69
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
εκεί αρχές έχουν συνηθίσει να διακινούν εμπορεύμα-
τα, σε αντίθεση με το αντίστοιχο του Ηρακλείου που
είναι επιβατηγό λιμάνι και έχει μάθει να διαχειρίζεται
τη ροή και κίνηση φυσικών προσώπων! Στο Κατάκο-
λο, υπάρχει το ζήτημα πως το λιμάνι είναι σχετικά μι-
κρό και με την ύπαρξη ελάχιστων μποφόρ, πέραν των
συνηθισμένων, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την
προσέγγιση και πρόσδεση των κρουαζιερόπλοιων. Το
ίδιο ισχύει και για το Ρέθυμνο. Στο μεταξύ, οι εταιρείες
που σχετίζονται άμεσα με τον τομέα της κρουαζιέρας
έχουν ζητήσει πολλές φορές από την Πολιτεία να τους
παραχωρήσει το δικαίωμα της διαμόρφωσης και
αξιοποίησης των απαιτούμενων έργων υποδομής στα
λιμάνια, αναλαμβάνοντας οι ίδιες το σχετικό κόστος,
προκειμένου να αναπτύξουν περαιτέρω το διαθέσι-
μο προϊόν τους. Πρόκειται για κάτι που γίνεται κατά
κόρον στο εξωτερικό, καθώς οι εν λόγω εταιρείες δι-
αθέτουν την απαιτούμενη εμπειρία και τεχνογνωσία.
Εννοείται πως απάντηση δεν έχει υπάρξει μέχρι ώρας
από τα χείλη κάποιου επίσημου εκπροσώπου του ελ-
ληνικού κράτους. Ξέρετε, όταν επιχειρούμε να εφεύ-
ρουμε κάτι εκ του μηδενός, ενώ υπάρχει η αποδεδειγ-
μένα λειτουργική και επιτυχής πρακτική πολλών ετών,
θεωρώ αδιανόητο να αφήνουμε τον χρόνο να περνά,
αναλωνόμενοι σε σκέψεις, ατέρμονες συζητήσεις και
φανταστικές θεωρήσεις. Χώρια που δεν έχουμε το κα-
τάλληλο know-how, οπότε πολλαπλασιάζεται ο βαθ-
μός δυσκολίας. Στο μεταξύ, στο εξωτερικό καλπάζουν
και, ως συνήθως, η πρόοδος και η εξέλιξη δεν δύναται
να σταματήσει».
Υπαρκτό επενδυτικό ενδιαφέρον
για τον ελληνικό τουρισμό
Η κουβέντα για την αναζήτηση και την προσέλ-
κυση επενδύσεων, ιδιαίτερα αυτών που προέρχο-
νται εκτός των συνόρων, κάθε άλλο παρά καινού-
ρια θεωρείται. Τελευταία, μάλιστα, έχει ενταθεί,
σε θεωρητικό όμως επίπεδο. Ο τουρισμός, άραγε,
αποτελεί πόλο ενδιαφέροντος για επιχειρηματίες
και ξένους επενδυτές;
«Μπορώ να σας διαβεβαιώσω
πως το επενδυτικό ενδιαφέρον γύρω από τον τουρι-
σμό στη χώρα μας είναι όχι απλά υπαρκτό, αλλά και
έντονο. Όσο όμως η Πολιτεία δεν αποφασίζει να αντι-
μετωπίσει με φιλικό τρόπο και συνολικά, από το Α έως
το Ω, το εκπεφρασμένο επενδυτικό ενδιαφέρον με ένα
fast track πλαίσιο, τότε τα προς διάθεση κεφάλαια
θα εξακολουθήσουν να παραμένουν “παρκαρισμέ-
να” σε κάποιο θησαυροφυλάκιο ή θα κατευθυνθούν
προς άλλους, πιο “ευπρόσδεκτους” προορισμούς.
Δείτε το παράδειγμα του Costa Navarino. Πρόκειται
για μια κολοσσιαία επένδυση, η οποία δημιούργησε
ένα σημείο αναφοράς της τουριστικής βιομηχανί-
ας σε παγκόσμιο επίπεδο. Όμως, προσπαθήστε να
προσεγγίσετε τη μεγαλύτερη εικόνα: Γύρω από τις
εγκαταστάσεις του δημιουργήθηκαν εκατοντάδες
επιχειρήσεις επισιτισμού, ψυχαγωγίας, διαμονής,
προσφοράς τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών
κ.ο.κ. Διαμορφώθηκε ανάλογα το αεροδρόμιο της
Καλαμάτας, εξυπηρετώντας ολόκληρη την περιοχή,
που μπορεί και υποδέχεται πολλαπλάσιους τουρίστες
οι οποίοι, φυσικά, δεν σημαίνει πως διαμένουν στις
εγκαταστάσεις του Costa Navarino. Υπήρξε, δηλαδή,
μόχλευση που με τη σειρά της επηρέασε θετικά την
μικρομεσαία –κατά βάση– τοπική επιχειρηματικότη-
τα, έδωσε διέξοδο στους νέους της περιοχής ώστε να
παραμείνουν εκεί εργαζόμενοι σε ένα δυναμικά ανερ-
χόμενο τομέα, όπως αυτός του τουρισμού, δημιούρ-
γησε πλούτο, διακινήθηκαν χρήματα, ενώ και οι ίδιες
οι ΜμΕ δεν παρέμειναν με…σταυρωμένα χέρια, αλλά
επένδυσαν με τη σειρά τους έχοντας μια θετική προ-
οπτική στον ορίζοντα. Τέτοια παραδείγματα, success
story ουσιαστικά, θα πρέπει να πολλαπλασιαστούν σε
ολόκληρη την Επικράτεια, καθώς θα αποτελέσουν το
όχημα που θα μας οδηγήσει στην επίτευξη του μεγά-
λου στόχου που δεν είναι άλλος από τη διείσδυση της
Ελλάδος στο Top 10 των χωρών σε επίπεδο τουριστι-
κής ανάπτυξης και προορισμού!».
•