60
συνέντευξη
νει ότι θα παραγάγει 100 λίτρα, δεν μπορεί να ελέγξει
κανείς εάν αυτό ισχύει ή εάν παρήγαγε τελικά 1.000
λίτρα. Από την άλλη πλευρά, όταν η διακίνηση γίνεται
μόνο με την επίδειξη της άδειας απόσταξης, που γράφει
100 λίτρα, σημαίνει ότι κάθε μέρα μπορεί να διακινεί και
να πουλάει 100 λίτρα. Στο σύνολο, δηλαδή, θα είναι πολύ
παραπάνω. Και φυσικά, πέραν του οικονομικού ζητή-
ματος, δεν ελέγχει κανένας την ποιότητα του προϊόντος,
που ενδεχομένως να είναι και επικίνδυνο για την υγεία.
Ουσιαστική λύση υπάρχει;
Είναι αθέμιτος ανταγωνισμός. Θα πρέπει να μην επιτρέ-
πεται η πώληση χωρίς παραστατικά.
Με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης τι κινήσεις
έχετε κάνει ως προς το κράτος;
Εμείς θεωρούμε ότι θα πρέπει το τσίπουρο να μείνει στον
ίδιο φορολογικό συντελεστή, όπως είναι και το ούζο. Αυτό
μπορούμε να το παλέψουμε και να το τεκμηριώσουμε και
στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Εφόσον όμως φύγει από τη
μέση η διακίνηση του «μαύρου» προϊόντος, εννοώ αυτό
που πουλιέται χωρίς παραστατικά, όπου εμφανίζεται να
έχει το 1/10 του φόρου. Αυτό δεν προβλέπεται πουθενά.
Οι ευρωπαϊκές συνθήκες προβλέπουν μείωση του φόρου
κατά το ήμισυ σε ειδικά προϊόντα. Η Ελλάδα το είχε κατο-
χυρώσει κάποτε για το ούζο, γιατί το τσίπουρο δεν είχε
τότε αναπτυχθεί. Μπορούμε, λοιπόν, να παλέψουμε για
το ήμισυ του φόρου, όπως προβλέπουν οι ευρωπαϊκές
συνθήκες πως μπορείς να επιβάλεις σε συγκεκριμένα
προϊόντα και για συγκεκριμένους λόγους μειωμένο ειδικό
φόρο, αλλά μόνο μέχρι 50%. Εάν προβάλουμε ότι έχουμε
προϊόντα όπου παρουσιάζουν και 90% μείωση, αυτό δεν
προβλέπεται πουθενά και δεν μπορούμε να το στηρίξουμε.
Οπότε, έχετε πρόβλημα και στη διεκδίκησή σας;
Πώς θα διεκδικήσεις κάτι το οποίο οφθαλμοφανώς είναι
παράνομο, δεν μπορείς να το κάνεις και δεν επιτρέπεται;
Μπορείς να πετύχεις μειωμένο συντελεστή κατά 50%.
Κατά 90% όμως δεν προβλέπεται πουθενά.
Τι συμβουλή θα δίνατε σε κάποιον που πουλάει
παράνομα αποστάγματα;
Μπορεί να κάνει κακό στους καταναλωτές, εφόσον δεν
υπάρχει έλεγχος από κανέναν υπεύθυνο φορέα, ούτε από
τον ΕΦΕΤ ούτε από το Γενικό Χημείο του Κράτους και
γενικά από πουθενά. Δεν ξέρεις τι προϊόν είναι αυτό, διότι
διακινείται και ανωνύμως. Οι ετικέτες οι δικές μας γρά-
φουν τη μονάδα παραγωγής, τη διεύθυνση, τα τηλέφωνα,
όλα τα απαραίτητα στοιχεία και έχουν ιχνηλασιμότητα.
Αντίθετα, παράνομο απόσταγμα είναι εκτός όλων αυτών
των συστημάτων ελέγχου. Μπορεί να γίνει ενδεχομένως
και επικίνδυνο για την υγεία. Κάποτε, πριν από πολλά
χρόνια, σε μια σχολική εκδρομή στο Βόλο, είχαν τυφλω-
θεί παιδιά από ένα κακό τσίπουρο με υψηλότατη
αιθανόλη. Ένα χύμα τσίπουρο μπορεί να είναι πολύ καλό
γευστικά, μπορεί όμως να είναι και πολύ επικίνδυνο.
