33
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
είχαμε περίπου 550.000 έναντι 700.000 επιβα-
το-αφίξεων το αμέσως προηγούμενο έτος. Με μια
πρόχειρη μαθηματική αναγωγή, διαπιστώνεται
πως τα μεγέθη που σχετίζονταν με την κρουα-
ζιέρα το 2017 ήταν κατά 20% χαμηλότερα σε
επίπεδο προσεγγίσεων σε λιμάνια και 15% στις
επιβατο-αφίξεις εν συγκρίσει με το 2016. Βέβαια,
το γεγονός ότι η Ανατολική Μεσόγειος δεν θε-
ωρείται –ακόμη και σήμερα– ασφαλής προορι-
σμός, αν μη τι άλλο έχει επηρεάσει αρνητικά τα
δεδομένα και τα μεγέθη της κρουαζιέρας και στη
χώρα μας! Βλέπετε, οι επιβάτες της κρουαζιέρας
ενδιαφέρονται σφόδρα να συμμετάσχουν σε μια
πενθήμερη ή επταήμερη κρουαζιέρα που θα τους
επιτρέψει να επισκεφτούν την Ελλάδα, την Τουρ-
κία, το Ισραήλ, την Αίγυπτο, παίρνοντας μια ικα-
νοποιητική… γεύση από αρχαιολογικά μνημεία
και αξιοθέατα που υπάρχουν σε αφθονία στις
συγκεκριμένες χώρες. Ωστόσο, αυτό που έλειπε
ήταν η ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή σε επί-
πεδο πολιτικής σταθερότητας πρωτίστως. Σε αυ-
τή την κατάσταση, ο Πειραιάς δεν επηρεάστηκε
τόσο, καθώς εξαιτίας των προβλημάτων που αντι-
μετώπισε η Τουρκία, μετατράπηκε σε home port,
γεγονός που επέτρεψε σε κρουαζιερόπλοια να
παραμείνουν στο λιμάνι του Πειραιά ακόμη και
για τριήμερο! Δυστυχώς, τα πράγματα από φέτος
σε ό,τι έχει να κάνει με τη συγκεκριμένη πραγμα-
τικότητα μεταβάλλονται, καθώς η Τουρκία δείχνει
σταδιακά να επανακτά την εμπιστοσύνη της αγο-
ράς της κρουαζιέρας και κατ’ επέκταση τα καρά-
βια επιστρέφουν εκεί σε επίπεδο home porting.
Δεν υπάρχει κάποιος τρόπος ανάσχεσης της
κατάστασης;
Ασφαλώς και υπάρχει και ονομάζεται «ενίσχυση
της ανταγωνιστικότητας». Παρ’ όλα αυτά, πολύ
φοβούμαι πως τα ανακλαστικά μας έχουν καθυ-
στερήσει και σε αυτή την περίπτωση. Πόσο μάλ-
λον, από τη στιγμή κατά την οποία οι Τούρκοι
εξακολουθούν να είναι φθηνότεροι, ενώ και οι
παρεχόμενες υπηρεσίες εξυπηρέτησης κινούνται
σε άκρως υψηλό επίπεδο.
Άλλα λιμάνια, πέραν του Πειραιά, δεν εμφανί-
ζουν κάποια σημάδια αισιοδοξίας;
Δυστυχώς, ο τρόπος με το οποίο αντιμετωπίζεται
η κρουαζιέρα στη χώρα μας είναι άκρως ερασιτε-
χνικός, δίχως κάποιο ξεκάθαρο πλάνο αξιοποίη-
σης και ταυτόχρονα δόμησης μιας ολοκληρωμέ-
νης πολιτικής που θα αναζητήσει, θα υποδεχθεί
και θα προσελκύσει το προϊόν που ονομάζεται
«κρουαζιέρα» ως ένα πρόσθετο revenue stream.
Μια από τις περιπτώσεις που μας έκαναν εντύπω-
ση σχετίζεται με την Κεφαλλονιά. Βλέπετε, από τις
112 προσεγγίσεις σε λιμάνια το 2016, έπεσε στις
50 πέρυσι. Οπότε, αυτό αποτέλεσε μια επαρκή…
σπίθα ενδιαφέροντος και απορίας, που μας οδή-
γησε επιτόπου να εξετάσουμε γιατί το νησί ακο-
λούθησε μια τόσο έντονα πτωτική πορεία. Τι δια-
πιστώσαμε; Πώς μια σειρά από σημεία ιστορικού
ενδιαφέροντος, όπως το αρχαιολογικό μουσείο
του Αργοστολίου, που υπέστη σημαντικές ζημιές
κατά τους πρόσφατους σεισμούς τον Ιανουάριο
του 2014, εξακολουθεί να παραμένει ανεπισκεύ-
αστο! Ξέρετε, ο μέσος ταξιδιώτης σε κρουαζιέρα
σταθμίζει ως πρώτιστο ενδιαφέρον του τα πάσης
φύσεως σημεία αρχαιολογικού ή ιστορικού ενδι-
αφέροντος. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν μπαίνει
καν στον κόπο να αναζητήσει κάποιον προορι-
σμό. Οι τοπικοί παράγοντες αντέτειναν πως οι
επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων θα μπορούσαν
να επισκεφτούν εγκαταστάσεις παρασκευής κρα-
σιών, ωστόσο αφενός δεν πρόκειται για κάποιο
σημείο με ιστορικό ενδιαφέρον και αφετέρου
αντίστοιχες εγκαταστάσεις ή διαδικασίες μπο-
ρούν να δουν εκ του σύνεγγυς και στη χώρα τους.
Άρα, δεν έχουν κάποιον λόγο να επιλέξουν την
Κεφαλλονιά ως σημείο προορισμού της κρουα-
ζιέρας τους. Κάτι, φυσικά, που ισχύει και με τις
αντίστοιχες εταιρείες διοργάνωσης κρουαζιέρας,
οι οποίες θέτουν εκτός των προγραμμάτων τους
έναν προορισμό ο οποίος δεν παρουσιάζει έντο-
νο ενδιαφέρον εκ μέρους των επιβατών-πελατών
τους. Βέβαια, το θετικό στοιχείο της υπόθεσης με
την Κεφαλλονιά είναι πως φέτος δείχνει να επα-
νακάμπτει.
“
Στη χώρα μας μπορεί να
διαθέτουμε εκατοντάδες
χιλιόμετρα ακτογραμμής,
απειράριθμα νησιά, εκπληκτικά
πελάγη, παρ’ όλα αυτά
αγνοούμε παντελώς την έννοια
της λιμενικής πολιτικής. Όλα
δείχνουν να είναι (και γίνονται,
είναι η αλήθεια) στο πόδι και ad
hoc…
”