FOOD
Service
39
Οι ιδρυτές της εστίαζαν στο να έχουν ανοιχτά παράθυρα από
την κουζίνα, ώστε οι καταναλωτές να βλέπουν το τι παρασκευάζε-
ται, ενώ λίγο αργότερα δημιούργησαν δικές τους μονάδες παρα-
γωγής του μπιφτεκιού αλλά και του ψωμιού. Μόλις τέσσερα χρό-
νια μετά, το 1925 η White Castle είχε πουλήσει στην αγορά περισ-
σότερα από 84.000 τεμάχια.
Και ύστερα ήρθε το τυρί
Στην ιστορία του burger ήρθε να προστεθεί και αυτή του
cheeseburger, με πολλούς να πλειοδοτούν για την πολύτιμη ιδέα
της προσθήκης τυριού επάνω από το μπιφτέκι.
Η πλέον δημοφιλής εκδοχή της ιστορίας ονομάζει τον Lionel
Sternberger ως εμπνευστή του cheeseburger στα μέσα του 1920,
ενώ εργαζόταν ως μάγειρας στην Πασαντίνα.
Η διεθνής αγορά των burgers
Ήδη από το 2013, η αγορά των burgers δείχνει να αλλάζει διε-
θνώς. Από τα τετριμμένα, απλά και περιορισμένων δυνατοτήτων
burgers, τώρα η λίστα εμπλουτίζεται με ξεχωριστές γεύσεις και σί-
γουρα με έναν πιο «υγιεινό» προσανατολισμό. Μόνο στη δυτική
πλευρά του Λονδίνου, τον τελευταίο χρόνο, έχουν ανοίξει τουλάχι-
στον 12 νέα εστιατόρια burger.
Τα Patty & Bun, BRGR.CO, Burger and Shake, Shake Shack και
Five Guys είναι ορισμένα μόνο εξ αυτών. Τη λίστα συμπληρώνουν
τα χαβανέζικα burger Kua ’Aina, που προτιμά και ο Αμερικανός
Πρόεδρος Ομπάμα, το Soho Diner, το εστιατόριο του Jamie Oliver
με το όνομά του, Jamie Oliver’s Diner, το Tommi’s Burger Joint, το
Grillshack, το Honest Burger και το Lucky Chip.
Επίσης, η αλλαγή στον κλάδο θέλει τους καταναλωτές να ανα-
ζητούν ανώτερης ποιότητας κρέας, με βοδινό ελεγχόμενης εκτρο-
φής από επιλεγμένες ράτσες.
Στην περιφέρεια του Λονδίνου συναντάει κανείς ακόμη περισσό-
τερα εστιατόρια του είδους, με τουλάχιστον 29 νέα εστιατόρια σε
Λίβερπουλ και Μάντσεστερ. Όπως μάλιστα δηλώνει ο ιδρυτής της
αλυσίδας Byron, Τοm Byng: «Η αγορά είναι έτοιμη να εκραγεί. Γί-
νεται συνεχώς μεγαλύτερη. Παρατηρούμε την κίνηση στα παραρ-
τήματά μας στο Covent Garden, που θεωρείται η μητρόπολη της
φρενίτιδας για burger, να έχει αυξηθεί σημαντικά τους τελευταί-
ους μήνες. Αυτό θεωρώ ότι συνέβη επειδή η πίτα έχει μεγαλώσει.
Τώρα το ζήτημα είναι: Πόσο μεγάλη είναι η πίτα και ποιο είναι το
κομμάτι που μου αναλογεί;».
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι η ιδέα των gourmet burgers ειδικά
στην Αγγλία δεν είναι κάτι νέο. Ήδη το 2001 η αλυσίδα φαστφούντ
Gourmet Burger Kitchen, με έδρα τη Νέα Ζηλανδία, άνοιξε το πρώ-
το της κατάστημα στο Λονδίνο και σήμερα αριθμεί περισσότερα
από 58 καταστήματα σε όλη τη χώρα.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η άνοδος αυτή αποδίδεται στην οι-
κονομική κρίση, η οποία διαμόρφωσε μία νέα ομάδα καταναλω-
τών, που έχει πληγεί το εισόδημά τους και βρίσκονται περίπου
στην ηλικία των είκοσι ετών. Αυτό το target market διακρίνεται για
το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημά τους, αλλά και για τις υψη-
λές τους προσδοκίες από μία βραδινή τους έξοδο. «Όταν οι νέοι
άνθρωποι βγαίνουν έξω σήμερα, ολοένα και λιγότεροι έχουν ως
στόχο να κάνουν μόνο ένα πράγμα» αναφέρει ο συντάκτης και κρι-
τικός του Esquire και των Sunday Times, A.A. Gill. Και προσθέτει:
«Επιθυμούν να κάνουν δύο ή ακόμη και τρία πράγματα μαζί: να
φάνε, να επισκεφθούν ένα κοκτέιλ μπαρ και ένα ή και περισσότερα
κλαμπ. Εδώ ακριβώς έρχεται το burger».
Η συνθήκη αυτή είναι ιδανική για τον επιχειρηματία της εστία-
σης. Ένα burger αποτελεί μία ελκυστική πρόταση. Είναι φτηνό
στην παραγωγή, ενώ προσφέρει υψηλά περιθώρια κέρδους και
γρήγορη εναλλαγή των τραπεζοκαθισμάτων.
Δισεκατομμύρια burgers στη Σκωτία
Προχωρώντας λίγο παρακάτω και φτάνοντας στη Σκωτία, το φαι-
νόμενο gourmet burger φαίνεται να γίνεται ορατό. Σε πρόσφατο δη-
cover
story