58
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
τοπικών κοινωνιών, ενώ φαίνεται να κατανοούν
τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν μέσω της
συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών κρουαζιέρας,
των τοπικών κοινοτήτων και των λιμενικών φορέ-
ων. Υπό αυτό το πρίσμα, θα τολμούσα να πω, πως
διαμορφώνεται μια θετική εικόνα για την κρουα-
ζιέρα στις Μεσογειακές χώρες, όπως λ.χ. η Ιταλία, η
Κροατία, η Ισπανία και άλλες, οι οποίες, ειρήσθω εν
παρόδω, διαθέτουν τις απαιτούμενες υποδομές για
την περαιτέρω ανάπτυξη και μετεξέλιξή της.
Με βάση τα στοιχεία που προκύπτουν από
σχετική έρευνα, η πτώση στις αφίξεις κρουα-
ζιερόπλοιων αγγίζει το 20%. Υπάρχουν λύσεις
και προτάσεις αντιστροφής της εν λόγω κατά-
στασης;
Όπως είναι λογικό, η ελληνική κρουαζιέρα επη-
ρεάζεται έντονα από τις γεωπολιτικές εξελίξεις,
όχι μόνο στην Ανατολική Μεσόγειο αλλά και την
Ευρώπη, λόγω των γεγονότων που σημειώθη-
καν στις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες το
τελευταίο χρονικό διάστημα. Είναι αναμενόμενο,
λοιπόν, να δημιουργείται ενός είδους ανασφά-
λεια στους ταξιδιώτες και κυρίως στο τουριστικό
ρεύμα που προέρχεται από τις μακρινές αγορές,
όπως λ.χ. η Αμερική, ο Καναδάς, η Αυστραλία,
καθώς επίσης οι Ασιατικές χώρες. Δυστυχώς, στην
Ελλάδα δεν αξιοποιήθηκαν πλήρως οι ευκαιρίες
που προέκυψαν από τις ακυρώσεις προσεγγί-
σεων προς την Τουρκία. Παράλληλα, η απουσία
βελτιώσεων στις λιμενικές υποδομές των νησιών
μας, συνεχίζει να έχει επίπτωση στις αφίξεις
κρουαζιερόπλοιων, καθώς σε αρκετά λιμάνια δεν
υπάρχει η δυνατότητα προσέγγισης από μεγάλου
μεγέθους κρουαζιερόπλοια. Θα πρέπει να τονίσω
πως μαγικές λύσεις για την αντιστροφή της κα-
τάστασης δεν υπάρχουν! Αυτό που σίγουρα θα
ενισχύσει τον κλάδο της ελληνικής κρουαζιέρας,
είναι η εκπόνηση ενός συνολικού και στρατηγικού
πλάνου ανάπτυξης των λιμενικών μας υποδομών,
προκειμένου να αξιοποιήσουμε το πλούσιο του-
ριστικό προϊόν μας και να προσελκύσουμε όλο
και μεγαλύτερο αριθμό κρουαζιερόπλοιων και
μάλιστα νέας γενιάς. Βασική ανάγκη, βέβαια, είναι
να πραγματοποιηθούν συντονισμένες πολιτικές
κινήσεις και να εκκινήσει ένας κεντρικός στρατη-
γικός σχεδιασμός.
Η καταγεγραμμένη αδυναμία των ελληνικών
λιμανιών να μετατραπούν σε home ports αποτε-
λεί την βασική αιτία για την οποία η κρουαζιέρα
κινείται σε χαμηλούς ρυθμούς στην χώρα μας;
Η αδυναμία των ελληνικών λιμανιών δεν είναι ένα
σύγχρονο φαινόμενο, ωστόσο δεν αποτελεί τον
μοναδικό λόγο που εμποδίζει την ανάπτυξη του
home porting στα ελληνικά νησιά. Για να ευδοκι-
μήσει το home porting, εκτός από τις κατάλληλες
υποδομές, χρειάζεται στιβαρό επενδυτικό κλίμα
και σταθερό φορολογικό σύστημα, ώστε να ελκύ-
εται το ενδιαφέρον των επενδυτών για δραστη-
ριοποίηση στον κλάδο. Επιπλέον, χρειάζεται να
βελτιωθούν οι υπηρεσίες που σχετίζονται με την
κρουαζιέρα, όπως λ.χ. η αεροπορική σύνδεση του
προορισμού, καθώς και τα τοπικά οδικά δίκτυα, οι
αρχαιολογικοί χώροι και η καθαριότητα των προ-
ορισμών. Εάν αυτοί οι παράγοντες καταφέρουν να
συμβαδίσουν και να εξελιχθούν θετικά, ώστε να
εξασφαλιστεί ότι ο επιβάτης θα λάβει μια θετική
εμπειρία από το ταξίδι του, τότε θα υπερκεραστεί
η αδυναμία και τα ελληνικά νησιά θα μπορέσουν
να μετατραπούν ευκολότερα σε home ports.
Εκτός από τους δικούς σας σχεδιασμούς υπάρ-
χουν αντίστοιχες κινήσεις και από την άλλη
πλευρά ώστε να προωθήσουν τα συμφέροντα
της τοπικής κοινωνίας;
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
“
Δυστυχώς, στην Ελλάδα
δεν αξιοποιήθηκαν
πλήρως οι ευκαιρίες που
προέκυψαν από τις ακυρώσεις
προσεγγίσεων προς την
Τουρκία. Παράλληλα, η
απουσία βελτιώσεων στις
λιμενικές υποδομές των νησιών
μας, συνεχίζει να έχει επίπτωση
στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων,
καθώς σε αρκετά λιμάνια
δεν υπάρχει η δυνατότητα
προσέγγισης από μεγάλου
μεγέθους κρουαζιερόπλοια.
”