η Ευρωπαϊκή οικονομία
στην ευρύτητά της θα μπορούσε να
(υπό)δεχθεί ένα… προωθητικό κύμα
ύψους €245 δισεκατομμυρίων μέχρι το
2035! Πώς; Με τον πλήρη εκσυγχρονι-
σμό του προγράμματος του ευρωπαϊκού
εναέριου χώρου, προκειμένου να εξα-
σφαλίζει την απαιτούμενη χωρητικό-
τητα ώστε να αποφεύγονται οι ποικίλες
στρεβλώσεις, δυσκαμψίες, εμπόδια και
καθυστερήσεις που διακρίνουν το συ-
γκεκριμένο σύστημα, σήμερα.
Το οξύμωρο του όλου θέματος είναι
πως το SES λανσαρίστηκε προ αρκετών
ετών προκειμένου να αντιμετωπίσει
αποτελεσματικά το συγκεκριμένο ζή-
τημα. Μεταξύ των στόχων του είναι ο
τριπλασιασμός της χωρητικότητας, ο δε-
καπλασιασμός (!) της ασφάλειας, μείωση
κατά 50% του συνόλου του κόστους που
σχετίζεται με τα συστήματα διαχείρισης
της εναέριας κίνησης (ΑΤΜ), καθώς
επίσης και ο περιορισμός κατά 10% των
περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Τα δε
παραπάνω μεγέθη, συγκρινόμενα με ό,τι
ίσχυε προ δεκαετίας.
Επειδή, όμως, τα αριθμητικά μεγέθη
διακρίνονται από ευελιξία και συχνά-πυ-
κνά μπορεί να ανάγονται στη σφαίρα
του…wishful thinking, αυξάνεται το πο-
σοστό όσων υποστηρίζουν πως αυτά τα
νούμερα δεν πρόκειται να επιτευχθούν!
Μάλιστα, κατά τη χρονική περίοδο 2012-
2014 οι Ευρωπαίοι πάροχοι υπηρεσιών
αεροναυτιλίας (ANSPs) υπολείπονταν
των στόχων απόδοσης των πτήσεων κα-
τά… μόλις 45%!
Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι έχουν
λάβει χώρα μια σειρά από τεχνολογι-
κές βελτιώσεις και αναβαθμίσεις, που
όμως έχουν επιφέρει μεγαλύτερη δια-
λειτουργικότητα στα εναέρια σύνορα.
Επίσης, τα λειτουργικά τμήματα ενα-
έριου χώρου (FAB) –οι ακρογωνιαίοι
λίθοι του SES– δεν έχουν προχωρήσει
όπως προβλέπεται με βάση τα όσα
έχουν σχεδιαστεί, ενώ και η ρυθμιστι-
κή εποπτεία παραμένει αδύναμη.
Όπως αναφέρει σε κάθε ευκαιρία ο
Alexandre de Juniac, διευθύνων σύμ-
βουλος και επικεφαλής της IATA: «Η
ισχύουσα κατάσταση στην Ευρώπη, κά-
θε άλλο παρά αποδεκτή θεωρείται. Αρ-
κεί να σημειωθεί πως πέρυσι, οι απεργίες
και οι επιμέρους αστοχίες του συστήμα-
τος συνέβαλαν ώστε να υπάρχουν συνο-
λικές καθυστερήσεις της τάξεως των 1,3
εκατομμυρίων λεπτών της ώρας.»
Όσο για τις κύριες αιτίες του προβλή-
ματος, σύμφωνα με τον κ. de Juniac, δεν
είναι άλλες από τον κατακερματισμό
του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου με την
παράλληλη έλλειψη στρατηγικού σχεδι-
ασμού. Σύμφωνα με τον ίδιο: «Είμαστε
υποχρεωμένοι να ευαισθητοποιηθούμε
περαιτέρω σε ό,τι αφορά την οικονομική
επιβάρυνση και την εν γένει ζημιά που
έχει προκαλέσει αυτό το ξεπερασμένο
σύστημα. Είναι μια κατάσταση που
επιδεινώνεται από συχνές απεργίες σε
αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Μάλιστα,
σε περίπτωση που επιχειρήσουμε να
αντιμετωπίσουμε το ζήτημα υπό θετικό
πρίσμα, τότε σίγουρα θα υπάρξει ένα τε-
ράστιο οικονομικό όφελος. Αυτό, απλά
προϋποθέτει την επίλυση των ‘‘ασθε-
νών’’ σημείων και δυσαρμονιών στο υφι-
στάμενο σύστημα ΑΤΜ στην Ευρώπη.»
Η λύση της εθνικής στρατηγικής
εναέριου χώρου!
Το σενάριο του εκσυγχρονισμού του
ευρωπαϊκού εναέριου χώρου αποτελεί
μια πραγματικότητα που δεν μπορεί να
Ο σχεδιασμός
μιας εθνικής
στρατηγικής εναέριου
χώρου (National
Airspace Strategy – NAS),
η οποία θα στηρίζεται σε
περισσότερο «ευφυείς»
δομικές αρχές σε ό,τι
αφορά τους κανονισμούς
λειτουργίας, προκρίνεται
ως η πλέον αποδοτική
λύση.
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...84
Powered by FlippingBook