24
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
AΦΙΕΡΩΜΑ
ΣΧΟΛΕΣ ΔΕΛΤΑ – ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ
Δρ. Κωνσταντίνος Ν. Κιούσης,
διευθυντής ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Αθήνας
Το ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ πρωτοπορεί και καινοτομεί
στην ιδιωτική επαγγελματική εκπαίδευση για
περισσότερα από 45 χρόνια. Η εμπειρία
όλων αυτών των χρόνων έχει οδηγήσει στην
ανάπτυξη τεχνογνωσίας υψηλής προστιθέμε-
νης αξίας και καινοτόμων διαδικασιών και
μεθοδολογιών εκπαίδευσης. Η φιλοσοφία
των ανθρώπων της σχολής μας για διαρκή
ανανέωση της παρεχόμενης γνώσης και συ-
νεχή αύξηση του επιπέδου παρεχόμενων
υπηρεσιών καθιστά τις ΣΧΟΛΕΣ ΔΕΛΤΑ ως
έναν καθοριστικό παράγοντα και ρυθμιστή
της επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλά-
δα.
Δυστυχώς όμως, παρά την επιθυμία όλων
για συνεχή αναπροσαρμογή των προγραμμά-
των σπουδών και του αντικειμένου των ειδι-
κοτήτων, οι ειδικότητες που λειτουργούν, κα-
θώς και τα προγράμματα σπουδών όλων των
ΙΕΚ –δημόσιων και ιδιωτικών–, είναι αυστηρά
καθορισμένα από τη Γενική Γραμματεία Διά
Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς.
Το ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ έχει εξασφαλίσει φυσικά
όλες τις άδειες του υπουργείου για τη λει-
τουργία του συνόλου των ειδικοτήτων. Έτσι,
ενδεικτικά, στον τομέα του τουρισμού μπο-
ρεί κάποιος να σπουδάσει:
• Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων & Επι-
χειρήσεων Φιλοξενίας
• Τεχνικός Αρτοποιίας – Ζαχαροπλαστι-
κής
• Τεχνικός Μαγειρικής τέχνης – Αρχιμά-
γειρας (Chef)
• Τουριστικός Πράκτορας
• Στέλεχος Υπηρεσιών Αερομεταφοράς
• Τεχνικός Αγροτουρισμού
Ωστόσο, το γεγονός ότι τα προγράμματα
σπουδών των ειδικοτήτων είναι καθορισμένα
από το Υπουργείο Παιδείας δημιουργεί ένα
διπλό πρόβλημα: αφενός τα προγράμματα
αυτά είναι αρκετά παλαιά και δεν ανταποκρί-
νονται στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς,
αφετέρου δεν υπάρχει ευελιξία για διαρκή
ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών.
Στο ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ έχουμε καταφέρει να ξε-
περάσουμε τα προβλήματα αυτά μέσω της
δημιουργίας ενός παράλληλου κύκλου σεμι-
ναρίων και εκπαιδευτικών επισκέψεων που
προσφέρονται δωρεάν στους σπουδαστές
μας και απαντούν ακριβώς στις σύγχρονες
τάσεις της τουριστικής αγοράς.
Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε σε-
μινάρια που αφορούν εναλλακτικές μορφές
τουρισμού (συνεδριακός, ιαματικός, θρη-
σκευτικός, περιπατητικός κ.λπ.), διαχείριση
πτήσεων, γευσιγνωσία, food and wine
pairing, εκμάθηση προγραμμάτων κρατήσε-
ων, διαχείριση δύσκολων πελατών, διαχείρι-
ση κρίσεων, digital marketing κ.λπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΣΧΟΛΕΣ ΔΕΛ-
ΤΑ, εκτός από ΙΕΚ, έχουν άδεια λειτουργίας
και ως Κέντρο Διά Βίου Μάθησης Επιπέδου
2 (ΚΔΒΜ2), πιστοποιημένο από τον ΕΟΠ-
ΠΕΠ. Αυτό δίνει τη δυνατότητα ώστε όλα τα
σεμινάρια που παρακολουθούν οι σπουδα-
στές μας να συνοδεύονται και από αντίστοι-
χες βεβαιώσεις παρακολούθησης, με την
έγκριση του επίσημου φορέα πιστοποίησης
προσόντων του ελληνικού κράτους.