Θα θέλατε να συμπληρώσετε κάτι;
Θα ήθελα να πω ότι σιγά σιγά, ανάλογα βέβαια και με
την εξέλιξη της οικονομίας, θα πρέπει να μειωθεί ο ειδι-
κός φόρος κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά, διότι
το δέλεαρ στο λαθρεμπόριο είναι πάρα πολύ μεγάλο. Γι’
αυτό και άνθισε μετά την τελευταία αύξηση του φόρου.
Επίσης, όταν ο γειτονικές χώρες έχουν πολύ χαμηλούς
συντελεστές, είναι επίσης ένα πολύ μεγάλο δέλεαρ. Οι
μεγάλες διαφορές είναι εκεί που εμφανίζονται μεγάλοι
οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης. Θα σας πω πολύ απλά
ότι μετά από την αύξηση του ειδικού φόρου σε 120%, τα
έσοδα έπεσαν σε επίπεδο προ του 2009. Γιατί η επίσημη
κατανάλωση, αυτή που δηλώνεται και φορολογείται,
εμφανίζει μείωση σχεδόν 50%. Αυτό όμως δεν είναι
και αληθινό, γιατί παράγονται λαθραία εγχώρια προ-
ϊόντα ή έρχονται αλκοολούχα ποτά από το εξωτερικό.
Βέβαια, να πούμε ότι υπάρχει έντονη κινητοποίηση του
τελωνείου και της οικονομικής αστυνομίας και τους
συγχαίρουμε γι’ αυτό. Συνεχώς βρίσκουν και συλλαμ-
βάνουν τέτοια περιστατικά.
Μ
ΠΡΟΦΙΛ ΣΕΑΟΠ
Ο Σύνδεσμος περιλαμβάνει στο δυναμικό του καταξιωμένες εταιρείες
του κλάδου, ιδιωτικές και συνεταιριστικές, με προϊόντα αναγνωρισμένης
ποιότητας, ενώ τα μέλη του είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα και έχουν
ως αντικείμενο εργασιών την παραγωγή και την εμφιάλωση ούζου, απο-
σταγμάτων και άλλων αλκοολούχων ποτών, και διακινούν το 70% των
εμφιαλωμένων ποτών στην Ελλάδα, ενώ εξάγουν το 85% των ελληνικών
εξαγόμενων ποτών. Οι μονάδες παραγωγής τους είναι στη συντριπτική τους
πλειονότητα στην ελληνική επαρχία, στηρίζοντας τις τοπικές κοινωνίες με
θέσεις εργασίας (άμεσες και έμμεσες) και είναι σε μεγάλο βαθμό τους μικρο-
μεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις. Ο κλάδος αν και δεν είναι ευρύτερα
γνωστός είναι ιδιαίτερα εξαγωγικός, εξάγοντας περίπου το 70% της παραγω-
γής του, συνεισφέρει θετικά στο εμπορικό ισοζύγιο.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου αποτελείται από τους κυρίους:
Πρόεδρος:
Νίκος Καλογιάννης
(ΙΣ.ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ. ΠΟΤΟΠΟΙΙΑ
ΠΛΩΜΑΡΙΟΥ ΑΕ)
A΄ Αντιπρόεδρος:
Κώστας Ράπτης
(Σ.& Η.& Α. ΜΕΤΑΞΑΣ ΑΒΕΕ)
Β΄ Αντιπρόεδρος:
Λάμπρος Πάσχος
(ΕΠΟΜ – PERNOD RICARD HELLAS
ABEΕ)
Γενικός Γραμματέας:
Χάρης
Μαυράκης (Χ.Β. ΜΑΥΡΑΚΗΣ
& ΣΙΑ ΟΕ)
Έφορος:
Κώστας Τσιλιλής
(Κ. ΤΣΙΛΙΛΗΣ ΑΕ)
Μέλη:
Δημήτρης Σπέντζας
(ΓΕΩΡΓΙΟΣ Δ. ΣΠΕΝΤΖΑΣ
& ΣΙΑ ΟΕ – ΟΥΖΟ VETO),
Γιάννης Αναστασόπουλος
(Ι.Κ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ & ΥΙΟΣ ΟΕ
ΚΡΙΝΟΣ)
Αναπληρωματικό Μέλος:
Τάσος Σύρος (ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ –
ΚΟΥΤΣΙΚΟΣ ΑΒΕ – ΟΥΖΟ 12)