Τουριστική Αγορά τ. 270 - page 25

μάτων να είναι επιλογή του κάθε ΙΕΚ, ώστε
να υπάρχει κίνητρο για διαρκή ανανέωση
• Αναγνώριση πρακτικής άσκησης σε χώ-
ρες εντός και εκτός Ε.Ε.
• Δυνατότητα ανταλλαγής σπουδαστών
μέσω ERASMUS+
• Δυνατότητα συνέχισης σπουδών των
αποφοίτων ΙΕΚ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευ-
ση μέσω κατατακτήριων εξετάσεων
H σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα
Ο τουρισμός αποτελούσε ανέκαθεν τη «βα-
ριά βιομηχανία» της Ελλάδας. Τα τελευταία
χρόνια παρατηρείται ραγδαία αύξηση προσέ-
λευσης τουριστών στη χώρα μας. Αφενός μεν
οι απαιτήσεις για παροχή υπηρεσιών υψηλού
επιπέδου, αφετέρου δε η ανάγκη για ανάπτυ-
ξη νέων εναλλακτικών μορφών τουρισμού τεί-
νουν να μεταβάλουν πλήρως το τουριστικό
μοντέλο ανάπτυξης της χώρας. Οι νέες δο-
μές απαιτούν εξειδικευμένο προσωπικό, άρ-
τια εκπαιδευμένο και με δυνατότητα ταχείας
προσαρμογής. Αυτό απαιτεί βαθιά γνώση του
αντικειμένου και διάθεση διαρκούς μετεκπαί-
δευσης. Το τρίπτυχο, λοιπόν, της επιτυχίας
για την τουριστική εκπαίδευση είναι: ουσια-
στική γνώση του αντικειμένου, δυνατότητα
εξειδίκευσης και διά βίου εκπαίδευση.
Επίπεδο της τουριστικής εκπαίδευσης και
κατάρτισης σήμερα
Έχουμε ήδη αναφερθεί στο πρόβλημα με
τα παλαιά και ανελαστικά προγράμματα
σπουδών του Υπουργείου Παιδείας. Το γεγο-
νός αυτό δημιουργεί αγκυλώσεις ως προς το
επίπεδο παρεχόμενης κατάρτισης στον το-
μέα του τουρισμού. Στο ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ έχουμε
καταφέρει να ξεπεράσουμε το πρόβλημα
της ανανέωσης των προγραμμάτων σπουδών
μέσω της λειτουργίας ενός παράλληλου και
ολοκληρωμένου προγράμματος σεμιναρίων
που παρέχονται δωρεάν στους σπουδαστές
μας. Μέσα από τη διαρκή διαβούλευση με
φορείς του τουρισμού, έχουμε καταφέρει να
αναπτύξουμε έναν κύκλο σεμιναρίων που να
ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες
της τουριστικής αγοράς.
Oι προβλεπόμενες ανάγκες σε εκπαιδευ-
μένο εργατικό δυναμικό για τον τουριστικό
τομέα τα επόμενα χρόνια
Αν αναλογιστεί κανείς το ρυθμό με τον
οποίο αναπτύσσεται ο τομέας του τουρισμού
στην Ελλάδα, εύκολα θα διαπιστώσει ότι οι
ανάγκες σε εκπαιδευμένο εργατικό δυναμι-
κό αυξάνονται εκθετικά. Το ζητούμενο στη
συγκεκριμένη περίπτωση είναι να πειστούν
αφενός οι νέοι ότι ο τουρισμός μπορεί να
αποτελέσει μία σοβαρή, μόνιμη και όχι εποχι-
κή ή παροδική απασχόληση και αφετέρου οι
επαγγελματίες του τουρισμού ότι πλέον
απαιτούνται υψηλού επιπέδου παρεχόμενες
υπηρεσίες για να καταστεί μία επιχείρηση
βιώσιμη.
Υπό το πρίσμα αυτό, θα πρέπει με ευθύνη
του κράτους να αναπροσαρμοστούν και τα
προγράμματα σπουδών των σχολών τουριστι-
κής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ώστε να εί-
ναι πιο λειτουργικά, αποδοτικά και ευέλικτα.
Προτάσεις
Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται
στην τουριστική αγορά απαιτούν συντονισμέ-
νες δράσεις μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού
τομέα.
Από την πλευρά του το κράτος θα πρέπει –
μέσα από ολοκληρωμένη μελέτη– να προβεί
στη δημιουργία ενός νέου χάρτη τουριστικής
ανάπτυξης με επαναχαρακτηρισμό γεωγρα-
φικών περιοχών ως τουριστικές ή μη, στην
απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας,
στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου,
στην ενίσχυση της υγιούς ανταγωνιστικότη-
τας με επενδύσεις σε ανταγωνιστικά πλεονε-
κτήματα, ευκαιρίες για όλους και διάχυση ευ-
καιριών σε όλους.
Από την άλλη πλευρά, οι επαγγελματίες
του τουρισμού θα πρέπει να αντιληφθούν ότι
η επένδυση στη γνώση και στην καινοτομία
είναι μονόδρομος για τη βιωσιμότητα μιας
επιχείρησης. Αυτό σημαίνει απασχόληση
εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, σεβα-
σμός στα δικαιώματα των εργαζομένων και
συμμετοχή των εργαζομένων σε προγράμμα-
τα διά βίου μάθησης.
Και φυσικά σύγχρονες τουριστικές ακαδη-
μίες με δίγλωσσα (τουλάχιστον) και ευέλικτα
προγράμματα σπουδών, παράλληλη συνεχή
πρακτική άσκηση των σπουδαστών, διαρκή
εξειδίκευση και διά βίου εκπαίδευση.
Εν κατακλείδι, αυτό που θα πρέπει να γίνει
αντιληπτό από όλους όσοι ασχολούνται επαγ-
γελματικά με τον τουρισμό στην Ελλάδα εί-
ναι ότι η επένδυση στη γνώση και στην καινο-
τομία είναι μονόδρομος για την ανάπτυξη και
την επιτυχία.
25
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...48
Powered by FlippingBook