34
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Λιμενική πολιτική;
Το πιο σύντομο ανέκδοτο…
Ποιοί είναι οι βασικοί άξονες που διέπουν τη
λιμενική πολιτική στη χώρα μας σήμερα;
Δυστυχώς, στη χώρα μας μπορεί να διαθέτουμε
εκατοντάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής, απειρά-
ριθμα νησιά, εκπληκτικά πελάγη, παρ’ όλα αυτά
αγνοούμε παντελώς την έννοια της λιμενικής πο-
λιτικής. Όλα δείχνουν να είναι (και γίνονται, είναι
η αλήθεια) στο πόδι και ad hoc… Κάτι που έχει ως
αποτέλεσμα να χάνουμε τη μια ευκαιρία πίσω από
την άλλη, να παραμένουμε τραγικά ανοργάνωτοι,
να αδυνατούμε να εκμεταλλευτούμε τον πλούτο
από τον οποίο και κυριολεκτικά περικλειόμαστε.
Και όλο αυτό εξαιτίας της αδυναμίας, της φοβίας,
της διστακτικότητας, της έλλειψης γνώσης, της
μη-αντίληψης των δεδομένων εκ μέρους όσων
οφείλουν να λαμβάνουν τις σχετικές αποφάσεις.
Βέβαια, αποτρεπτικός είναι και ο ρόλος της –άμε-
σης κυρίως– εμπλοκής συνολικά οκτώ διαφορε-
τικών υπουργείων και αναρίθμητων υπηρεσιών
και τμημάτων που τα συνοδεύουν! Βλέπετε, στην
υπόθεση της κρουαζιέρας εμπλέκονται από το
υπουργείο Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη
και Πολιτισμού μέχρι το Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής, το Τουρισμού, το Υποδομών, το Περι-
βάλλοντος και Οικονομικών. Μια πραγματική…
Βαβέλ που διέπεται από πολυνομία, συχνά αντι-
κρουόμενα συμφέροντα, διαφορετική ερμηνεία
διατάξεων, εγκυκλίων, άρθρων νομοθεσίας κ.ο.κ.
Τα παραδείγματα είναι πραγματικά αναρίθμητα.
Αρκεί να σας αναφέρω πως επί 2,5 χρόνια πιέζαμε
προκειμένου να εξοπλιστεί η Ελληνική Αστυνομία
με περισσότερες σύγχρονες συσκευές ελέγχου
των διαβατηρίων, προκειμένου να ολοκληρώνε-
ται με γοργούς ρυθμούς ο έλεγχος των στοιχείων
των επιβατών που αποβιβάζονται στο λιμάνι του
Πειραιά. Αφού είδαμε κι αποείδαμε, τελικά, προ-
βήκαμε στην αγορά τους και τα δωρίσαμε στις
αρμόδιες αρχές! Φέτος δε, με την εισαγωγή των
βιομετρικών δεδομένων, δεν σας κρύβω την έντο-
νη ανησυχία μου σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι...
Μάλιστα, το ακόμη πιο τραγικό είναι πως εξαιτίας
των ανωτέρω, έχουμε καταφέρει να δημιουργή-
σουμε έναν λιμενικό…Φρανκενστάιν. Και εξηγού-
μαι: Πρόσφατα βρέθηκα στην Κω επισκεπτόμενος
το εκεί λιμενικό ταμείο. Η μαρίνα του νησιού έχει
270 θέσεις, οι οποίες ήταν όλες κατειλημμένες από
σκάφη. Όσο για τη ζήτηση, κινείται σε διαρκώς
αυξανόμενα μεγέθη. Ο υπεύθυνος της μαρίνας
ανέφερε χαρακτηριστικά πως έχει λίστα αναμονής
80 σκαφών, ωστόσο δεν έχει πού να τα βολέψει!
Παρ’ όλα αυτά, δεν έχουν σκεφτεί να κατασκευά-
σουν κάποια καινούργια μαρίνα, σε κοντινή έστω
απόσταση. Στη δική τους περίπτωση έχουν το
εσωτερικό λιμάνι που πολύ εύκολα θα μπορούσε
να μεταβληθεί σε μια μικρότερης δυναμικής μα-
ρίνα. Την ίδια στιγμή υπάρχουν μαρίνες σε όμορα
νησιά λ.χ. στη βόρεια Χίο που είναι εντελώς άδειες!
Αλήθεια, αναρωτήθηκε κανείς με ποια λογική
σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε εκεί η μαρίνα;
Ποιους λειτουργικούς σκοπούς και ανάγκες εξυπη-
ρετούσε; Τι είδους δεδομένα και μεγέθη συνυπο-
λογίστηκαν προκειμένου να φτάσουν σε αυτή την
απόφαση;
Τότε, γιατί κτίστηκε εκεί η μαρίνα;
Μα εξυπακούεται πως η απάντηση δεν βρίσκεται
στα ανωτέρω ερωτήματα, αλλά στο γεγονός ότι
κάποια στιγμή φρόντισε για την κατασκευή της εν
λόγω μαρίνας κάποιος τοπικός βουλευτής! Απλά
και μόνο για να φανεί πως εξυπηρετεί τον τόπο
του και τίποτε άλλο… Ούτε το εθνικό όφελος και
συμφέρον, ούτε τα προσδοκόμενα έσοδα, ούτε τη
βιωσιμότητά της, ούτε, ούτε, ούτε! Το δε οξύμωρο
της όλης υπόθεσης είναι πως κεφάλαια για την
κατασκευή μαρίνων δύναται να αντληθούν από
σχετικά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα,
ενώ ξεχωριστή σημασία έχει και το γεγονός πως
η συντριπτική πλειοψηφία των λιμενικών ταμείων
διαθέτουν διόλου ευκαταφρόνητα υπόλοιπα. Βέ-
βαια, στην περίπτωσή τους και με δεδομένη την
ύπαρξη των capital controls, υπάρχει μια στενή
επιτήρηση εκ μέρους του Υπουργείου Οικονομι-
κών, που δύσκολα συναινεί στην άντληση και εν
γένει χρήση κεφαλαίων. Ένα ακόμη αρνητικό πα-
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
“
Έχουμε προτείνει τον
παραλιακό χώρο που
βρίσκεται έμπροσθεν του
Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας
(ΣΕΦ), ως εναλλακτική
λύση για την εξυπηρέτηση
της κρουαζιέρας στην
πρωτεύουσα και δη σε ό,τι έχει
να κάνει με τα πολύ μεγάλα
κρουαζιερόπλοια.
”