Οι σπουδές στον τομέα του τουρισμού στο
ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ δημιουργούν συγκριτικά πλεονε-
κτήματα για απορρόφηση των αποφοίτων
στην αγορά εργασίας. Οι σύγχρονες εγκατα-
στάσεις, όπου γίνεται η εκπαίδευση με τη
χρήση πολυμέσων, οι θεματικά διαμορφωμέ-
νες και άρτια εξοπλισμένες αίθουσες που
παρέχουν πλήρη προσομοίωση των πραγμα-
τικών συνθηκών εργασίας, το υψηλό επίπεδο
των εκπαιδευτών που στο σύνολό τους είναι
άνθρωποι που συνδυάζουν την ακαδημαϊκή
μόρφωση με την επαγγελματική εμπειρία και
οι συνεργασίες με κορυφαίες εταιρείες από
το χώρο του τουρισμού είναι μερικά μόνο
από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των σπου-
δαστών του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ.
Ταυτόχρονα, η παροχή πιστοποίησης γνώ-
σης ξένων γλωσσών που γίνεται μέσω φορέ-
ων του εξωτερικού, η πιστοποίηση γνώσης
χειρισμού Η/Υ, η πιστοποίηση παρακολούθη-
σης εξειδικευμένων σεμιναρίων δημιουρ-
γούν προστιθέμενη αξία για τους σπουδα-
στές μας. Αναλογιζόμενοι τις συνεχώς αυξα-
νόμενες ανάγκες της ελληνικής τουριστικής
αγοράς για εξειδικευμένο προσωπικό και
παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, εξε-
λίσσουμε χρόνο με το χρόνο το επίπεδο των
παρεχόμενων γνώσεων με εξειδικευμένα
σεμινάρια, καινοτόμες δράσεις, νέες συνερ-
γασίες, ώστε οι απόφοιτοί μας να μπορούν
από την πρώτη στιγμή να είναι παραγωγικοί
και αποδοτικοί σε όποια θέση εργασίας τούς
ανατεθεί, μειώνοντας έτσι το κόστος των
επιχειρήσεων για περαιτέρω εκπαίδευση και
εξειδίκευσή τους.
Απευθυνόμενοι στο Υπουργείο Παιδείας,
έχουμε να επισημάνουμε ότι τα προγράμμα-
τα σπουδών δεν ανανεώνονται τακτικά, όπως
απαιτούν οι σύγχρονες ανάγκες της αγοράς,
και αυτό αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα
για τη σύνδεση των σπουδών με την αγορά
εργασίας.
Θεωρούμε ότι το όλο σύστημα της επαγ-
γελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης θα
πρέπει να είναι πιο ευέλικτο. Για το λόγο αυ-
τό προτείνουμε:
• Σαφή διαχωρισμό των επαγγελματικών
δικαιωμάτων αποφοίτων Επαγγελματικών Λυ-
κείων και ΙΕΚ
• Συχνή αναπροσαρμογή ειδικοτήτων και
προγραμμάτων σπουδών
• Δυνατότητα σε φορείς όπως Επιμελητή-
ρια, Επιστημονικές Ενώσεις κ.λπ. να δημι-
ουργούν σε συνεργασία με τα ΙΕΚ προγράμ-
ματα σπουδών «ειδικού χαρακτήρα»
• Ένα ποσοστό των διδασκόμενων μαθη-
Δρ. Κωνσταντίνος Ν. Κιούσης, διευθυντής
ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Αθήνας
Ορκίστηκε Μηχανολόγος Μηχανικός το
2005. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του
σπουδές το 2010 και νέο μεταπτυχιακό κύ-
κλο στις Παιδαγωγικές Επιστήμες το 2012.
Αναγορεύτηκε Διδάκτωρ Ηλεκτρολόγος Μη-
χανικός από το Heriot Watt το 2015.
Έχει δημοσιεύσει πλήθος εργασιών σε
έγκριτα διεθνή επιστημονικά περιοδικά και
συνέδρια.
Εργάστηκε ως ελεύθερος επαγγελματίας
και ως επιβλέπων μηχανικός μέχρι το 2009.
Υπήρξε αναπληρωτής καθηγητής στον τομέα
Μηχανολόγων της Σιβιτανιδείου έως το
2010. Από το 2007 μέχρι το 2011 απασχολήθη-
κε ως εκπαιδευτικός σε δημόσια ΙΕΚ. Από το
2012 είναι διευθυντής του Ιδιωτικού Ινστιτού-
του Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΙΕΚ) και
του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ)
ΔΕΛΤΑ Αθήνας.